Bukefalos 28 år!

Behandling efter bakt. prov

zala

Trådstartare
Hej,
tog bakt. prov på min häst vid betäckningen. Stoet började visa brunst måndag, kördes till hingst onsdag... ställde upp för hingst och betäcktes samma dag hon kom dit. Torsdag kom vet och tog bakt. prov... trodde att hon var påväg ur brunst tå tappen inte var helt öppen... men hästen stod för hingst sex dagar totalt... alltså första betäckning onsdag och sista betäckning sex dagar senare... (måndag). Svaret på bakt. provet kom onsdag... (efter sista betäckningen) Och det visade på streptokocker i livmodern.

Först trodde vet att brunsten slutat efter att hon varit där och ville vänta med behanling tll nästa brunst. Men då hon fick veta att stoet stått för hingst enda till på måndagen så tyckte hon att vi kunde börja behandla... fick penicillin utskrivet och sprutade henne en gång om dagen i fem dagar.

Måste behandlingen göras om ifall hon börjar brunsta igen? Hon går ej att ultraljuda förrän vid 30 dygn. Ska prata med vet i morgon men blev så nyfiken nu och såklart är det röd dag...

Nån som är insatt i detta? Hittar inget svar när jag söker på nätet... funkar bara behandlingen om hon är I brunst vid behandlingen? Isåfall... varför tyckte vet att vi skulle behandla henne efter att hon slagit ifrån åt hingsten?
 
Behandlingen ska göras så att livmodern är ren när ett eventuellt befruktat ägg vandrat dit från äggledaren. Det sker 6-8 dagar efter ägglossning vilket "normalt sett" är vid sista språnget ungefär. Så det verkar rätt och riktigt :)
 
Behandlingen ska göras så att livmodern är ren när ett eventuellt befruktat ägg vandrat dit från äggledaren. Det sker 6-8 dagar efter ägglossning vilket "normalt sett" är vid sista språnget ungefär. Så det verkar rätt och riktigt :)

Tack för ditt svar! Man blir så himla snurrig! Så om hon börjar brunsta om nu så behövs inte en ny behandling då?
 
Hon betäcktes inte varje dag... hon stod för hingst varje dag. (hon hade alltså gått att betäcka varje dag)
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 171
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
404
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 777
Senast: emma-vsm
·
Avel Hej! Mitt sto ska kollas 16 dygns koll på onsdag men funderar... Körde henne till station 21/5 och tror dom såg henne som brunstig redan...
Svar
11
· Visningar
1 027
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp