Förgiftad? Corona? Bukhinneinflammation? Annat?

Lite uppdatering efter att veterinären varit här idag:

Hon mår generellt mycket bättre sen drygt ett dygn. Feberfri sen typ 3 dygn. Veterinären tycker att hon rör sig normalt, inte har någon ökad puls, allmänt pigg och vaken.

Han har tagit nya blodprover för att jämföra med de som togs förra veckan. Men kommer också skicka in för att kolla selen (jag fick tips om det från min hovis samt en här på Buke). Annars är teorin fortsatt lindrig fång till följd av toxiner och hon kommer behandlas utifrån det. Förhoppningsvis får vi proverna (förutom selen som tar längre tid) på fredag.

En annan sak han noterade angående att hon inte vill äta från marken… När distriktet var här och behandlade med dropp hade han problem med kanylen. Han grejade ett tag medan droppet var igång, flyttade påsen högre osv. Han fick inte till flödet. Till slut bytte han sida.
Hon är nu svullen där han uppenbarligen stack fel, och om det varit natriumdropp hade det kanske hade varit lindrigare men nu fick hon nåt med glukos. Det är tydligen frätande. Nuvarande veterinär tror alltså att hon har ont av den anledningen och inte vill sänka huvudet helt (han jämförde med hästar som fått mycket penicillin och blivit svullna, som inte heller vill äta från marken/böja sig framåt). Hon kommer troligtvis ha svullnaden länge, kanske för alltid, och han tycker inte hon ska stickas på den sidan i framtiden.

Det är klart att sånt kan hända. Men det känns ganska pissigt, dels att det orsakat onödig smärta men också att det är ett symptom som vi tolkat in i hela bilden och gjort det svårare att hitta rätt diagnos.

Jag jobbar som sjuksköterska och går ett glukosdropp subkutans dvs utanför kärlet pga att nålen hamnat i fel läge är det inte kris och katastrof. Man blir svullen ja, får ont och det kan ta tid innan kroppen tagit hand om vätskan som hamnat i vävnaden, i stället för blodbanan.
Men man får inte bestående men. Inte vad jag hört i allafall.
 
Fick svar på selenet igår. Det är något under gränsvärde men inte tillräckligt för att räknas som brist.
Hon går nu i sjukhage och ska få komma ut några timmar i stor hage för att successivt ökas nu, och jag ska ha koll på ökad puls. Det är dock en hel del johannesört i den hagen så jag måste bli klar med rensningen innan jag vågar släppa henne där. Hon mår som vanligt nu, rör sig bra, äter och dricker normalt och har normal temp.

Jag pratade med min ordinarie veterinär i måndags (innan jag fått selenprovet, ska skicka det till honom nu också tänkte jag). Han bekräftade mycket av det som den andra veterinären sagt så det känns ändå bra.
 
Mitt sto är sig själv, pigg och glad och vi har börjat skritta. Idag var hovis här för verkning och det bekräftar nog teorin om förgiftning, eller nån typ av inflammation i hovarna iaf. Lamellerna såg inte avvikande ut, däremot hade hon blödningar i sulan, på alla fötter. Blödningarna följde liksom sulan i formen, och såg inte alls ut som blödningar de kan få av att ha tex trampat på nåt. Jag är ganska okunnig på det här området men det låter logiskt..
 
Mitt sto är sig själv, pigg och glad och vi har börjat skritta. Idag var hovis här för verkning och det bekräftar nog teorin om förgiftning, eller nån typ av inflammation i hovarna iaf. Lamellerna såg inte avvikande ut, däremot hade hon blödningar i sulan, på alla fötter. Blödningarna följde liksom sulan i formen, och såg inte alls ut som blödningar de kan få av att ha tex trampat på nåt. Jag är ganska okunnig på det här området men det låter logiskt..
Men så härligt att höra att hon mår bra igen! :heart Ja, det låter ju verkligen som någon typ av förgiftning! Har du någon idé om vad hon kan ha fått i sig?
 
Men så härligt att höra att hon mår bra igen! :heart Ja, det låter ju verkligen som någon typ av förgiftning! Har du någon idé om vad hon kan ha fått i sig?
Ja verkligen skönt ❤️
Nej faktiskt inte. Min veterinär tyckte hon borde haft leverpåverkan och att det skulle synts på blodprovet ifall det var alsikeklöver (som vi ju nu sett på betet). Men det är ett stort naturbete, så det kan säkert finnas massa andra grejer som hon haft möjlighet att pilla i sig.
Nu går hon i annan hage och jag har plockat typ 7 stora sopsäckar med Johannesört innan jag släppte henne där.
 

Liknande trådar

Hästvård Min ponny hade ett otäckt kolikanfall för några veckor sen. Det kom väldigt plötsligt, allt helt normalt i hagen och en timma senare...
Svar
5
· Visningar
664
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 080
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 601
Senast: Icfafn
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 545
Senast: Pallen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp