behöver ett råd!

Y

yodi

tack vare distrikts vetrinärerna så står jag inför ett dilema och då detta bara är "min andra dräktighet" så skulle jag behöva lite råd.

hon blev kollad med ultraljud och konstaterat dräktig vid 20 dygn och allt känndes och såg bra ut enl vet, sen var det då dags för 90 dygnskollen, jag ringde och bokade tid för en ultraljuds undersökning.

när så vet kom så visade det sig att dom misat att jag ville ha ett ultraljud, dom hade bara bokat in en rektalundersökning.

efftersom det var dags att betala 90 dygns avgiften och det skulle dröja inan dom kunde göra en ultraljuds undersökning så valde jag då att ta rektal undersökningen.

hon konstaterades vara dräktig och storleken stämde på en 90 dygns bebis.

när jag senare pratar med vet ( det var två olika veterinärer som gjorde undersökningarna)om hur pass säkert det är med rektal undersökning jämfört med ultraljud så säger vet att hon kan ha resorberat och att det är en livmoder inflamation istället för en fölis.

jag säger då att jag har kollat henne i rumpan varje dag för att se så hon inte har några konstiga flytningar och får då till svar att hon inte skulle ha hafft några sådana om det var en kronisk livmoder inflamation och att om jag vill vara riktigt säker ska ultraljuda henne senare.

men jag har hört att man inte ska kolla dom för offta att det inte ska vara bra.

så min fråga till er mer erfarna är hur pass troligt är det att hon har resorberat och att det är en livmoder inflamation, om det nu är en livmoder inflamation särskilt en kronisk sådan borde inte den första vet ha sett det vid ultraljuds undersökningen två månader tidigare :confused:

damen har nu gått ca 123 dygn, hon mår som en prinsesa, har inte hafft några flytningar, hon är i bra hul men inte tjock, lagom men hon har blivit bredare undertill och bakåt om magen.

hur mycket tycker ni att jag ska oroa mig för att hon inte är dräktig?
 
Troligast är att hon är dräktig, mindre troligt att hon har fått en kronisk inflamation.
Men, det kan även vara så att hon inte är dräktig och det veterinären kände var urinblåsan.
 
Jag gör aldrig ultraljud på 90 dgr. Det är så mycket vatten då att man oftast ändå inte ser nåt. Är det 90 dgrs räkning så gör jag en rektal unersökning, vet skriver intyg som jag skickar in och betalar 90 dygns avgiften.
Jag tycker absolut inte att du skall oroa dig för detta!
 
Jag UL:ade mina två dräktiga ston på dag 95/96 (de brunstade samtidigt!) och på den ena såg man navelsträngen och på den andra fick jag se huvud/hals på fölis. Jättesöt!!! :love:
 
Veterinären får inte säga att stoet är dräktigt om det är minsta tvekan! Min kollades rektalt, ultraljud var för osäkert när fostret var så pass stort ändå sas det.

Jag fick alltså inget intyg på att stoet var dräktigt vilket jag behövde för att kunna teckna försäkringen. Det blev blodprov istället.
 
Oj, vad kul! Har ju aldrig gjort ultra på 90:e eftersom vet inte tyckt att man inte ser något ändå...
 
Oj, vad kul! Har ju aldrig gjort ultra på 90:e eftersom vet inte tyckt att man inte ser något ändå...
 
Kanske olika hur duktiga/skickliga veterinärerna är på att manövrera ULapparaten? Har hört det förr i alla fall... Jag tyckte det var jättemysigt att se fölis!!!
 

Liknande trådar

Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
7 580
Senast: em-pirre
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 229
Senast: Nominous
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 512
Senast: Lisa2014
·
Avel Jag har ett sto som betäcktes två gånger förra sommaren (naturlig betäckning). Hon tog sig ej på första försöket men på andra försöket...
Svar
5
· Visningar
1 467
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp