Behöver hjälp med aggressiv häst!!

ZaNdRoRiA

Trådstartare
Hejsan!
Tänkte kolla om det är någon som har varit med om samma problem som jag har eller kan ge mig någon form av hjälp!
Köpte en nords. travare för snart ett år sedan.
När jag köpte honom var han väldigt mager.
Sedan jag fick hem honom har jag gött upp honom, och inte förrän för ca 1,5 mån sen kan man se att nu är han normal, nu har han fått upp allt det han tappat och börjar nästan se lite tjock ut =)
Under det året jag haft honom har jag flyttat honom 1 gång, det är ett halvår sen ungefär.
Men sen till mitt stora problem.

När han kommit upp i ordentlig vikt började han bli aggressiv.
Nu står han på spilta och han har aldrig visat tendenser till att inte trivas i den.

När man går in till honom lägger han ofta öronen bakåt och ser hotfull ut.
Vissa gånger har han markerat att det inte är ok att jag ber honom flytta på sig, men han gör det.
En gång tryckte han upp den andra tjejen i stallet mot väggen, idag, när jag borstade honom började han kasta med huvudet och flyttade baken in mot väggen så att han stängde in mig, jag klappade då till honom lite lätt på bogen och då vart han tokig och tryckte upp mig i hörnet så jag stod mellan vattenhinken och väggen och jag trodde att hela spiltväggen skulle ge med sig, eftersom att han märkte att han inte lyckats trycka upp mig som han ville började han därför att hugga mot mina ben, det enda han kunde hugga mot med tanke på hur han stod, och det syntes i hans ögon att det var döda han var ute efter.

Efter det är det ju avlivning som gäller.

För både jag och hon som äger stallet har aldrig gett med oss för honom, vi har ALLTID visat att det är vi som ligger högst i rang.
Går man in till hästen bredvid blir han arg och trycker sig mot väggen och hugger i luften.

I flock beter han sig inte heller normalt, har aldrig gjort det heller, förut gick han med ett sto och en äldre valack, och när dom markerar skiter han i dom, han kör sitt race och det verkar som att han är i sin egna lilla värld.
Nu går han med ett shettis sto som är äldre än vad han är, och han är elak mot henne också, häromdagen jagade han henne i hagen och när han kom ifatt kasta han sig över henne och högg henne rakt över ryggen.

Jag vet inte vad det är som är fel, för jag har aldrig slagit honom eller varit elak, vi har kört mkt join up och markarbete och under ridning lr dylikt gör han aldrig något, utan det har kommit nu när han kom upp i matchvikt.

Funderar ju på om det är lynnesfel och det var en anledning till att han var så mager när jag köpte honom.

Men är det någon som kan komma med tips eller har varit med om samma sak skulle jag vara tacksam.

MVH/Sandra
 
Sv: Behöver hjälp med aggressiv häst!!

Kan det inte vara så att han blivit mer "matbeskyddande" och när man kommer in i spiltan tror han att man ska ta hans mat? Jag skulle testa att ha honom i en box (om det är möjligt) och se hur han reagerar då! Han kan ju känna sig lite inträng i spiltan också. Hans humör i hagen tror jag är helt normalt eftersom att hästarna besätmmer rangordningen och så. De hästar som är gammla blir undanskuffade och får mest stryk. Men..testa att ha honom i en box om det är möjligt! Lycka till! ;)
 
Sv: Behöver hjälp med aggressiv häst!!

hej , jag tror också att det kan vara matbetingat. håller med ovanstående om att prova med box. min häst var också i dåligt skick när han köptes o han är väldigt sur vid maten , dock inte som din.:bump:, lycka till med din häst .
 
Sv: Behöver hjälp med aggressiv häst!!

Tyvärr är min erfarenhet att hästar, som inte är riktigt schysta mot andra hästar i flock, har ont någonstans:( Mitt råd är att ta ut en bra veterinär och kolla igenom hästen ordentligt! Är hästen fullt frisk så skulle jag ta hjälp av en duktig hästmänniska och få hjälp med att befästa ledarskapet.

Lycka till med hästen!
 
Sv: Behöver hjälp med aggressiv häst!!

Det skulle ju kunna vara det med maten, men han får ju alltid stå och äta ifred tills han har ätit upp allt och inte har något kvar.

Dessvärre tror jag inte att han har ont någonstans, det är inte alls längesedan som jag hade en kanonvet ute och besiktade honom pga försäkringen. Och han kan ju springa o busa i hagen, bocka och stoja runt, mig vetligt så gör inte en häst det som har ont?

Och vad beträffar ledarskapet mellan han och mig så vet han sin plats. När man leder honom och så för övrigt så vet han vart gränsen går. Jag har aldrig heller blivit rädd för honom (dum som man är)

Däremot kan jag hålla med om det där med box, läste att hästar som känner sig tränga på en mindre yta kan bete sig aggressivt och bli farliga att hantera :S
 
Sv: Behöver hjälp med aggressiv häst!!

Det skulle ju kunna vara det med maten, men han får ju alltid stå och äta ifred tills han har ätit upp allt och inte har något kvar.

Dessvärre tror jag inte att han har ont någonstans, det är inte alls längesedan som jag hade en kanonvet ute och besiktade honom pga försäkringen. Och han kan ju springa o busa i hagen, bocka och stoja runt, mig vetligt så gör inte en häst det som har ont?

Och vad beträffar ledarskapet mellan han och mig så vet han sin plats. När man leder honom och så för övrigt så vet han vart gränsen går. Jag har aldrig heller blivit rädd för honom (dum som man är)

Däremot kan jag hålla med om det där med box, läste att hästar som känner sig tränga på en mindre yta kan bete sig aggressivt och bli farliga att hantera :S

Tänk dock på att hästen kan se skillnad på sin box= hans territorium, och annan hantering= ditt territorium, alltså han kan se dig i totalt botten på rangordningen i spiltan/boxen men underkuva sig din rang utanför, då du har någon form av rep/tyglar.

Hur som helst så är det jobba med hästen som gäller, och som de andra sa, box där han har lite mer frihet kan göra saken bättre. Tänk dig själv stå uppbunden så att du knappt kan röra dig eller klia dig halv dygnen.
 
Sv: Behöver hjälp med aggressiv häst!!

Tänk dock på att hästen kan se skillnad på sin box= hans territorium, och annan hantering= ditt territorium, alltså han kan se dig i totalt botten på rangordningen i spiltan/boxen men underkuva sig din rang utanför, då du har någon form av rep/tyglar.

Hur som helst så är det jobba med hästen som gäller, och som de andra sa, box där han har lite mer frihet kan göra saken bättre. Tänk dig själv stå uppbunden så att du knappt kan röra dig eller klia dig halv dygnen.

Som sagt så sa ju jag med att det där med box var en bra ide.
Han har stått på det tidigare, inte för att han var jätteglad då heller men han tryckte inte upp mig iaf..
Jag förstår även vad du menar med att hans Spilta är hans territorium.
Däremot utanför den behöver jag inte ha rep lr tyglar för att han ska underkuva sig. Det gör han även utan.
 
Sv: Behöver hjälp med aggressiv häst!!

Men då är det som sagt bara att jobba med honom i stallet (box/spilta), inge mer tillit och visa att han inte kan styra och ställa med dig där heller. Vänskapsleken , "Flytta fötter", mm funkar ju att göra i box med.
Fick göra det med min lille pojk och nu är allt bra.
 
Sv: Behöver hjälp med aggressiv häst!!

Det finns faktiskt hästar som inte är helt riktiga i huvudet...
Ovanligt! Men det finns...
Att hästen beter sig konstigt i hagen mot andra hästar tycker jag är ett varningstecken...
Men som sagt var.. det är ovanligt..
 
Sv: Behöver hjälp med aggressiv häst!!

Har aldrig lekt den leken?
När jag försöker få honom att flytta på hans fötter blir han bara sur :P
 
Sv: Behöver hjälp med aggressiv häst!!

Att han visar att han blir sur när du flyttar fötterna innebär egentligen bara att han försöker få dej att fatta att han nog är den som ska vara högsta hönset! Grunden för flytta lekar är att den som får den andre att flytta sig leder. MEN gör det INTE i spiltan eftersom han tydligt visar att han är riktigt trängd där. Var försiktig med den här hästen, han är inte knäpp han är bara en sådan som blir aggressiv när man pressar honomn för hårt. Träna på att få pressa honom men lite i taget och med bestämd vänlighet som grundprincip. Blir han aggro minskar du pressen.
Alternativet att ge dej in i strid med honom slutar med att han får åka slaktbil och förmodligen efter att du åkt ambulans.
Lycka till!
 
Sv: Behöver hjälp med aggressiv häst!!

Tänk dock på att hästen kan se skillnad på sin box= hans territorium, och annan hantering= ditt territorium, alltså han kan se dig i totalt botten på rangordningen i spiltan/boxen men underkuva sig din rang utanför, då du har någon form av rep/tyglar.

Nej, hästar har ingen revirkänsla.
Försvarar de sin box/spilta så är det för att de känner sig hotade eller frustrerade.

TS:

Släpp ut hästen på lösdrift, så han får möjlighet att göra av med all sin energi. Kallblodstravare är hästar som behöver och vill jobba mycket! Både mentalt och fysiskt. Gå igenom honom med en vet. och kolla efter smärtor osv.
När hästen inte har ont och får möjlighet att röra sig som den vill, då kan man börja arbeta med betendeproblemen om de är kvar.

/Migo
Problemhästtränare med stor vana av aggressiva hästar.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
771
Senast: Lutten
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 197
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 942
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 464
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp