Bukefalos 28 år!

Behöver hjälp!

Q

Qiwy

Jo, nu är det såhär att jag har ridit en b-ponny i ca 1 år och har stått halva sitt liv innan i en hage. Super fin ponny och han har startat i flera tävlingar som ung. Men sen när hans medryttare slutade då så har han stått och jag fick för 1 år sedan upppdraget att sätta igång honom eftersom alla i stallet är för långa/tunga. Han var hingst väldigt länge och man måste vara bestämd. Han är jätte bra ute, men han är en djävul rent ut sagt på banan. han tycker att det händer för lilte och ju mer man försöker aktivera honom ju värre blir han. skritt och trav funkar bra kröker fint på nacken osv. men så fort man är ouppmärksam kör han ner huvudet och börjar bocka, och han är inte en sån som slutar efter 3-4 språng. utan han fortsätter tills ryttaren åker av, sen står han och frustar och är jätte nöjd med sig själv. alla jag pratat med om detta säger att jag ska börja att jobba honom på små volter när jag ska galoppera, men då blir han värre eftersom han inte orkar att göra en fattning då. vi har börjat longera honom när jag sitter på, då blir det lättare eftersom han inte kan sticka när det är 2 st som kan stoppa honom. Det händer att han gör jätte fina fattning och då bryter vi av efter 2-3 galoppsprång ch berömmer jätte mycket, klapp,röst och morötter. Det känns som om det är på rätt väg, men han håller på såhär hela tiden. Jag har hört att det blir bättre om man lägger ut bommar som dem får galoppera över så dem har något att koncentrera sig på och inte hinner tänka så mycket. När vi rider ut så hoppar han jätte fint över stockar m.m när vi galopperar. Hoppning på banan är inte att tänka på. Är det någon som har något tips på vad jag kan göra för övningar på honom??
 
Sv: Behöver hjälp!

Svårt läge. Jag skulle nog försöka jobba mkt både från marken och ifrån ryggen.
Mycket samarbetsövninar från marken , så han lyssnar på dig därifrån.
På ryggen (Jag utgår självklart att hästen är kollad och är helt frisk) får du kanske vara ännu mer bestämd. Bockar han av ren bus, försök driva på honom ordentligt, smacka och ryta till, kanske mana på lite med spöt också så att han förstår att DU bestämmer. Korta upp tyglarna när du ska galoppera så du kan hålla upp huvudet. I skritt och trav kan du även om han går som en klocka öva mkt övergångar, skänkelvikning osv så att han blir lite distraherad. Har han bra kondition? I annat fall kan du ju träna lite kondition med honom också, om han bockar för att han inte orkar osv.

Övningar då? Tja.. lite svårt att säga såhär, men jag tror att du bara ska försöka vara bestämd och ge honom lite utmaningar hela tiden. Rida ruter ess, olika banor med saker han både tycker är lätt och svårt. Jag tror att din ponny testar dig lite eftersom han skärper sig när det finns andra personer på banan. Men kämpa på!
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
939
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 470
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 335
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 255
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp