Behöver jag betala när tandläkaren har failat?

Bapelsin

Trådstartare
I åratal har jag kämpat för att få tandvård under narkos och för en vecka sedan var det äntligen dags. Svindyrt såklart, och väldigt nervöst! Två tänder (bredvid varandra) drogs ut, den intilliggande visdomstanden fick en liten lagning och en annan tand fick en rotfyllning.

MEN, såklart kan ju inget få gå smidigt och nu har jag flera komplikationer. Bland annat sitter det kvar en flisa från ena tanden som de drog, vilket måste innebära att de alltså inte fått med hela tanden. Visdomstanden som de lagade gör ont som tusan, lever på Ipren och Panodil för att fixa smärtan. Vaknar på nätterna till och med. Hade ingen värk i den tanden innan ingreppet. Sen är det några småsaker utöver detta.

Inser ju att jag måste kontakta dem på måndag men är livrädd. Tänk om jag inte får narkos igen, hur ska det då gå till? Men framför allt, tänk om jag måste betala för ett nytt ingrepp? Kan det bli så? Har redan lagt ett gott femsiffrigt belopp och har bara inte råd med mer. Om det är tandläkaren som gjort ett kasst utfört jobb borde jag väl inte bli betalningsskyldig för att det behöver åtgärdas?

Snälla Buke, lätta min ångest! 😩🤯
 
Jag var hos tandläkaren och de fick skruva åt mitt tandimplantat för att hela kronan på implantatet var löst. Tre dagar senare lossnar det så kallade skyddet till skruven, varpå jag ringer första bästa vardag till tandläkaren och berättar vad som hänt, får direkt tid, fick det fixat och betalade ingenting för det.

Bästa är att höra av sig direkt när det hänt, jag var missnöjd över att skyddet över skruven inte höll mer än tre dagar. Jag tror det är bra att höra av sig till dom nu och berätta hur man upplever det, väntar man för länge då finns det nog risk att man åker på och betala.
 
Jag har råkat ut för detsamma som du, en tand skulle dras ut och det blev kvar en flisa. Den fick jag ta bort en tid senare och fick betala igen. Jag betalade dock väldigt lite, tror att jag fick typ halva priset mot vad det egentliga priset var, och tandvårdsförsäkringsavdraget ovanpå det.

Vad gäller visdomstanden som gör ont har jag också haft en tand som gjorde så ont i uppåt en vecka efter att den blev lagad så jag hade problem med att ha något i munnen. Jag fick förklaringen att det var ett så stort hål så lagningen kom så nära pulpan. Detta var fyra år sedan och jag har inte haft ont i tanden sen dess.
 
Det kan göra :devil: ont efter man dragit en visdomstand. När jag gjorde det räckte det inte med receptfria läkemedel kan jag säga. Visdomständer brukar sitta illa till och har rötter som sitter djupt.
 
Jag drog en tand förra året och efter någon dag dök det upp en flisa som kom ut genom tandköttet. Nu lyckades jag plocka bort den själv, men pratade med min tandläkare som sade att sånt ingår i priset. Går på folktandvården.
 
I åratal har jag kämpat för att få tandvård under narkos och för en vecka sedan var det äntligen dags. Svindyrt såklart, och väldigt nervöst! Två tänder (bredvid varandra) drogs ut, den intilliggande visdomstanden fick en liten lagning och en annan tand fick en rotfyllning.

MEN, såklart kan ju inget få gå smidigt och nu har jag flera komplikationer. Bland annat sitter det kvar en flisa från ena tanden som de drog, vilket måste innebära att de alltså inte fått med hela tanden. Visdomstanden som de lagade gör ont som tusan, lever på Ipren och Panodil för att fixa smärtan. Vaknar på nätterna till och med. Hade ingen värk i den tanden innan ingreppet. Sen är det några småsaker utöver detta.

Inser ju att jag måste kontakta dem på måndag men är livrädd. Tänk om jag inte får narkos igen, hur ska det då gå till? Men framför allt, tänk om jag måste betala för ett nytt ingrepp? Kan det bli så? Har redan lagt ett gott femsiffrigt belopp och har bara inte råd med mer. Om det är tandläkaren som gjort ett kasst utfört jobb borde jag väl inte bli betalningsskyldig för att det behöver åtgärdas?

Snälla Buke, lätta min ångest! 😩🤯
FYI: tandvårdskadades förbund , www.tf.se. , kanske kan hjälpa dig? Kanske?
 
Jag har dragit 3 visdomständer och lagat ett par vanliga tänder, nu senast en förra veckan. Det är normalt att man har ont i en tand som nyligen blivit lagad, speciellt om lagningen ligger nära nerverna. Jag har ondare i den lagade tanden nu än jag hade före, men märker att det gradvis blir bättre. Sen är det inte helt otänkbart att smärtan från de utdragna tänderna "sprider sig" så att du blir öm i hela området runt de två utdragna tänderna, inte bara i hålen sas.

När jag drog mina visdomständer levde jag på dubbel dos smärtstillande i 2 veckor efter vardera tand utom den i överkäken. Det är normalt att det gör ont som fan, däremot ska man vara uppmärksam på smärta som eskalerar. Jag fick sk "dry socket" efter den ena tanden och det är när blodpluggen som bildas i hålet försvinner i förtid och det sen kommer in mat i hålet och det blir infekterat. Det innebär att man får åka in igen och få hålet spolat och rengjort. Jag hade så ont att jag låg och grät hemma i sängen innan jag trotsade rädslan och åkte tillbaka till tandläkaren. Genomled hellre en obehaglig behandling än låg där och hade ont, så illa var det.

Följ din magkänsla är mitt råd. Att gå och ha ont i munnen är väldigt handikappande, så tycker du det är något som verkar konstigt, boka en ny tid. Det kanske kan räcka med att de gör en ockulär undersökning och kanske tar någon röntgenbild för att ge ett första utlåtande på om det ser bra ut eller om de behöver titta närmare och då kan ni prata om lugnande/narkos för det.

Betalning kan jag inte svara på, men munnen är ju en del av en levande kropp, så det finns inga garantier för att ett ingrepp blir perfekt, det är inte som att byta kamrem på en bil. Att man behöver återbesök för att rätta till något betyder inte per automatik att tandläkaren har gjort fel. Saker kan "gå galet" även om tandläkaren gjort helt rätt under själva ingreppet.
 
Det är möjligt att resesajten du länkar till kan hjälpa TS ;) men Tandvårdsskadeförbundet på tf.nu verkar bara handla om så kallad amalgamförgiftning.
Www.Tf.nu

Naturligtvis, fel av mig. Tandvårdskadeförbundet får du googla.

Tandvårdskadeförbundet är en handikappföreningar och faktiskt en väldigt framgångsrik sådan. Ett handikappförbund står på de utsattas sida och kanske kan hjälpa till med problem med tandvården om du får tag i rätt aktiva i din lokalstyrelse naturligtvis. Jag har en supertandläkare tack vare min ordförande enbart ett mejl iväg.
 
Det är inget ovanligt att nån benflisa blir kvar efter en tandutdragning och om du fått två tänder utdragna så är det helt normalt att ha värk 1-2 veckor efter tandutdragningen (det finns nog ingen som inte har värk efter en tandutdragning). Om det faktiskt bara var en liten lagning i visdomstanden så låter det inte troligt att värken kommer därifrån utan att värken kommer från området där tänderna drogs ut. Din tandläkare har på inget sätt gjort fel. Blir värken värre och värre och värkmedicin inte hjälper dig så då har det blivit nån komplikation efter utdragningen. Inte heller det är något som din tandläkare har gjort fel, det är så gott som omöjligt att säga vem som får komplikationer efter en tandutdragning och vilka som inte får det.
 
Det är inget ovanligt att nån benflisa blir kvar efter en tandutdragning och om du fått två tänder utdragna så är det helt normalt att ha värk 1-2 veckor efter tandutdragningen (det finns nog ingen som inte har värk efter en tandutdragning). Om det faktiskt bara var en liten lagning i visdomstanden så låter det inte troligt att värken kommer därifrån utan att värken kommer från området där tänderna drogs ut. Din tandläkare har på inget sätt gjort fel. Blir värken värre och värre och värkmedicin inte hjälper dig så då har det blivit nån komplikation efter utdragningen. Inte heller det är något som din tandläkare har gjort fel, det är så gott som omöjligt att säga vem som får komplikationer efter en tandutdragning och vilka som inte får det.
Jag har vad jag minns aldrig haft värk eller komplikationer av utdragningar:confused:
 
Jag har vad jag minns aldrig haft värk eller komplikationer av utdragningar:confused:
Jag fick fem tänder dragna i narkos (alla fyra visdomständer och en tuggtand i underkäken) och när jag vaknade var jag rejält öm i käften, så pass att jag bad om smärtstillande. Till svar fick jag att jag redan hade fått Alvedon i droppet. WOW liksom, Alvedon! Jag tror att Alvedon ensamt slutade hjälpa mig vid värk när jag var barn så kanske inte konstigt jag hade ont.... Så fort jag lämnade stället och mamma hämtade mig tog jag två Alvedon och två Ipren och hade inte ett dugg ont mer efter det, enda gången jag tog värktabletter alltså, ca två timmar efter jag vaknat. Inga komplikationer heller. Inte mer än att trådarna som såren var sydda med var gräsligt störiga och drog i tandköttet. Efter en vecka eller så bad jag min tandläkare ta bort dem och det var en BEFRIELSE! :D Så ja, det finns människor som inte har ont eller får en massa problem efter tandutdragningar, som tur är!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp