Behöver lite tankar till min katt på sjukhuset just nu

purity_666

Trådstartare
Jag har ångest, den där ångesten en oroad djurägare känner när en älskad familjemedlem är sjuk.

Min katt började kräkas natt till lördag. inte hårbollar utan mat och sedermera vätska. Hela lördagen var han hängig och loj. Vägrade äta o dricka. Jag tvingade i honom vatten med hjälp av ett sugrör och han kräktes upp allt.

Så in till veterinären nu söndag kväll. De gav honom dropp direkt och tog blodprover.
Han har feber, skumma njurvärden, skumma levervärden och hög andel vita blodkroppar. Han var också rejält uttorkad.

Så min älskling blev kvar på Strömsholm. De ska ultraljuda för att se om något sitter fast i magen, samt kolla lever och njurar. Njurvärdet skulle kunna förklaras av att han var så uttorkad, levervärdet kan gå upp vid infektion i kroppen.. så vi får se. Mina 2 andra katter är precis som vanligt.

Så jag skulle bara vilja att ni skänka min älskade katt en tanke nu när han är där alldeles ensam och kämpar för att bli frisk. Han är inte ens ett år och har aldrig varit sjuk innan. Jag vill bara få hem min katt..

091117+353.JPG
091117+353.JPG
 
Sv: Behöver lite tankar till min katt på sjukhuset just nu

*tänker på er och håller tummarna*

Vår förra katt blev sådär hängig och kräktes, fast han hade normala värden tror jag. Visar sig att han satt i sig en massa olämpligt (typ gummiband, bitit sönder strumpor osv) . Det löste sig av sig själv med hjälp av mycket dropp och allt vad det var (man är ju lite upprörd så jag minns inte exakt) men han fick kontrastvätska för att röntgas nästa dag. Fick följa med hem och då under kvällen kom det ut. Han bor inte hos oss längre, men han är frisk och kry. Han var också i den åldern.

Hoppas det löser sig bra för din kisse också. :)
 
Sv: Behöver lite tankar till min katt på sjukhuset just nu

Tänker på din katt och tänker även på dig !

*håller tummarna hårt för att han snart ska få komma hem till dig*
 
Sv: Behöver lite tankar till min katt på sjukhuset just nu

Vi tänker på er också och hoppas att han snart får komma hem igen
 
Sv: Behöver lite tankar till min katt på sjukhuset just nu

Han hade 40 grader feber imorse, men har fått antibiotika under dagen så när jag ringde nu låg tempen på 38.5.

Ultraljud visade inget speciellt. En irritation i magen som skulle kunna visa tecken på salmonella, men han är innekatt o har inte käkat fåglar. Han hade inget i magen, lever o njurar såg ok ut.
De har tagit virusprover o allt har varit negativt. Han vägrar äta o kommer sondmatas snart om han fortsätter.

Tack för era tankar!
 
Sv: Behöver lite tankar till min katt på sjukhuset just nu

Jag och mina två katter håller alla tummar, tår och tassar så att din katt kommer att bli helt bra igen. Massa styrkekramar från oss!
 
Sv: Behöver lite tankar till min katt på sjukhuset just nu

Jag håller tummar och tår för din lille kise och att veterinärerna hittar vad som felas honom så han blir frisk!
Det är olidligt att ha sin älskling inlagd och inte veta vad h*n drabbats av.
*Skickar en tröstkram*
 
Sv: Behöver lite tankar till min katt på sjukhuset just nu

De såg att han visade positivt på coronavirus men vad jag kan läsa mig till är det väldigt vanligt och inte alls säkert att det är utlösande faktor. fast nu fick jag ju ångest för att han ska få FIP istället.
Har skurat kattlådorna o fixat ny sand härhemma iallafall.

Lillkisse har lite feber. Låg på 39.4 imorse o sen 39.2 i eftermiddag så det är ju inte hiskeligt högt. Han har börjat äta och hade på e.m. god aptit. Det måste väl vara positivt?
De har röntgat lungorna o inte hittat nåt.

Så kort sagt vet de inte var febern kommer ifrån. Han får dropp och anitbiotika och har börjat äta. I övrigt vet vi inte.
Han ska få stanna tills febern ger sig så jag hoppas få hem honom på torsdag, förutsatt att de inte hittar nåt otäckt eller han blir sämre då.

orolig för min misse ju. De tycker säkert jag är dryg som ringer o kollar varje kväll också.
 
Sv: Behöver lite tankar till min katt på sjukhuset just nu

Nä dryg ska du inte känna dig, du bryr dig om din katt!:mad:

Håller tummarna att allt ska lösa sig till det bättre och att han snart ska få komma hem igen :)
 
Sv: Behöver lite tankar till min katt på sjukhuset just nu

Att katten fått tillbaka aptiten är absolut positivt! När min katt hade kattpest var det oerhört tydligt att vändpunkten var nådd när hon började äta. Hon hade då gått fyra dygn enbart på det veterinärerna tryckte i henne.

Är kattpest något veterinären testat för, förresten? Min katt mådde precis som din, förutom att hon inte kräktes.

Håller tummarna för er!
 
Sv: Behöver lite tankar till min katt på sjukhuset just nu

Han är fullvaccinerad med tillägg mot leukos men de har testat de vanliga virusen o det var inte det.

Men tack för orden. Tror också aptit är ett bra tecken, hoppas på det!

Sist en katt låg inne fick den avlivas 4 dagar efter hemkomst i leukos :crazy: Den här hade inte det men känslan finns ju ändå där.
 
Sv: Behöver lite tankar till min katt på sjukhuset just nu

Håller tummarna för dig och din kisse. Hoppas att han fortsätter att pigga på sig och att du kan få hem en frisk och kry katt snart.
 
Sv: Behöver lite tankar till min katt på sjukhuset just nu

Jättebra att han fått god aptit och sänkt feber!:)
Tror säkert de är vana vid att ägarna ringer morgon/kväll så ring du bara.;)
Mår de andra katterna bra?
Tänker på coronaviruset.
 
Sv: Behöver lite tankar till min katt på sjukhuset just nu

De andra katterna är precis som vanligt. Fullt bus.

O idag får lillkissen komma hem :bump:
 
Sv: Behöver lite tankar till min katt på sjukhuset just nu

Hemma.
Han har fortfarande lite feber 39.2-39.4 så det är ju ingen jättefeber. Han äter, kissar o bajsar.
Hans levervärde hade gått ner från 5.1 till nästan normalt så det var ju bra.

Han visar ju positivt på Corona, men de har skickat på ytterligare tester som kan visa på om man ska misstänka att det muterat. Väntar fortfarande på några provsvar o svar från blododling. Men vi får se.

Han får antibiotika och lite antiinflammatoriskt. Äter skonkost för magen också..så vi kämpar framåt o hoppas på det bästa.
 
Sv: Behöver lite tankar till min katt på sjukhuset just nu

Så skönt att han fått komma hem!:)
Hoppas nu att alla värden stabiliseras och att han och de andra håller sej friska!
Du får berätta hur det går!;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp