Bukefalos 28 år!

Behöver råd,För-Nack delar, lösdrift

L

Linda80

Är så att jag fått tag på 2st lastbilsflak som redan är ombyggt till en ligghall(den är ca 3 m hög, 3,5 bredd och 7 m lång) och ena delen till sadelkammare. Vill gärna veta för och nack delar med lastbilsflak som lösdrift? Kan man själv bygga skaplig lösdrift med en liten sadelkammare för max 15.000-20.000kr? Ska vara till en häst som blir mellan 155-160cm hög, och en liten a el b-ponny.
Tacksam för svar :)
 
Sv: Behöver råd,För-Nack delar, lösdrift

Ingen som vill och kan svara???
 
Sv: Behöver råd,För-Nack delar, lösdrift

Har du den redan så är väl det en fördel eller?
Om man ska bygga själv kommer kostnaden helt att bero på vad för material och vilka kotakter man har. Men om man har tillgång till materialet och kan göra allt själv så kan man få en fin lösdriftstall för de pengarna. Behöver man däremot köpa in allt från någon byggmarknad och ha hjälp med vissa delar då räcker det inte så långt.
Största nackdelen med lastbilsskåpen är väl att risken finns att de inte uppfyller de nya kraven i djurskyddslagen om att väggarna ska klara en hästspark. För en A-ponny håller väl de flesta men långt ifrån alla klarar en spark från en storhäst. Om det är fallet så får man ju klä väggarna med material som gör det, vilket kan kosta en del.
 
Sv: Behöver råd,För-Nack delar, lösdrift

Har inte den här, kan alltså få köpa den, därför jag kollar om någon har erfarenhet. Väggarna är redan fixade, annars fixar man självklart det, då skadorna annars skulle kunna bli riktigt otäcka om de kan sparka igenom.
Själva bygget har jag hjälp med, men har tyvärr ingen kontakt så man kan få ett bra pris på material.
Så ni som har contanier el lastbilsflak som lösdrift får gärna skriva vad man ska tänka på, om ni är nöjda osv.
Vilka material är billiga och bra att bygga lösdrift med?
 
Sv: Behöver råd,För-Nack delar, lösdrift

Jag har några står här och dom används som en hall som jag fodrat i under vintern. Det finns metallskodda skåp som det körts matvaror i dom tål nog ganska mycket. Det ena jag har är inte skott och min korsning ardenner/fullblod fick in en stjärnträff på den härom veckan så det sjöng i det.. Det blev inte ett märke i den. Så dom är tåligare än vad man tror. Sen är det tydligen olika i olika kommuner om dom är ok eller inte.

Fördelen är priset, dom går att flytta och enl vissa inte kräver bygglov eftersom dom är flyttbara, men enl andra krävs bygglov..

Nackdelen är att dom är kalla och är det minus ute så fryser ev hästpink på botten, om man inte har bädd så kanske, men däremot så tinar det lätt sen med.

Det finns isolerade och oisolerade skåp. Isolerat har jag inte haft bekymmer med fukt i, medan det oisolerade som jag gjort hönshus av blir lätt fuktigt.

Den stora nackdelen är att dom är såååå fula, men meningen är att jag ska någongång klä dom med lockbrädor så ser dom väl vettigare ut..
 

Liknande trådar

Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 302
Senast: Angel
·
Anläggning Såhär ligger det till: Jag står i ett stall med 3st hästar uppstallade och 2st på lösdrift. Vi är tre stycken hästägare som nu skall...
2
Svar
36
· Visningar
4 163
Senast: Nielaa
·
Anläggning Hejsan! Jag ska snart flytta till en gård och ska då äntligen få ta hem min fina pålle :D Jag ska då ha honom och en sällskapshäst...
Svar
15
· Visningar
4 511
Hästmänniskan Jag och min sambo ska riva vår ladugård och bygga nytt stall framåt våren, vi ska beställa byggsats från lövångers bygg troligen. Men...
Svar
9
· Visningar
1 714
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp