Bukefalos 28 år!

Behöver råd från alla hundägare!

S

sassaa

Hej!! Jo det är så att jag kan behöva lite stöd och råd. Min familj har haft en småhund förut men han dog för rätt många år sen. Nu ska jag köpa mina första hund själv, en liten riktigt söt papillon.
Jag är en sann djurvän och de är mitt största intresse här i livet. Så när manläser om hundägare som blir rånade på sina hundar blir man ju helt kall inombords. Jag hade blivit helt förstörd. Jag vet att man absolut INTE ska lämna sin hund bunden någonstans, lämna i bil osv. Det hade jag aldrig ens övervägt. Men min fråga är ju nu:
- hur vanligt är det att hundägare blir rånade på sin hund?! Har läst artiklar om folk som varit ute med sina hundar på natten och blivit ifråntvingade sina hundar av någon våldsman.
Jag ska flytta till en liten stad i Blekinge, Ronneby vilket inte är en storstad som Stockholm eller Malmö. Men jag är bara så paranoid, nästan för paranoid. Det är ju nästan så att jag nästan köper en 'mindre söt' ras bara för att få lov att ha den ifred?! Det låter ju helt tokigt (för det finns inga fula hundar :D) men jag vill bara min hund dess bästa och inte utsätta den för 'äckliga typer'.

Har jag fog för min rädsla, eller jag har helt spelat upp det för stort i mitt huvud? Jag är ju en rätt ung tjej som inte inger så mkt pondus och respekt, så hade ju blivit ett lätt byte x) nej usch... Jag vet ju att det enbart inte är småhundar som stjäls, utan alla sorter.

Är jättetacksam för svar på hur verkligheten egentligen ser ut för hundägare :)
 
Sv: Behöver råd från alla hundägare!

Jag surfade lite böand trådar här på forumet, och fick se ett inlägg om ett stöldförsök. Det skulle vatt en man som kommit fram till hunden och hundägaren och sagt
-'vilket sööt hund'
närmat sig hunden, och plötsligt tagit tag i kopplet och dragit väldigt hårt att att ägaren skulle tappa kopplet. Men ägaren höll i kopplet för glatta livet, och lyckades behålla sin hund tillslut. Sånt gör en verkligen mörkrädd, fastän detta hände mitt på ljusa dagen i Göteborg:cry:
 
Sv: Behöver råd från alla hundägare!

:)Jag har heller aldrig hört någon som blivit rånad på sin hund.
Och jag tycker absolut inte att en sådan här tanke ska hindra dig från att köpa den rasen du verkligen vill ha och som passar dig!
Det är klart att det kan hända, men som jag ser det är sannolikheten mycket, mycket liten och då skulle man lika gärna kunna strunta i att skaffa en hund för att den kan bli ormbiten och dö eller kanske bli sjuk så att jag behöver avliva den eller liknande.
Hemskt att du inte kan släppa en sådan tanke!
Om jag var du skulle jag försöka att inte oroa mig så mycket och inte låta det hindra mig!
LYCKA TILL!;)
 
Sv: Behöver råd från alla hundägare!

Jag tror absolut inte att du behöver oroa dig. Sådant är nog extremt ovanligt.

Precis som du skriver ska man ju dock aldrig lämna hunden utanför affärer etc.
 
Sv: Behöver råd från alla hundägare!

Jag har faktiskt haft en kollega som höll på att bli rånad på sin hund. Eller hon blev det, men hon lät inte killen gå iväg med hunden utan sprang efter och skrek på hjälp, och om han som tog hunden nu störde sig på skrikandet eller om hon faktiskt fick hjälp av någon minns jag inte, men hon fick tillbaka hunden iallafall. En boxer var det.
 
Sv: Behöver råd från alla hundägare!

Rent statistiskt borde det vara större risk att bli våldtagen eller misshandlad än att nån snor hunden.

Jag har flera chihuahuas och är rätt sårbar (med bara en kan man ju iaf lyfta upp den i famnen) men man måste ju leva. Då har jag ändå bott vid råsunda och fått stå ut med ligor som slåss så glasflaskorna yr och blivit vrålad åt redan vid 10 på morgonen att jag har råttor etc.. obehagligt som attan men ingen har varit i närheten av att röra hundarna. Men visst, man får ju vara lite streetsmart och kanske undvika vissa gäng ibland och byta sida på gatan etc.

I Ronneby tror jag du kan känna dig myyyycket lugn :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 789
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 122
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
1 995
Senast: Aningsfull
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
5 821
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp