Bukefalos 28 år!

Behöver råd och infallsvinklar :-)

Sv: Behöver råd och infallsvinklar :-)

Tänker osökt på mask.
Det är väldigt lätt att underdosera- fråga mig:mad:

Vet ej om man kan lämna in träckprov nu. Det bror väl även på var i landet du huserar:confused:
Fråga Madick- kan allt om detta.

Linfrö är alltid bra snörjmedel för magen.
 
Sv: Behöver råd och infallsvinklar :-)

Har pratat med veterinär som rekommenderade ytterligare avmskning..
Hästarna är avmaskade senast när de kom från betet, då med noromectin. Men enligt senaste "rönen" så har det på senaste tid visat sig att resistens börjat uppkomma hos rundmask mot ivermektin..
Så vet. rekommenderade mig att avmaska med i första hand axilur, men då det ej fanns på apoteket gick heller inte att beställa (?) så skrev vet. istället ut banminth som jag skulle ge i dubbel dos för säkerhets skull. Så nu fick samtliga hästar dubbel dos igår. Vet. sa att om det kom ut spolmask/bandmask så ska jag avmaska igen om 4 veckor, och sedan skicka träckprov till våren. Gu vad jag hoppas att det löser sig...
 
Sv: Behöver råd och infallsvinklar :-)

Kan man ge linfrö/linfröolja till alla typer av hästar? alltså både föl, unghästar och dräktiga ston mfl? :)
 
Sv: Behöver råd och infallsvinklar :-)

Du ska fråga Madick!

Jag hade nog garderat mig o tagit Equimax( tar allt)- när du inte har lämnat in prov.

Har lärt mig här att 2 x Banminth bara tar vuxna bandmaskar som ej heller syns ngt vidare i träckprov.

Har gett linfrö i 20 år eller så.
Ger fin päls, hovar o har ej haft ngt koliksymptom på ngn- varken före eller efter missen med viktuppskattningen.:crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 455
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
717
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 505
Senast: Roheryn
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 258
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp