Bukefalos 28 år!

Benlindor i hagen!? *långt*

I

Isbiteen__

Hjälp fort.

Jag undrar i fall man kan ha benlindor, på sin häst i hagen.
För att undvika, leriga,smuttsiga ben, så mycket som de går att linda!?

Jag ska ha med min häst på tisdag morgon, och vi ska åka jätte tidigt, på morgonen.
Och i hagarna, är det lerigt efter allt regn.
Mest, små fläckar.
Men hästarna går ju ändå lite i de, för att komma till vattnet o dricka osv.
Och jag har nyligen duscha hans ben, men han är likadan igen.
Lerig o det går ju inte bort.
Vill inte sätta på transportsydden, när han är smuttsig fortfarande.
Idag höll jag på jätte länge, och det går ändå inte bort.
Han går med täcke i hagen, för att undvika att rulla sig i leran nu.
Min fråga är, kan han gå med benlindor, som går upp över benen o ner mot hoven utan att de gör skada?
Har ett par långa fleccelindor, jag inte är rädd om.
Som han kan få ha i hagen, men tror ni de går att ha utan att göra skada, skavsår m.m ?
Bara från imorgon, eftermiddag, tills tisdag morgon?
För att undvika, att han blir allt för blötlerig.
Hinner inte duscha av hans ben på tisdag morgonen, då dom ska torka innan transportskydden åker på.
Och har inte tillgång att ha han inne under natten då.
Då dom håller på i stallet o boxarna o fixar, så typiskt att detta är just nu. :/

HJÄLP ?
Behöver svar på min fråga, så fort som möjligt.
Kan någon hjälpa mig med tips?
Hatar leriga hagar, hovarna går ju tvätta rent, men benen.. :/
Tar evig heter innan han blir torr, och jag har inte så lång tid på mig :(
Hjälp?
 
Sv: Benlindor i hagen!? *långt*

Lindorna blir ju blöta i hagen och det kan ju inte vara så bra att traska omkring med dyngsura lindor så länge.

Men kan du inte spola av benen på morgonen och på med transportskydden så är säkert benen torra när du är framme.
 
Sv: Benlindor i hagen!? *långt*

Jag skulle inte låta hästen ha lindor i hagen, vad som helst kan hända.
 
Sv: Benlindor i hagen!? *långt*

Kan du inte tvätta benen kvällen innan och låta honom stå inne tills ni åker?
 
Sv: Benlindor i hagen!? *långt*

men det står ju att hon inte har tillgång till box...

till TS
hade nog inte haft lindor på i hagen... känns riskabelt om en linda skulle gå upp o h*n skulle trassla in sig...

jag skulle nog spola av benen på morgonen o torka så mycket det gick o sen på med transportskydden...
 
Sv: Benlindor i hagen!? *långt*

Kan du inte tvätta benen kvällen innan och låta honom stå inne tills ni åker?

Hon skrev ju att hon inte kunde ha hästen inne på natten...


TS: Jag skulle satsa på att spola benen på morgonen i alla fall. Skulle aldrig ha hästen lindad med enbart fleecelindor i hagen. Som någon skrev så kan vad som helst hända. Dessutom blir ju lindorna blöta också och då blir ju benen ändå blöta och leriga av dem.
 
Sv: Benlindor i hagen!? *långt*

KL

den tar ingen skada av att ha blöta ben med transport skydd på. det finns luft emellan och inget som skaver av mjuka paddade transportskydd.

helt klart ett bättre alternativ än lindor i hagen innebär skaderisk mässigt.
 
Sv: Benlindor i hagen!? *långt*

Precis som Rebecka sa skulle jag ha gjort. Benen blir ändå hyggligt torra om du offrar en handduk och torkar av, sen gör det väl inget om hästen är lite fuktig under transportskydden?
 
Sv: Benlindor i hagen!? *långt*

Okej.
Tack för svaren, gör så att han får gå ute i hagen.
Och sen spolar av dom, och torkar så gått det går med en handduk.
Och sen på med transportskydden.

Som sagt, har inte tillgång till boxen.
Annars har jag alltid de, men så typsikt att dom behövde låna den..
Dom här dagarna. :/
Men sånt man får ta, är bara inhyrd och dom som bestämmer så.
Vad ska man göra.
Hästarna går ändå ute fortfarande på bete, vi har ganska mycket kvar för dom o beta ner.
Har kommit så mycket nytt färskt gräs.
Men tack, så mycket för alla svar. :)
Jag gör, så att jag spolar benen torkar, låter dom stå utan transportskydden in i det sista.
Precis, innan han ska in i transporten, så kanske dom är torra o bra :)
 
Sv: Benlindor i hagen!? *långt*

HAr hästen 'håriga' ben, annars så kommer man rätt långt med en handduk. Tvätta gärna bort leran dock, rena ben torkar fortare än smutsiga (dvs om det är lera kvar). I övrigt håller jag med föregående talare - det gör inget med blöta rena ben under skydden, de är så luftiga. Om du spolar, tvättar, spolar, handdukstorkar så räcker det långt, om det är 'kyligt' eller liknande (dvs du inte kan vara inomhus) så kan du ju linda benen mellan handdukstorkning och avfärd, och lina av inför du sätter på skydden. Då torkar lindorna en del, men soms agt, det går finfint med blöta/fuktiga men rena ben under trspskydden =)

Sen ang lindor i hagen, visst går det. Men det gäller att man kan linda, att man har padd, och att hästen INTE är en sån där klåfingrig sak som vill ta av lindorna. Samt att man ser till att de inte kan gå upp.

Dock så eftersom du har lerigt och blött i hagen, så frågan är om du vinner något på det. Blöta bandage kasar lättare, och hästens ben blir ju blöta ändå. Dessutom om de går längre tid med blöta bandage bäddar man för hudproblem.

Om du VERKLIGEN vill ha benen torra, och du iaf kan stå inomhus och har en stabil häst så kan man torka hästben med hårtork på svag värme. Men känns som väldig överkurs i det här fallet =)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 403
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 789
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 842
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 622

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Tråden för spår
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp