Bukefalos 28 år!

Benställning?!

ImagineChange

Trådstartare
Oskar%20sitter_zpscolxbudl.png.html

Hej!
För två veckor sedan tog jag över en 11-månaders blandras. Fantastiskt snäll och glad och trevlig på alla sätt. Men nu har jag upptäckt att hans framtassar pekar utåt. Har förstått att det kallas fransysk benställning eller rokokoben, men läser mycket motstridiga uppgifter om detta. En del säger att del är ganska "normalt", d v s att en del har så och det behöver inte betyda att hunden får problem, andra säger att det behöver opereras. Jag förstår ju att det är något som en veterinär ska bedöma, men tänkte inte springa till veterinären direkt utan väntar tills det ändå är dags för 1-årsvaccinationen. Men jag funderar förstås en hel del över detta och undrar om det är någon här som kan hjälpa mig förstå vad det här handlar om. Förutom att framtassarna pekar utåt så sitter han aldrig rakt, utan snett (se bild). Betyder det att något är på tok med bakbenen också?! Ni behöver inte upplysa mig om vilka hälsorisker okontrollerad blandrasavel medför, det är jag mycket väl medveten om. Har en annan, renrasig hund och hade egentligen tänkt mig en renrasig till - men så kom den här lilla pälsbollen i min väg och det kändes så rätt...men nu är jag orolig för honom.
 
Den benställningen är vanlig i min ras (lancashire heeler) och medför oerhört sällan några som helst problem, även om jag själv inte tycker det är så "vackert" alla gånger :D Är det möjligtvis corgi i din hund ?
 
Tycker det ser helt normalt ut för "rasen". Iallafall så har nästan alla blandisar (och en del renrasiga med) jag sett som har korta ben och lång rygg samma benställning och sittstil :)
 
Den benställningen är vanlig i min ras (lancashire heeler) och medför oerhört sällan några som helst problem, även om jag själv inte tycker det är så "vackert" alla gånger :D Är det möjligtvis corgi i din hund ?
Okej, det var ju lugnande Även om det inte är så tjusigt så är ju det viktigaste att hunden mår bra! Det är fler som har gissat på corgi, och jag vet faktiskt inte. Har sett hur annonsen såg ut när kullen såldes och där står det att det är en blandning av coton de tulear, phaléne och chihuahua. Känns ju lite tveksamt, särskilt som det stod att det var sju (!) valpar. I annonsen för nästa valpkull som samma person sålde (nu, mindre än ett år senare) stod det spaniel, chihuahua och phaléne.
 
Okej, det var ju lugnande Även om det inte är så tjusigt så är ju det viktigaste att hunden mår bra! Det är fler som har gissat på corgi, och jag vet faktiskt inte. Har sett hur annonsen såg ut när kullen såldes och där står det att det är en blandning av coton de tulear, phaléne och chihuahua. Känns ju lite tveksamt, särskilt som det stod att det var sju (!) valpar. I annonsen för nästa valpkull som samma person sålde (nu, mindre än ett år senare) stod det spaniel, chihuahua och phaléne.
Oavsett raser i, så kan dom ändå få den benställningen - främst hos mindre hundar med lite kortare ben och din hund ser ju inte så långbent ut :D
 

Liknande trådar

C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 287
Senast: Animor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp