Bestämning av hästs ålder; juridiskt ärende och hävning av köp

faetour14356

Trådstartare
Hej!

Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som 10-åring. - Dock så har det visat sig efter undersökning av två av mina veterinärer att hästen är närmare 19, alltså ett påsläg av 10 år! - Har skrivit till säljstallet, och de ställer sig bakom passet, och hänvisar till att hästens ålder faktiskt inte går att bestämma överhuvudtaget, då mina veterinärer anser att hästen är 19 pga av tandslitage, emalj, och pulpa. Personligen känns det som en 10 års skillnad bör gå att urskiljas, då jag vill gärna häva köpet och gå vidare med ärendet. Lägger den här tråden under hästvård, då min grundläggande fråga hänvisar sig till hur säker kan man vara på hästens ålder? Tack på förhand!

- Hur ställer man sig till detta?
 
Skulle säga att man i alla fall kan säga att det är en äldre häst.
Går det att se när passet är utfärdat? Händer att hästar får nya pass, men nya uppgifter när de ska säljas.
 
Hej!

Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som 10-åring. - Dock så har det visat sig efter undersökning av två av mina veterinärer att hästen är närmare 19, alltså ett påsläg av 10 år! - Har skrivit till säljstallet, och de ställer sig bakom passet, och hänvisar till att hästens ålder faktiskt inte går att bestämma överhuvudtaget, då mina veterinärer anser att hästen är 19 pga av tandslitage, emalj, och pulpa. Personligen känns det som en 10 års skillnad bör gå att urskiljas, då jag vill gärna häva köpet och gå vidare med ärendet. Lägger den här tråden under hästvård, då min grundläggande fråga hänvisar sig till hur säker kan man vara på hästens ålder? Tack på förhand!

- Hur ställer man sig till detta?
Varför kollades inte detta innan köp av hästen? Är ju vanligt att man gör en egen besiktning med egen veterinär innan man köper hästen? Särskilt om hästen är köpt i Sverige?
Där finns ju 117 artikler och annat om detta med fusk med importhästar. Så förstår inte man chansar så?

Sen är det ju såklart tråkigt att dom fuskat och man kan dra det till rätten. Men många som fuskar ser till att folk inte får sina pengar även om dom vinner. Så finns det plötsligt inte pengar att betala tillbaka. Har hänt många gånger. Det kostat även en del att hålla på att tvista. Så ställer säljaren sig på tvären så kommer det kosta en del. Tyvärr.
 
Varför kollades inte detta innan köp av hästen? Är ju vanligt att man gör en egen besiktning med egen veterinär innan man köper hästen? Särskilt om hästen är köpt i Sverige?
Där finns ju 117 artikler och annat om detta med fusk med importhästar. Så förstår inte man chansar så?

Sen är det ju såklart tråkigt att dom fuskat och man kan dra det till rätten. Men många som fuskar ser till att folk inte får sina pengar även om dom vinner. Så finns det plötsligt inte pengar att betala tillbaka. Har hänt många gånger. Det kostat även en del att hålla på att tvista. Så ställer säljaren sig på tvären så kommer det kosta en del. Tyvärr.
Tandkoll ingår inte i en vanlig besiktning/undersökningsplikt.
 
Jag tror aldrig jag besiktat en häst utan att munnen kollats? Inte med stege osv men ut med tungan och kolla runt. Allt från föl till gamla hästar.
Häromkring är det ett tillval man måste lägga till att munnen ska kollas. Har besiktigat många hästar på typ alla kliniker i Skåne.
 
Häromkring är det ett tillval man måste lägga till att munnen ska kollas. Har besiktigat många hästar på typ alla kliniker i Skåne.
Har köpt 4 hästar de senaste åren i Skåne, varav två besiktats på klinik, de andra två gårdsbesiktning. Samtliga har kollats i munnen utan att jag behövt be extra om det. Klinikbesiktningarna något noggrannare munkoll eftersom hästarna då var sederade pga att de också röntgades.
 
Tänker spontant att det är så känt nog att det går att någorlunda avgöra en hästs ålder att det till och med finns ett ordspråk ("man ska inte skåda given häst i munnen"). Det låter som att det slarvats eller har försökts myglas någonstans på vägen.
 
Undrar också om hästen har originalpass eller duplikatpass? Var det en billig häst?

Jag importerade en spanjor via Holland för några år sedan. Han hade duplikatpass och är enligt tänder 4-5 år äldre än passet visar. Hörde direkt av mig till förmedlaren och fick möjlighet att byta häst om jag ville. Det ville jag inte utan har behållit honom.

För mig blev det definitivt ett lärotillfälle. Ett; kolla så att hästen har originalpass och två: munkoll med åldersbestämning på besiktningen.
 
Tandkoll ingår inte i en vanlig besiktning/undersökningsplikt.
Beror väl på vilken klinik man använder. Dom hästarna i min närhet har kollats i munnen vid besiktning, på klinik. Särskilt om hästen är så mycket äldre, det hade dom veterinär som jag använd/använder absolut reagerat på. Köper man import så är det något av det första man bör titta på. Känner till flera fall vart hästarna har olika pass och är äldre än som står i ena passet.
 
Häromkring är det ett tillval man måste lägga till att munnen ska kollas. Har besiktigat många hästar på typ alla kliniker i Skåne.
Du har rätt i att det är något man betalar extra för, att kolla med stege och ev sedering.

Unghästar kollar man dock rutinmässigt med "snabbkoll", typ om hästen har överbett eller så.
 
Hej!

Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som 10-åring. - Dock så har det visat sig efter undersökning av två av mina veterinärer att hästen är närmare 19, alltså ett påsläg av 10 år! - Har skrivit till säljstallet, och de ställer sig bakom passet, och hänvisar till att hästens ålder faktiskt inte går att bestämma överhuvudtaget, då mina veterinärer anser att hästen är 19 pga av tandslitage, emalj, och pulpa. Personligen känns det som en 10 års skillnad bör gå att urskiljas, då jag vill gärna häva köpet och gå vidare med ärendet. Lägger den här tråden under hästvård, då min grundläggande fråga hänvisar sig till hur säker kan man vara på hästens ålder? Tack på förhand!

- Hur ställer man sig till detta?
Detta är ju inget dolt fel utan din undersökningsplikt hade lätt kunnat sett detta, då återstår frågan vad säljaren visste. Och om det går att bevisa att säljaren visste att hästen var äldre än den är.
 
Hej!

Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som 10-åring. - Dock så har det visat sig efter undersökning av två av mina veterinärer att hästen är närmare 19, alltså ett påsläg av 10 år! - Har skrivit till säljstallet, och de ställer sig bakom passet, och hänvisar till att hästens ålder faktiskt inte går att bestämma överhuvudtaget, då mina veterinärer anser att hästen är 19 pga av tandslitage, emalj, och pulpa. Personligen känns det som en 10 års skillnad bör gå att urskiljas, då jag vill gärna häva köpet och gå vidare med ärendet. Lägger den här tråden under hästvård, då min grundläggande fråga hänvisar sig till hur säker kan man vara på hästens ålder? Tack på förhand!

- Hur ställer man sig till detta?
Stämmer det vilket det förmodligen gör på ett ungefär så har du blivit lurad och samtidigt brustit i undersökningsplikten. Vägrar säljaren att ta tillbaks hästen pga åldern så återstår det att stämma säljaren, det blir förmodligen dyrt.

Du har rätt i att 10 års skillnad ska gå att utskilja, det borde en van hästmänniska kunna misstänka bara av att titta lite i munnen och definitivt veterinärer. Har du gjort veterinärbesiktning där koll av munnen ingår? Du har undersökningsplikt och det är ju knappast att se att åldern inte stämmer med en enkel undersökning.
 
Ni som pratar om undersökningsplikt - anses den verkligen vara så långtgående att man ska behöva göra en åldersbestämning när säljaren uppgett hästens ålder och den har pass? 🙂

Nyfiken alltså om det kan finnas prejudikat på detta. 🙂
 
Ni som pratar om undersökningsplikt - anses den verkligen vara så långtgående att man ska behöva göra en åldersbestämning när säljaren uppgett hästens ålder och den har pass? 🙂

Nyfiken alltså om det kan finnas prejudikat på detta. 🙂
Jag tror det. Men rent juridiskt har jag inte koll. Men om det hamnar i en tvist i en rättssak, så är det ju lätt för säljaren att hävda att dom inte visste det heller, skulle tänka att i fallet att det då kan hamna i ett rätten säger att köparen borde upptäckt detta innan köp. I detta fallet så låter det ju som att köparen inte har besiktat hästen själv, vilket händer oftare än man tror.
 
Ni som pratar om undersökningsplikt - anses den verkligen vara så långtgående att man ska behöva göra en åldersbestämning när säljaren uppgett hästens ålder och den har pass? 🙂

Nyfiken alltså om det kan finnas prejudikat på detta. 🙂
Jag vet inte, men TS enda chans är att ta det i rätten om inte säljaren godvilligt tar tillbaks hästen. Om säljaren är ett företag som det verkar så gäller konsumentköplagen och då har säljaren ett större ansvar. Drar man det vidare med en billigare häst så riskerar man dessutom att få rätt men behöva betala sina egna rättegångskostnader som kan överstiga hästens värde med råge.

Det är ingen omfattande undersökning dock, ingår väl i en allmän koll om det är rätt häst. När jag sålde min kollade veterinären först chip och att signalementet stämde inklusive en snabbkoll i munnen. Rent krasst bör man kolla att passet stämmer med hästen så man får hem rätt häst.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp