Betäcka d-ponny

alethe

Trådstartare
Har ett sto på två år som jag så gärna skulle vilja ha ett föl efter. Hon mäter i dagsläget 146 cm. Självklart skulle drömscenariot vara att få en storhäst men skulle det inte bli så är det inte hela världen då det är en avkomma jag tänker behålla. Melody är korsningsponny efter Torsten KAN och Splash. Vad för hingstar som lämnar stort hade passat till min häst ? Gärna hoppstammat.
 
Torsten KAN, svensk ridponny 148 cm
Hans föräldrar:
Aydin ox, arabiskt fullblod 146 cm
Very Special Choice, belgiskt varmblod 140 cm

Splash, Connemara 136 cm
Hennes föräldrar:
Okänd härstamning
 
Har ett sto på två år som jag så gärna skulle vilja ha ett föl efter. Hon mäter i dagsläget 146 cm. Självklart skulle drömscenariot vara att få en storhäst men skulle det inte bli så är det inte hela världen då det är en avkomma jag tänker behålla. Melody är korsningsponny efter Torsten KAN och Splash. Vad för hingstar som lämnar stort hade passat till min häst ? Gärna hoppstammat.

Jag skulle aldrig avla på en häst med mer eller mindre okänd stam innan den visat att den fungerar i ridningen och då på en relativt hög nivå. Dvs hästen ska ha varit under sadel och tävlats med bra resultat. Det lär du inte ha sett när den är fyra år.

Eftersom du inte vet vad som ligger bakom är det enormt svårt att säga vad storleken borde landa på.
 
Jag skulle aldrig avla på en häst med mer eller mindre okänd stam innan den visat att den fungerar i ridningen och då på en relativt hög nivå. Dvs hästen ska ha varit under sadel och tävlats med bra resultat. Det lär du inte ha sett när den är fyra år.

Eftersom du inte vet vad som ligger bakom är det enormt svårt att säga vad storleken borde landa på.

Ja, alla vill vi olika :)
 
Första frågan i all avel måste väl rimligen vara: vad kan djuret tillföra kommande generationer?

Utifrån det sedan vidare resonemang om det finns några baksidor (sjukdomar/förutsättningar) som inte är önskvärda.

Att spekulera i storlek utan att veta föräldrarna är ju som att spå i kaffesump. Gissningar som kan gå hem.
 
Ja, det är skillnad på avel och att producera hästar. Min SWB var resultatet av hästproducering och det slutade inte väl. Avel betyder att man gör en hård utvärdering av sitt material innan man ens överväger att sätta hästen i avel.

Tråkigt att det blev så för dig och din häst.
 
Första frågan i all avel måste väl rimligen vara: vad kan djuret tillföra kommande generationer?

Utifrån det sedan vidare resonemang om det finns några baksidor (sjukdomar/förutsättningar) som inte är önskvärda.

Att spekulera i storlek utan att veta föräldrarna är ju som att spå i kaffesump. Gissningar som kan gå hem.

Storleken är väl det minst viktiga egentligen. Vill mest ha en avkomma efter min häst till mig själv.
 
Storleken är väl det minst viktiga egentligen. Vill mest ha en avkomma efter min häst till mig själv.

Vad gör du om det visar sig att hästen inte håller pga en medfödd ärftlig svaghet? Kommer du tex att röntga den innan den sätts i avel? Det finns arab bakom dvs risk för cystor. Inom connemararasen finns det en ärftlig sjukdom som gör att de får fruktansvärda problem med hovarna, HWSD, kommer du att testa för den?
 
Man kan inte veta vad det blir för storlek på en häst med känd och konsoliderad stam. Med en så blandad och delvis okänd stam som din häst har kan det bli vad som helst. Min kompis har en häst efter hingst godkänd av SWB med ridpinnymorfar med mycket arabblod och ponnymormor med okänd stam. Han är större än flera av de renrasiga SWB som jag har haft.

Om du ska betäcka ditt sto ska du satsa på en godkänd hingst med vuxna avkommor som du kan se har egenskaper som du uppskattar. En SWB-hingst som har lämnat bra hopphästar med ponnyston är Dirco Hästak.
 
Gud nej, tänkte vänta tills hon är fyra :)

Puh! Man vet ju inte hur folk tänker, men det låter bra att vänta tills hon är 4. :) Då vet du mer också om hur hon är ridmässigt och det blir lättare att välja hingst. Jag tycker själv att det är tidigt att betäcka även en 3-åring. De är så oprövade och man har bara stammen att gå på. De flesta hästar är ändå tänkta att ridas på eller att köra.

Jag skulle själv inte betäcka något sto som inte är meriterat på något sätt och särskilt inte ett sto med okänd/delvis okänd stam. Inte ens för att få ett föl till mig själv. Och jag tycker inte att en poäng från utställning eller liknande säger så mycket så det är ingen merit. För mig alltså.
Med det sagt, och med tanke på vad för raser som ligger bakom din häst så hade jag endast använt en ridponnyhingst tror jag. En med lite höjd och som har de egenskaper du söker. :)
 
@alethe Vet du något om modern och var hon kommer ifrån? Alltså vet du säkert att hon är en Connemara? Vad vill du ha mer än en hopphingst, bra galopp, kvickhet, scope, energisk eller mer lätthanterlig?

Ett tips är att titta på de hopphingstar du finner på www.sprangrulla.se - Under "Hingstar" kan du där sortera på hopphingstar och se vilka som varit aktiva i år, kanske finns det en hingst bland dem som du gillar.
 
Jag har en korsning med okänd stam som jag troligen kommer betäcka i framtiden. Under förutsättning att hon fortsätter hålla. Hon är 13 i år och har det mest fantastiska temperament jag mött. Målet är att producera en häst till mig själv.

Men det är en extrem chanstagning, för jag har ingen aning vad som finns bakom. Hon är av halvblodstyp men kan för vad man vet ha vad sjutton som helst bakom. Både storleksmässigt och i övrigt. Så det jag om jag betäcker kommer försöka göra är hitta en häst som förstärker hennes goda sidor exteriört och kan uppväga hennes brister. Och helst en prövad hingst med blupindex.

Och där måste du också börja. Du måste kritiskt bedöma exteriör, temperament, ridbarhet etc på ditt sto. Och sen hitta en hingst som kompletterar henne. Efter det kan du börja titta på storlek, inrikting etc.
 
Har ett sto på två år som jag så gärna skulle vilja ha ett föl efter. Hon mäter i dagsläget 146 cm. Självklart skulle drömscenariot vara att få en storhäst men skulle det inte bli så är det inte hela världen då det är en avkomma jag tänker behålla. Melody är korsningsponny efter Torsten KAN och Splash. Vad för hingstar som lämnar stort hade passat till min häst ? Gärna hoppstammat.
Hinner inte skriva så långt men iom att både mamma och pappa eller farmor har inga imponerande exteriöra poäng så börja med att låta en domare bedöma ditt sto så du får lite att gå på Vad är det du vill avla på? Varför vill du ha en avkomma u henne? Temp, exteriör , färg etc?
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 038
Avel Jag har ett tag gått i tankarna på att betäcka mitt sto om ett par år, jag fyller 17 i år och har ett d-ponny sto - detta betyder att...
Svar
4
· Visningar
1 229
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 483
Senast: Fiorano
·
Avel Hej! Mitt älskade sto har pga skada fått lägga ner sin tävlingskarriär. Hon fick 2019 ett föl e. Action Man Ask och nu är jag så sugen...
Svar
3
· Visningar
1 046
Senast: Fannybadh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp