Hitta tillbaka till varann?

Lisen82

Trådstartare
Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi kommunicerar inte tillräckligt utan går runt och ältar på saker tills de exploderar. Närheten/intimiteten är det inga problem med, tvärt om.

Han sa till mig att känslorna försvunnit genom allt bråk. Att lågan slocknat.

När vi hade gjort slut så behövde jag lite tid för mig själv så jag åkte iväg några dagar och när jag kom hem så hamnade vi i varandras armar och hade sex. Men han var fortfarande bestämd om att det var slut. Jag blev såklart ledsen för de tändes endå ett hopp i mig. Dock vet jag själv att vi inte kan fortsätta vår relation som den är nu, då det inte funkar att bråka om småsaker hela tiden, det tar hårt på oss.

Vi kom iallfall fram till att ta de dag för dag och se om känslorna kan komma tillbaka. Vi sover nu i separata sovrum och har tid ifrån varandra. Vi kontaktar inte varandra när vi är iväg osv.

De stora problemet i vår relation är att han har irriterat sig på mig för vi inte pratar om saker och ting. Nu har jag verkligen försökt luska ut våra problem när jag varit själv och fått tänka och vi har börjat prata mer och vi är inte på varandra som vi var innan. Vi har inte bråkat sen vi gjort slut och stämningen känns konstigt nog mycket bättre än när vi hade relationen.

Jag hoppas och tror att vi kan hitta tillbaka till varann bara om vi lär oss att kommunicera och ta upp saker direkt istället för att gå runt och hålla de inom sig. Men det får tiden utvisa.

Har ni erfarenheter av relation som tagit slut där ni sen hittat tillbaka till varann? Vi klarade 4 dagar utan att ligga, sen hamnade vi i säng igen. Vi har svårt att hålla den biten borta. Han har själv sagt att han behöver lära sig att öppna sig mer och att prata om känslor. Jag hoppas att denna tiden ifrån varandra får oss att öppna upp oss och se varandra med andra ögon. Jag har svårt att släppa honom för jag märker hur bra vi har de när vi inte bråkar.

Finns det hopp eller ska jag bara flytta härifrån och gå vidare med mitt liv? Snälla ge mig pepp
 
Det är inte helt fel att hjälp med äktenskapsrådgivning. Vill man fortsätta och få hjälp att kommunicera så kan det vara lönt.

/Lizzie
Absolut dock tror jag inte att han är lika sugen på detta då han är lite anti att gå och prata med någon. Men jag tänker vi ska ta en snack ikväll och reda ut saker i vår relation. Då det är flera saker som jag vet att han har gått och irriterat sig över och byggt upp en egen bild om hur de egentligen är. Som vi nu kan prata ut om för innan var de ganska känsligt att prata om. Som jag har varit på honom att han ska ut och göra saker själv, gå ut ta en öl osv. Till min vän har han sagt att han inte känner att han får göra de utan att jag blir irriterad vilket är konstigt då jag hämtat han från krogen och bara varit glad och frågat om han hade haft kul. Så är mycket sånna småsaker vi behöver reda ut som vi har haft olika tankar om som kan bli så fel.
 
Främsta frågan är väl just nu; VILL han hitta tillbaka? Eller är det bara du som vill det? För om han inte vill så är det ju krasst bara att börja bearbeta och gå vidare. Vill han hitta tillbaka, ja då finns det ju hjälp att få, speciellt om det är i kommunikationen det brister.

Annars, är det så att allt känns mycket bättre nu när ni har gjort slut så kan det ju vara så simpelt att det är rätt.
 
Främsta frågan är väl just nu; VILL han hitta tillbaka? Eller är det bara du som vill det? För om han inte vill så är det ju krasst bara att börja bearbeta och gå vidare. Vill han hitta tillbaka, ja då finns det ju hjälp att få, speciellt om det är i kommunikationen det brister.

Annars, är det så att allt känns mycket bättre nu när ni har gjort slut så kan det ju vara så simpelt att det är rätt.
Han säger ju att han vill ta dagen som den kommer och se om vi hittar tillbaka. Så de är lite luddigt där. Han säger själv också att vi har haft de jättebra dessa dagarna, och att man saknar varann när vi är ifrån. Så ja de är en märklig känsla.
 
Fick liksom ett sms vi fortsätter dag för dag och känner därefter hur vi ser på varandra och allt annat. De smset har jag svårt att tolka som att de är slut nu och för alltid..
 
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av någon liknande situation eller att vara särbo men skulle det kunna vara ett alternativ? Det beror såklart helt på vad ni bråkar om men om ni bor separat så blir kanske fokusen en annan när ni ses. Då finns tid emellan att sakna varandra.
 
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av någon liknande situation eller att vara särbo men skulle det kunna vara ett alternativ? Det beror såklart helt på vad ni bråkar om men om ni bor separat så blir kanske fokusen en annan när ni ses. Då finns tid emellan att sakna varandra.
Ja de är en sak vi tänker på, jag kommer flytta om en månad. Så får vi helt enkelt se om det blir bättre. För det är just vardagslivet som krockar just nu att vi går på varann och blir för mycket.
 
Har ni erfarenheter av relation som tagit slut där ni sen hittat tillbaka till varann?
Ja. Flyttade isär. Båda dejtade andra. Hann dock inte sälja den gemensamma bostaden så träffades ibland där liksom. Började typ dejta igen eller nått? Minns inte 😅

Men skitsvårt att ge råd till någon annan..
Vad är dina framtidsdrömmar? Passar de ihop med hans?
 
Vi hade framtidsplaner ihop och samma tänk. Så jag vet inte riktigt hur jag ska göra jag är den som inte vill ge upp men samtidigt är jag inte på honom att de ska bli vi igen. Utan jag vill bara ta dagen som den kommer och se om vi kan hitta tillbaka och lösa våra problem.
 
Absolut dock tror jag inte att han är lika sugen på detta då han är lite anti att gå och prata med någon. Men jag tänker vi ska ta en snack ikväll och reda ut saker i vår relation. Då det är flera saker som jag vet att han har gått och irriterat sig över och byggt upp en egen bild om hur de egentligen är. Som vi nu kan prata ut om för innan var de ganska känsligt att prata om. Som jag har varit på honom att han ska ut och göra saker själv, gå ut ta en öl osv. Till min vän har han sagt att han inte känner att han får göra de utan att jag blir irriterad vilket är konstigt då jag hämtat han från krogen och bara varit glad och frågat om han hade haft kul. Så är mycket sånna småsaker vi behöver reda ut som vi har haft olika tankar om som kan bli så fel.

Jag tycker absolut att ni ska ta kontakt för äktenskapsrådgivning. Det är inte alls som att gå till kurator/psykolog - för att prata med någon. Utan stöd till att komma igång med er egen kommunikation. Låter som om ni är i behov av hjälp faktiskt.

/Lizzie
 
Dock ser han inte lösningar idag eller säger han vill kämpa. Utan att tar dagen som den kommer och ser om han vill tillbaka typ. Så jag känner inte för att lägga för mycket energi på egen hand, för just nu är de ju slut. Så jag vet faktist inte hur jag ska gå framåt eller bakåt. Vi umgås mindre och vi bråkar inte för att vi inte har något att störa oss på just nu. För det känns som han har gett upp så jag håller mig undan typ.
 
Men sen kan jag heller inte förstå hur man kan ha en sån attraktion till varandra om man nu inte har känslor och vill göra slut.
 
Det är jobbigt att avsluta ett förhållande då brukar man ofta dras mer till varandra ett tag för att det känns så jobbigt, som någon form av ångestdämpning ungefär. Det är ju lite därför "passionerade förhållanden" är "passionerade" känslorna pendlar högt och lågt hela tiden. Man kan inte få det höga utan det låga. Jag tror att om det är något tillfälligt som gör att man går i sär men att relationen i övrigt fungerat väl så kan man absolut "hitta tillbaka". Men en stökig relation där den ena parten vill avsluta, vad finns det att hitta tillbaka till? Jag tror heller inte att du ska hoppas på att han förändras, kan han inte prata om sina känslor och går och skapar scenarier på egen hand där han gissar på vad du tycker och tänker är det sannolikt så han kommer att fortsätta.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 190
Senast: Whoever
·
Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
1 952
Senast: lingonben
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 934
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 801

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp