Bukefalos 28 år!

Betäcka 20 årig nordsvensk?

Sv: Betäcka 20 årig nordsvensk?

Den här tråden handlar om vilken ras jag ska betäcka med min häst och tips och idéer om detta, inte om jag ska göra det eller inte.
Ja visst. Det var för att du hade fått sådana svar som jag skrev vad jag tyckte.
Jag vill ha ett föl efter henne som jag sedan själv ska behålla och rida in mm.
Hon har väldigt lite halvblod i sig, kanske 20-25 %. ser därför att det är mest troligt att nordsvensken slår igenom på avkomman.
Resultatet jag är ute efter är en lagom stor häst, lite av den grövre typen fast ändå lite 'smidigare'.
Har funderingar på antingen nordsvensk, welsh cob eller kallblodstravare. funderingar?
Både norsvensk och welsh cob passar nog bra efter vad du vill ha. Om du ska ha en bruksnordsvensk eller den lättare travnordsvensken beror väl på hur pass grov häst du vill ha. En bruksnordis är ju tyngre/grövre än travaren. Titta på rörelserna hos de hingstar du väljer mellan. Se avkommor om du har chansen och framför allt, se vilket temperament/mentalitet de har.
(Jag skulle nog kikat mest på Welsh Cob om jag var du. Men det är jag det. Det är ju du som ska ha hästen.)
 
Sv: Betäcka 20 årig nordsvensk?

Islandshäst var det första jag tänkte på när jag såg sista bilden på henne. Inte att betäcka med, utan hon är lik en ;)
 
Sv: Betäcka 20 årig nordsvensk?

En 20-åring som aldrig tidigare fått föl kan vara svår att få dräktig och därmed kan det bli ganska dyrt. Visst kan det vara värt ett försök om man väldigt gärna vill ha föl men tyvärr är det faktiskt ofta så att det är mer värt att köpa ett föl/unghäst och välja ut precis det man är ute efter :)
 
Sv: Betäcka 20 årig nordsvensk?

Ville bara påminna om att det inte finns någon "lättare travnordsvensk". Den enda nordsvensken är den nordsvenska brukshästar ;)

Den du antagligen syftar på en är en kallblodstravare.
 
Sv: Betäcka 20 årig nordsvensk?


en bättre bild :)

Den länken går till din dator så den kan vi inte se.
Utifrån den första bilden är det väl inte självklart att jag tycker att stoet är som klippt och skuren för att vara i avelsboxen. Men nu vill du avla på henne och då är det väl klokt att fundera ordentligt på lämplig hingst.

Vad är det för egenskaper hon har som du väldigt gärna vill se att avkomman också har? Vad vill du helst inte ska följa med till nästa generation?

Sedan brukar jag ställa mig frågan: Hur skulle avkomman bli som värst i kombinationen med dessa hingstarna? (pappans korta ben och lågt ansatta hals, mammans långa kropp och stora huvud, farfars nerviga temperament, etc..) Vill jag ha denna avkomman? Om jag inte vill ha den, vill någon annan ha den?
Detta är ju svårare om du inte ha stam på mamman, då borde du ju verkligen välja en hållbar hingst som tydligt typar sina avkommor och har ett kanontemperament.
 
Sv: Betäcka 20 årig nordsvensk?

Jag har sett kombinationer med halvblod/PRE och NSV/PRE som sett lyckade ut på bild, men hur de rör sig kan jag ju bara gissa. Men kanske att det skulle kunna vara ett bud om du vill korsa in en tredje ras..
 
Sv: Betäcka 20 årig nordsvensk?

Hon är korsning mellan nordsvensk och svenskt halvblod. Dock så ser hon i princip ut som en nordsvensk.
Mina funderingar var att antingen betäcka henne med en svart nordsvensk hingst, eller använda det svenska halvblodet för att få fram en nättare häst.

tankar om detta? :laugh:
Men tanke på ålder, utseende och okänd härstamning (fast ändå korsning halvblod/nordsvensk?) så hade jag använt en nordsvensk hingst då de har lägst språngavgift och hon mest ser ut som en nordsvensk.
 
Sv: Betäcka 20 årig nordsvensk?

Vad vill du ha för typ av häst? Lättare eller liknande modell som hon själv är? Har sett en 50% eng.fullblod 25% halvblod 25% nsv bruks som tävlat MSV hoppning som var 150 cm själv, samt har helsyskon som också varit uppe i den nivån, fullblod kanske kan vara något?
 
Sv: Betäcka 20 årig nordsvensk?

Knappast 50.000 väl?

Jag har fött upp väldigt många hästar och jag tycker att den summan passar ganska väl tyvärr :cry:

Men tar man bort stoets kostnader i 17 månader så landar en fölunge på 24 000 !

Uppstallning i 17 månader 25500
Veterinär avgift 2250
Stationsavgift 1875
Språngavgift 3500
Vaccinering 500
Budgethingst 8125
30 dagar på seminstation 4375
Bensin 1000
Försäkringar 2000
Regga och pass 3000

Summa sumarum 49425


Då har jag inte räknat med att det kan tillstöta komplikationer pga att stoet är väldigt gammal och inte fått föl tidigare, jag har även räknat med att stoet tar på första försöket. Jag vet inte vad reggning och pass kostar men antar att det inte är gratis så jag gissade på denna summa (bara fött upp travare) Jag har även tagit en budget hingst så den summan kan bli högre med högre krav, har även räknat med moms på vissa kostnader då jag antar att ni inte är momsredovisningsskyldig.
 
Sv: Betäcka 20 årig nordsvensk?

Vilken fin häst du har, klart du ska ha ett föl om du verkligen vill , och hennes temperament är bra.Men tänk på att hon är 20 år, och har lite svårare att föda upp ett föl än en yngre häst.
korsningar med new forest o nordis är trevliga.
 
Sv: Betäcka 20 årig nordsvensk?

Ville bara påminna om att det inte finns någon "lättare travnordsvensk". Den enda nordsvensken är den nordsvenska brukshästar ;)

Den du antagligen syftar på en är en kallblodstravare.

Kallblodstravaren är åxå av rasen nordsvensk men förädlad av bruksnordisen och används till trav men rasen har delats till en ädlare och en brukstyp. Det är samma utveckling som Gotlandsrusset som åxå har två typer av russ.
 
Sv: Betäcka 20 årig nordsvensk?

Kallblodstravaren är åxå av rasen nordsvensk men förädlad av bruksnordisen och används till trav men rasen har delats till en ädlare och en brukstyp. Det är samma utveckling som Gotlandsrusset som åxå har två typer av russ.

Ja fast det hon syftade på var just att det inte heter nordsvensk travare utan kallblodstravare, stamboken delades 1965 och kallades nordsvensk travare fram till 1988 då band 5 av stamboken ges ut för den Kallblodig travaren
 
Sv: Betäcka 20 årig nordsvensk?

Kallblodstravaren är åxå av rasen nordsvensk men förädlad av bruksnordisen och används till trav men rasen har delats till en ädlare och en brukstyp. Det är samma utveckling som Gotlandsrusset som åxå har två typer av russ.

Som Zuzzi skrev, så är det inte samma ras och ska inte kallas nordsvensk.
Stamböckerna delades för länge sedan till separata raser.
 
Sv: Betäcka 20 årig nordsvensk?

Jag har fött upp väldigt många hästar och jag tycker att den summan passar ganska väl tyvärr :cry:

Men tar man bort stoets kostnader i 17 månader så landar en fölunge på 24 000 !

Uppstallning i 17 månader 25500
Veterinär avgift 2250
Stationsavgift 1875
Språngavgift 3500
Vaccinering 500
Budgethingst 8125
30 dagar på seminstation 4375
Bensin 1000
Försäkringar 2000
Regga och pass 3000

Summa sumarum 49425


Då har jag inte räknat med att det kan tillstöta komplikationer pga att stoet är väldigt gammal och inte fått föl tidigare, jag har även räknat med att stoet tar på första försöket. Jag vet inte vad reggning och pass kostar men antar att det inte är gratis så jag gissade på denna summa (bara fött upp travare) Jag har även tagit en budget hingst så den summan kan bli högre med högre krav, har även räknat med moms på vissa kostnader då jag antar att ni inte är momsredovisningsskyldig.

Men nu tar du i vääldigt mycket...

Och stoets uppstallningskostnad, den har man ju oavsett om hon är dräktig eller ej. Har man hästen i eget stall och eget foder, så kan man ju räkna med eller inte räkna den kostnaden alls.

Hur mycket det kostar, beror väldigt mycket på vilken ras man väljer:

Om TS skulle betäcka med NSV brukshäst, så blir det ungefär så här istället, NSV bruks betäcks alltid naturligt, semin existerar inte:

Språngavgift 1500
Ultraljud sto 2 st 1000
Vistelse hos hingsthållaren 2000
Vaccinering/vet 1000
tillägg stoförsäkring 500
registrering/pass 2000
Extra foder/mineraler/E-selen 1000
Transport till närbelägen hingst 1000

Totalt ungefär 10.000 kronor för att får stoet dräktigt, och fölet fött.

Vi har i år betäckt 2 NSV brukshästar... Bägge är dräktiga.

Sedan får man vara glad om man kan sälja sin renrasiga, rimligt välstammade 1-åring för 10-12 tusen... Som man då lagt ner en massa tid på att hantera och uppfostra.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 871
Senast: Lingon
·
Tävling Hej! Mitt namn är Astrid Tillback. Jag är en tretton, snart 14-årig hästtjej. Jag har stora ambitioner och vill inget hellre än att...
2
Svar
23
· Visningar
2 898
Senast: Astrid1
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 855
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp