Bukefalos 28 år!

Betala utprovning vid köp av sadel

Amanda_F

Trådstartare
Jag har bokat en ny sadel som jag har provat ut med en utprovare. Det är ett av de dyrare märkena. Förr när jag köpt en sadel som är ny har jag fått utprovningen (och milersättningen) gratis vad jag kommer ihåg. Men nu måste jag betala för det. Dessutom råkar jag veta att man dessutom kommer att få betala justeringskostnaden som tillkommer efter några månader för att de vill kontrollera att sadeln fortfarande ligger bra. Är det bara jag som är "kostnadsmedveten" helt plötsligt och detta är vanligt? (Skall sägas att jag är nöjd med att hon lyckats fixa en sadel snabbt och var både flexibel och snabb när det gällde att komma till mig för utprovning).

Hästen är riktigt kräsen så jag har inte så mkt val efter att ha provat ganska många sadlar (och hans förra ägare hade samma problem). Dessutom är min höft inte så förlåtande om sadeln inte passar..
 
Jag har mina föraningar om vilket märke det gäller och med tanke på det otroligt höga priset tycker jag att de är väldigt snålt att utprovning och milersättning inte ingår!
När jag har köpt sadel innan så har det alltid ingått om man väljer att köpa ny.
Ska följa den här tråden med spänning då jag är nyfiken på vad folk tycker om servicen...:angel:
 
Jag köpte ny sadel för ett år sedan, utprovning och milersättning ingick i priset samt en justering som sadelmakaren gjorde. Nästa besök för att kontrollera och ev stoppa om ingick inte. :)
 
När jag köpte sadel förra året, prisklass över 30`ingick sadelutprovning, milersättning faast det var första gången jag köpte därifrån. De andra sadlarna med annat märke, mellan 15-30`har det också ingått + reducerat pris vid första justeringen. Det märke du köper kanske inte säljer så många sadlar, om det är så kanske de inte kan marknadsföra sig med att det ingår?
 
Jag har bokat en ny sadel som jag har provat ut med en utprovare. Det är ett av de dyrare märkena. Förr när jag köpt en sadel som är ny har jag fått utprovningen (och milersättningen) gratis vad jag kommer ihåg. Men nu måste jag betala för det. Dessutom råkar jag veta att man dessutom kommer att få betala justeringskostnaden som tillkommer efter några månader för att de vill kontrollera att sadeln fortfarande ligger bra. Är det bara jag som är "kostnadsmedveten" helt plötsligt och detta är vanligt? (Skall sägas att jag är nöjd med att hon lyckats fixa en sadel snabbt och var både flexibel och snabb när det gällde att komma till mig för utprovning).

Hästen är riktigt kräsen så jag har inte så mkt val efter att ha provat ganska många sadlar (och hans förra ägare hade samma problem). Dessutom är min höft inte så förlåtande om sadeln inte passar..
Jag har alltid betalat milersättning o utprovningskostnad trots köpt sadel. Visserligen inte i den högre prisklassen, utan medelklassen runt 20'. Köper man för 30 eller över tycker jag det borde ingå!
 
När jag köpte en sadel (zaldi) som inte är jättedyra sadlar direkt så ingick utprovning och ingen milersättning. Köpte man ingen sadel kostade det 500 vill jag minnas.
Är lite nyfiken på vilket märke ts köpt? Amerigo?
 
När jag köpte en sadel (zaldi) som inte är jättedyra sadlar direkt så ingick utprovning och ingen milersättning. Köpte man ingen sadel kostade det 500 vill jag minnas.
Är lite nyfiken på vilket märke ts köpt? Amerigo?
När jag köpte Amerigo så ingick det vad jag kommer ihåg. Det var dock 6 år sen och jag har haft hjärnhinneinflammation däremellan så jag är inte helt säker på att mitt minne är korrekt. .
 
När jag köpte sadel förra året, prisklass över 30`ingick sadelutprovning, milersättning faast det var första gången jag köpte därifrån. De andra sadlarna med annat märke, mellan 15-30`har det också ingått + reducerat pris vid första justeringen. Det märke du köper kanske inte säljer så många sadlar, om det är så kanske de inte kan marknadsföra sig med att det ingår?
Jag tror att de säljer en hel del. Det finns få begagnade, de har funnits ett tag och jag vet flera som har dem och är nöjda. De som sagt att jag ska hålla mig borta från märket har påtalat att det är för att de inte kommit överens med försäljaren...
 
Jag ska få min beställda sadel om ett par veckor och då ska jag ut till utprovaren igen för att kolla att just denna sadeln ligger bra. I min värld så borde dom bjuda på den här utprovningen eftersom jag köpt en sprillans ny (över 20'), men mitt pessimistiska jag är förberedd på att betala för den:meh:
 
Köpt sadel av dyrare modell, över 30' Betalade vad som stod på prislappen på sadeln, inget annat.
Då åkte sadelutprovaren från Danmark.
 
Men jag förstår inte hur man kan tycka att utprovning ska ingå i priset? Om det ska ingå, så måste ju säljaren lägga på en summa som ska täcka milersättning och timtid. Om du har egen kunskap om detta och kan göra det själv (eller har någon bekant som kan) ska du väl inte behöva betala för den tjänsten? Tillägget på sadelns utprovning måste ju täcka även många mils resa och en svår utprovning, som gör att det tar längre tid än normalt. Då måste du som bor nära och har en häst som är lätt att hitta sadel till, (utprovningen går fort) ändå betala för en utprovning som skulle ta längre tid, och högre milersättning, att det ska bära sig för säljaren med alla utprovningar. Dessutom arbetar många sadelutprovare i hästbutik, och en utprovning med lång resa till kunden kan ta många timmar och då måste nån annan hoppa in som ersättare i butiken under de timmarna. Som vill ha betalat för sin arbetstid. Hur ska detta kunna vara gratis?
 
En sadel har stor avans. Pris från grossist till butik är i regel max hälften av pris till kund. Är det då en dyr sadel för 20-30.000 kr så bör säljaren om denna har lite koll på kundservice erbjuda utprovningen som just det, en service inkluderad i köpet. Det ger nöjda kunder och gott rykte = fler sadelköpare.

Jag har aldrig betalat för utprovning!
Däremot har såklart omstoppning, bomändring etc efter att jag haft sadeln några år kommit i tillägg. Men utprovning och justering av sadeln vid köpet bör absolut ingå i priset om det handlar om en dyrare sadel.

Från din beskrivning gissar jag att du köpt en W** sadel....
 
Håller helt med @Centaur . En serviceinriktad sadelförsäljare borde va väldigt mån om att sadlarna hem säljer ligger optimalt på hästen och passar ryttaren. Hen gör ju där den absolut bästa reklamen för sig själv och har nog igen dom pengarna flera gånger om som en utprovning kostar.
Känns som att det finns tusentals saker man köper och frågar försäljaren om hjälp utan att man behöver betala för den tjänsten.
 
Liten uppdatering. Det har dragits av en summa på fakturan för sadelprovning. Så nu har jag betalat och inväntar sadelleverans. Är för övrigt lite överdrivet exalterad för min häst var fantastisk och rida i den här sadeln, inte surig och bromsig som han är när han tycker att något inte funkar.
 

Liknande trådar

Utrustning Med ny häst så är jag tillbaka till sadelträsket igen.. suck! Har läst runt på olika trådar här på buke och fått en hel del nya...
Svar
13
· Visningar
12 783
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Var med på en sadelutprovning med pållen igår. Tyvärr kändes det lite stressat och jag hann inte ta några bilder eller titta och klämma...
Svar
14
· Visningar
4 643
Senast: Veronika
·
L
Utrustning Hej! Jag vore otroligt tacksam om någon som pluggar logistik/är vis av erfarenhet skulle kunna hjälpa mig att reda ut ett litet...
Svar
8
· Visningar
1 444
T
Utrustning Nu kära bukefalister, måste ni hjälpa mig att fatta ett beslut. Just nu rider jag ponnyn i en knights hoppsadel, som passar hästen...
Svar
2
· Visningar
824

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp