Bukefalos 28 år!

Betalningsproblem?

curious

Trådstartare
Hej

Har ett problem som jag undrar om någon annan har varit med om något liknande och hur ni då löst detta.

För två år sedan blev jag fodervärd/lånade en en häst för att vara sällskap till min egen. I fodervärdskontraktet skrevs det in att ersättning för halva grovfoderkostnaden skulle utgå till fodervärden (alltså till mig). De skulle stå för kraftfoderkostnaden och jag för resten (stallhyra, hovslagare, veterinär osv).
För några veckor sedan var jag tvungen att lämna tillbaka hästen pga graviditet. Jag meddelade ägarna hur mycket deras del i grovfoderkostnaden var uppe i. De frågade då om det gick bra om de fick dela upp denna kostnad på några ggr pga hon studerar samt sambon inte jobbade så mycket. De hämtade hästen i början av mars och lovade börja betala till den siste mars. Efter att en vecka in i april gått hade jag fortfarande inte fått några pengar. Kontaktade dem då och frågade om de glömt bort det. Fick svaret att de glömt bort det och att de skulle sätta in pengar några dagar senare. Idag är det en vecka sedan de skulle satt in och jag har fortfarande inte fått några pengar. Nu börjar jag bli riktigt irriterad över situationen. Vet att de precis sålt en häst, köpt ny häst, åker på resor och så vidare. Har aldrig fått den uppfattningen att de skulle lura mig under dessa två åren så är lite förvirrad över hur jag ska göra nu. Jag har redan påmint dem (vilket jag inte tycker ska behövas). Vill bara skicka typ ett kravbrev på hela summan men vet inte om jag har rätt till det. Jag har ju skriftligt på vår överenskommelse ang kostnaderna under denna tid jag haft deras häst.
Är det någon annan som varit med om något liknande och hur har ni då gjort för att få pengar? Eller är jag blåst på dessa? :confused:
Tacksam för svar.
 
Sv: Betalningsproblem?

Skriv ett kravbrev och hänvisa till det du skriver här (d v s att de fick uppskov med betalningen, påminnelse och lovade betala men gjorde det inte) och meddela att om pengarna inte är inne på ditt konto (skriv ut kontonr) senast (ge dem fem dagar) måste du lämna ärendet för indrivning via KFM, vilket kan innebära ökade kostnader för hästägaren och dessutom risk för betalningsanmärkning.
 
Sv: Betalningsproblem?

Det var ju från början ett schysst upplägg att ägarna skulle dela på matkostnad, det är nog inte så vanligt. Har du det skrivet i kontrakt så har du rätt att kräva pengarna, genom kravbrev som redan är nämnt ovan.

Dock tycker jag det är jätte konstigt att det skall betalas först nu, efter två år. Varför är det inte gjort tidigare? Skulle de betala först när hästen lämnades tillbaka?
 
Sv: Betalningsproblem?

Kan ju vara så att hästägaren inte betalat trots att det skulle gjorts och att TS nu ber om pengarna.
Jag hade en ute på foder där fv skulle betala för veterinärförsäkran, detta gjorde den inte trots påminnelse. Jag orkade inte bråka men när hästen efter 3 år kommer hem igen och har fula hovar (sned och sprickor) är mager och har problem att tugga så krävde jag pengarna för försäkringen, egentligen hade jag tänkt skita i pengarna men när hästen kom hem i det skick den gjorde så krävde jag pengarna och sedan använde jag dessa för att rehabilitera hästen.
 
Sv: Betalningsproblem?

Ja så kan det ju vara, jag har en liknande (men inte så dramatisk) erfarenhet.
Men det är nog ovanligt att ägaren ska stå för maten så då bör det ju funnits en anledning och nerskrivet. Har man inte krävt på hela tiden får man kanske förstå att de har svårt att betala hela kostnaden på en gång sen efter ett par år?
 
Sv: Betalningsproblem?

Nej, de har inte betalat per månad. Enda gången de frågat nåt vad summan var uppe i var förra hösten. Jag har hela tiden trott gott om dem och inte ens tänkt tanken på att de inte skulle göra rätt för sig. Summan är uppe i nästan 9000 nu.
 
Sv: Betalningsproblem?

Det var ju från början ett schysst upplägg att ägarna skulle dela på matkostnad, det är nog inte så vanligt. Har du det skrivet i kontrakt så har du rätt att kräva pengarna, genom kravbrev som redan är nämnt ovan.

Dock tycker jag det är jätte konstigt att det skall betalas först nu, efter två år. Varför är det inte gjort tidigare? Skulle de betala först när hästen lämnades tillbaka?

Anledningen till att ägarna skulle betala halva grovfodret samt stå helt för kraftfodret var att de ville "bli av" med hästen ett tag, så de hade hästen ute på annons där det klart och tydligt stod att de kunde vara med och betala.

Jag är rätt så godtrogen av mig och trodde inte att de skulle lura mig på pengarna, så därför har jag inte varit efter dem tidigare med pengarna, utan har hela tiden trott att självklart ska de göra rätt för sig. Jag har enligt mig själv och andra tagit väldigt väl om hästen under dessa år och lämnade tillbaka en välmående häst i mycket gott skick. Trodde det skulle uppskattas av ägarna.
 
Sv: Betalningsproblem?

Har man inte krävt på hela tiden får man kanske förstå att de har svårt att betala hela kostnaden på en gång sen efter ett par år?

När jag lämnade tillbaka hästen till ägarna så visste de om den aktuella summan de var skyldiga mig. De undrade då om de kunde dela upp den på några ggr. Självklart sa jag inga problem. De hämtade hästen i början av mars, lovade att sätta in första betalningen i slutet på månaden. Det kom aldrig några pengar i slutet på månaden. Jag kontaktade dem då och frågade varför. De hade glömt bort det var svaret, men de skulle föra över pengar några dagar senare. Detta var den 2 april. Har fortfarande inte fått några pengar. Jag har kontaktat dem igen utan att få svar, så nu har jag tröttnat och ska göra som det stod i ett tidigare inlägg, gå vidare med Kronofogden och se om jag kan få några pengar den vägen. Känns inte bra alls men har som sagt tröttnat
 
Sv: Betalningsproblem?

Det låter trassligt, jag tipsar dig om att ringa en jurist, ev häst jurist och rådfråga på vilket sätt de tycker du ska gå vidare. Flera jurister har kostnadsfria telefonerbjudanden. Börja där så hoppas vi att du får din ersättning du har rätt till.
Lycka till
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 251
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 324
Senast: nexxa
·
Kropp & Själ För 2.5 år sen skadade jag mig rätt ordentligt när jag åkte av en häst. Tre nackfrakturer, depression, smärta, hjärntrötthet och ångest...
Svar
8
· Visningar
1 627
Senast: Magnum
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 001
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp