Bukefalos 28 år!

Beteendeförändring?!

F

Fiasnutt

Idag hände något jättekonstigt.

Jag har ett 7-årigt sto som jag köpte som ohanterad 3-åring. Hon är helt fostrad enligt horsemanship-filosofi från första början av mig och ev. medhjälpare jag haft genom åren.
Hon har aldrig någonsin ifrågsatt min auktoritet (även om vi givetvis haft en del diskussioner genom åren lopp - vilka jag alltid vunnit i slutändan).
Jag upplever henne som mycket harmonisk och trygg med mig. Hon följer mig lös och den enda gången hon kommit lös ute i skogen sökte hon sig tillbaka till mig och min röst, inte hemåt (vi var ca 500 meter ifrån stallet...).

Hon är nu dräktig och väntar föl i början på maj. Under dräktigheten har hon blivit väldigt lugn och stabil och den sista gnuttan unghäst har gått ur henne.

Hon har alltid varit lite ranglåg och i flocken hon går nu (8 ston på 4 hektar) är hon näst-näst lägst i rang. Dock har hon blivit bättre på att säga ifrån avseende mat osv sedan hon blev dräktig, något jag antar är naturligt eftersom de ofta blir lite mer ranghöga när de är dräktiga (såvitt jag förstått).

Idag stod vi ute i hagen och kelade när det sto som står näst högst i rang kom fram och ville hälsa på mig.
Jag sträcker ut min hand mot henne, men hinner knappt säga flasklock innan mitt sto hugger mot det andra stoet, snabbt som ögat.
Detta är ett beteende jag aldrig, aldrig sett tidigare hos henne. Det andra stoet började tugga och gjorde ett nytt försök. Mitt sto högg igen och den andra avvaktade litegrann till. När hon sneglade mot oss visade mitt sto hela tandraden och strök öronen bakåt. Efter en stund gör det andra stoet ett nytt försök och min häst får nog och hugger mot hennes mule och bara någon centimeters marginal.

Sedan vänder hon på klacken och går därifrån och bjuder mig att följa med henne.

Jag var helt paff och massa frågor började snurra i mitt huvud; Ifrågasätter hon min auktoritet när hon börjar försvara mig?
Har vår rangordning förändrats inbördes iom detta?
Kan det ha att göra med dräktigheten och kanske modersinstinkter som råkar 'drabba' mig i någon hormonell förvirring?
Kommer detta isåfall vara ett övergående beteende, bör jag ta itu med det eller låta det vara?
Är det normalt att en ranglägre häst försvarar en ranghögre i sin flock eller som sagt, har något förändrats?

I övrigt har jag inte sett några andra beteendeförändringar som skulle tyda på att hon skulle ifrågasätta mig vilket gjorde mig ännu mer förvirrad. Kanske att jag skulle bli lite rörd av det här, men tyvärr blir jag bara orolig... Jag vill ju inte ha en häst som ska börja försvara mig i tid och otid! ;P

Vad säger ni? Skulle bli jätteglad över reflektioner, tips, egna erfarenheter osv om det här!

Kan ju tillägga att det är första gången hon är dräktig och första gången jag är med dräktigt sto.

//Sofia :confused:
 
svårt och jag är ingen expert svarar bara efter min tankegång när jag läste ditt inlägg! Jag tror att din häst på ngt vis sa ifrån till den andra hästen eftersom du är den starkare ledaren, det gav henne självförtroende att du var där vilket ledde till hennes beteende. Hon gjorde egentligen ingenting mot dej. men som sagt det var bara en reflektion
 
Hej!!
Det är helt normalt!!

Innan vårt sto var dräktigt var hon under den ranghögste i hagen, men sen förändrades hela hon...hon blev surare, kaxigare och nu är hon ranghögst!!

Synf tycker jag , för den andra hästen var mycket trevligare som ranghögst, denna damen mobbar dem nästan....men hon är väldigt rättvis! Men hon har ändrats sen dräktigheten....
Så det finns inte så mycket att göra, så länge hon inte ifrågarsätter rangordningen till dig, för då får man bli lite tuffare...men rättvis!!!

Sam
 
Helt utan erfarenhet av dräktiga ston... En reflektion bara: Du skriver att hon börjat klättra lite i rang sen hon blev dräktig och hon är kanske fortfarande i klättring uppåt.

Nu kom en mer högrangad häst och du bjöd in den här hästen – men DIN häst hade inte bjudit in henne. Alltså säger hon ifrån, i synnerhet som hon just är på väg uppåt i rang.

Det kanske inte behöver vara mer dramatiskt än så?

mandalaki
 
Ja, alltså, det torde ju definitivt ha något att göra med att hon klättrat i rang sedan hon blev dräktig.. Dock står hon fortfarande väldigt lågt i rang i sin flock och jag vart så paff att hon vågade säga ifrån till en ranghögre häst. Kanske att hon fick fjälvförtroendet för att jag var där. Samtidigt tycker jag att det borde vara jag som avgjorde om den andra fick komma till mig (oss) eller inte.
Å andra sidan kan ju den ranghögre haft avsikter som jag inte känner till, hästarna är ju trots allt fortfarande experterna på sitt eget kroppspråk...
Tja. Intressant vart det iallafall :)
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
713
Senast: Ketrawzc
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 689
Senast: Imna
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 384
Hästhantering På min arbetsplats har det relativt nyligen (augusti) kommit en 3-åring till valackflocken. Han är inte så mycket hanterad då han vuxit...
Svar
18
· Visningar
2 025
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp