Bukefalos 28 år!

"betforvattnet"

D

Dumle

\"betforvattnet\"

brukar alltid fylla på maten till pållen med en massa betforvatten (alltså när betforen är svällt finns det en massa brunt vatten som smakar sött), är detta inget bra? är det "onyttigt", han ska få en liter betfor men då tar jag alltid ungefär 2/3 betfor och resten avsilat vatten.. tycker ni det verkar bra?
ska jag ta vanligt kranvatten istället eller inte ta något vatten alls? blandar kvällsmaten på eftermiddagen för algerna måste ligga lite i blöt innan fodring.. tycker att det blir så torrt utan vatten, bryr sig hästen tror ni?
lite luddigt, men ni kanske förstår..
/dumle
 
Re: \"betforvattnet\"

nej det är inget farligt att ge betfor vatten.
Vissa hästar kan dock bli lösa av för mycket.
 
Re: \"betforvattnet\"

Men om hästen skall ha en liter betfor så skall den väl ha en liter och inte 2/3dels liter?
Troligen är det en liter torr betfor som skall blötläggas (en liter väger ca 500 g) och då kan du ge blötläggningsvattnet också. Vatten är vatten, inte foder.
 
Re: \"betforvattnet\"

Vatten är bra för hästen. Om det legat betfor i eller inte spelar ingen roll!?

Jag läggeri lite betfor i vattnet jag tar med på tävling för att då dricker hon bättre. Det är gott med sockervatten! :)

Sen kanske en liter torr betfor är lite mycket om det är så du menar? Eller vad är det för typ av häst och vad äter den mer?

/C
 
Re: \"betforvattnet\"

men han fick inte så mkt förut, sen ökade jag betforen lite och på tavlan skrev jag 1 men jag har alltid gett han 2/3 och det tycks passa honom.. eftersom jag blandar maten varje dag så ändras inte mängden. felskrivning tidigare: han får 2/3 l betfor och ungefäs lika mkt vatten, inte resten vatten.. i vattnet finns det lite betfor så det blir ungefär 1 l tillsammans.
det är blötlagd mängd betfor.
 
Re: \"betforvattnet\"

nej, det är en liter blöt betfor
han är en d-ponny, new forest, 11år, välmusklad, perfekt hull, rids på ordentligt, tävlingskondition

5 kg hö
2,5 kg havre
1 l blöt betfor
1 dl alger
1 msk kalk
1 msk glucosamin
 
Re: \"betforvattnet\"

födermängder räknar åtminstone jag alltid i VIKT inte i liter. En liter torr betfor är alltid samma mängd foder, men 1 liter blöt betfor kan innehålla allt från nästan noll betfor och uppåt.
Vatten är inte foder och en häst/ponny dricker mycket vatten så ge du betforvatten.
Men väg betforn.
 

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 482
Senast: Korven
·
Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 123
Hästvård Min ponny har kliat svansen några dagar i rad nu och i måndags hittade jag avskavd päls/kal hud under svansroten på ena sidan om...
Svar
1
· Visningar
922
Senast: Seabaz
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 055
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp