Bukefalos 28 år!

Bett efter fixat tänderna

Laguna

Trådstartare
Hej :)

Har precis köpt ny häst (7 årigt hbl).
Det första jag gjorde var att få tänderna fixade då hästen verka orolig i munnen.
Tänderna visade sig vara mkt vassa och sår hade bildats i kinderna av de vassa kanterna.

Iaf, nu är det fixat, men jag funderar på om man ska rida med hack eller så tills såren har läkt?
Veterinären som raspade (obs hästveterinär, gott rykte) tyckte att det inte var någon fara med att rida med vanligt bett och nosgrimma, men hur hade ni gjort? Blir det bättre med hackamore?

Hon är inte något tjasig i munnen när man rider nu, fast när man ger långa tyglar kan hon "slå" lite med huvet upp och ner.

Tack för svar :)
 
Sv: Bett efter fixat tänderna

När min häst fick sina tänder raspade av vet så frågade jag också denne vad han ansåg var bäst. Han tyckte inte att jag skulle rida samma dag, eftersom hon troligtvis skulle tycka det kändes lite obehagligt och lustigt i munnen, och så hade hon ju blivit drogad.
Men han såg inga som helst problem med att rida med bett och nosgrimma dagen efteråt, trots att hon bet sig själv i kinden när hon drogades, 2 gånger. :cool:
Dock red jag med bett och utan nosgrimma i en vecka för att inte riskera att kinden skulle tryckas in mot tänderna. Hacket ligger ju ann mot kinden mer än bett utan nosgrimma.

Så det är nog inga problem, du får känna efter protesterar h*n så får man väl ta det lite lugnare och kanske avvakta några dagar.
 
Sv: Bett efter fixat tänderna

Måste du ha nosgrimma alls? Eller ta i så fall en Remontnosgrimma. Det är ofta den engelska nosgrimman som orsakar såren på insidan och inte de vassa tänderna i sig:)
 
Sv: Bett efter fixat tänderna

Ja en remontnosgrimma skulle nog jag använda. Hur är det med pullargimman är den bättre än en engelsk nosgrimma just när det handlar om sår på insidorna av munnen?
 
Sv: Bett efter fixat tänderna

Här finns svar på dina frågor:

http://www.djurtandvardskliniken.se/

Läs bl a betslingens grunder.

Men jag hittade inget om skillnaden mellan engelsk nosgrimma och pullargrimma i avseende på hur de påverkar insidan på kinderna? Det enda jag hittade var:
Alla nosgrimmor ger ett tryck utifrån på mjukvävnaderna och en alltför enkelsidig användning ökar risken för sår

Men om hästen har/har haft sår på insidan av kinderna undrade jag om pullargrimma är bättre än engelsk nosgrimma? Just om det är någon skillnad på dom två?
 
Sv: Bett efter fixat tänderna

Så som jag vet är remontnosgrimma den bästa. Kan du inte rida utan? Jag har ibland fulmerbett. Istället för nosgrimma kan man sätta en rem i bettringarna bakom hakan på hästen också.
 
Sv: Bett efter fixat tänderna

Det är inte jag som har en häst med sår på insidan det är TS (trådskaparen). Själv rider jag med sidepull eller remontnosgrimma just nu men jag ville veta om det var någon som visste om det var någon skillnad mellan just engelsk nosgrimma och pullargrimma vad gäller påverkan på insidan av kinderna, vilket naturligtvis också beror på hur hårt man spänner.
 
Senast ändrad:
Sv: Bett efter fixat tänderna

Hur som helst så skall remontnosgrimman vara den snällaste - givetvis om man inte spänner den hårt om, då är ju alla sorter lika illa.
 
Sv: Bett efter fixat tänderna

Jag har alltid ridit med hackamore ca en vecka efter man har fixat tänder. Och precis som Daredevil skrev, att man inte bör rida samma dag efter hårdare sedering. Hästen kan, även om man inte märker det själv. Ha lägre reaktionsförmåga och reflexer. Vilket i sin tur kan leda till vrickningar, skyggningar, eller som i mitt fall, en omkullridning på en skritttur. Hästen gick det bra med, dock. Men jag fick mig ett par duktiga sparkar.
 
Sv: Bett efter fixat tänderna

Pullar är "snällare" än engelsk. Den trycker på lite andra punkter över och under än där den engelska trycker. Har varit på Lundens Djurhälsa med mina både förebyggande och när det varit problem. Kanonbra! Här är en länk angående nosgrimmor.
http://www.lundens.com/Hästtandvård/Litetankaromhästenständer.aspx

Variation framför allt är bra för då kommer ju inte trycket lika var gång. Prova bettlöst eller rid i grimma och tyglar, brukar funka utmärkt på ponnyer, men pröva på inhägnat först.
 
Sv: Bett efter fixat tänderna

Tackar tackar

Angående variation rider jag oftast varannan dag på bett och varannan dag bettlöst. Ibland blir det bett var tredje dag och sidepull/hackamore de andra två
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 101
Senast: tuaphua
·
Träning Hej! Skulle behöva tips på hur jag kan gå vidare med min häst. Han gnisslar tänder när jag rider och har bett i munnen, rider jag med...
Svar
6
· Visningar
925
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 610
Senast: Vogue
·
Hästvård Kan hästar ens ha det? Har en snart 6 val som vi ägt drygt ett år. I början av sommaren började besvären i form av att hästen börjar...
Svar
11
· Visningar
2 389
Senast: mollyphlox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp