Bukefalos 28 år!

bett på unghäst

confetti

Trådstartare
håller på att vänja min lilla sockertopp vid bett nu men hon försöker hela tiden att lägga tungan över och drar hela tiden bak tungan så det känns som att hon ska kvävas :smirkhar för övrigt ett rakt happymouthtränsbett:
 
Du kanske skulle prova ett tunnare och delat bett? Eller åtminstone ett som är lite böjt, om du vill ha ett oledat.

Det bettet du använder nu är tjockt, och när det inte är böjt så lägger det ju ganska hårt tryck på tungan. Det verkar som att din häst tycker det är obekvämt, eller hur?

Ett annat tips är att skippa de två rynkorna i mungipan, om du använder dig av den "regeln"... :)
 
inga runkor i mungipan här inte ;) men det hät bettet är inte så tjockt tycker jag iaf:P
19mm, men grejen är den att jag vill ha ett med smak från början, samt ett som är oledat eftersom jag från början bara ska leda henne från marken och vill inte ha ett ledat som far upp i gommen
 
men saken är ju den att du kan ju lika gärna ta ett tunt i metall och kladda på lite honung eller något liknande, tror nog att hästen skulle uppskatta detta mer.
 
"Äppelbetten" tycker inte jag att det är någon vidare god smak på i alla fall. (Ja, jag har smakat!)

Mitt ungsto (4 år) fipplar också med sitt raka bett, lägger tungan över och velar allmänt mycket. Vissa hästar gillar inte trycket på tungan som blir av raka bett så nu har jag köpt ett tredelat men har ej testat det än.

Ett tredelat går inte upp i gommen på hästen så det kanske vore något att testa? Det finns tredelade "äppelbett" också.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 195
Utrustning Ponnybus behöver ett nytt bett. Kruxet är att hon inte riktigt gillat bett tidigare. Nu har tandläkaren åtgärdat rejäla hakar och jag...
Svar
1
· Visningar
374
Senast: Lemeie
·
Katthälsa Jag och sambon adopterade en honkatt från ett katthem för en månad sen. Hon är cirka ett år gammal och vi vet inget om hennes bakgrund...
Svar
2
· Visningar
684
Senast: DeCloe
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 038
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp