Bukefalos 28 år!

Bett - pris

Lilla_momma

Trådstartare
Hej!
Jag har gått och funderat på en sak ett tag. Jag vet väldigt lite om olika märken på bett. Det kan ju vara stor prisskillnad för samma bett från olika märken och då undrar jag helt enkelt vad är det man betalar för? På andra produkter, tex schabrak eller täcken är det oftast lite mer uppenbart vad det blir för skillnad i kvalitét om man klättrar i pris menar jag. Det är däremot inte uppenbart för mig vad skillnaden är för just bett. Vad är fördelen med dyrare bett jämfört med billigare? Min häst har ett "prismässigt normalt" tredelat bett nu, hon går bra på det, men jag har funderat på om det finns anledning att skaffa ett "bättre" (läs dyrare).
Frågan handlar alltså bara om kvalitén/priset för olika märken inte olika bettypers funktion. Har ni några erfarenheter?
 
Bry dig inte om vad bettet kostar om du och hästen är nöjd med det.
Mitt och hästens absoluta favoritbett är ett tredelat med kula för den hiskeliga summan av 99:- på Ullared.:D
Tvåa på listan är ett Sprenger för en väldans massa hundralappar.
Dom dyrare betten är ofta anatomiska och mer genomtänkta än dom billigare men passar det hästen så gör det och hästen bryr sig nog föga om kostnaden ;)
 
Just Sprengers bett är av dyrare sort, men väl värda sitt pris. De är anatomiska och utformade tillsammans med både forskning och väldigt duktiga ryttare. De är även gjorda i helt nickelfritt material och håller i tids evighet. ...och de flesta hästar suger tag och blir riktigt fina och lugna i munnen på just Sprenger:).
 
Är material och form som skiljer oftast. Ibland är det bara märke men i bett världen tycker jag att det sällan är dyrt bara pga märket.
Kommer mer och mer bett med bättre ergonomi och bättre material, så det är ju det man betalar för mest. Inte bara märket även om även det spelar in.
 
Är material och form som skiljer oftast. Ibland är det bara märke men i bett världen tycker jag att det sällan är dyrt bara pga märket.
Kommer mer och mer bett med bättre ergonomi och bättre material, så det är ju det man betalar för mest. Inte bara märket även om även det spelar in.

Okej för jag kan oroa mig lite just för materialet, alltså om man har ett billigare bett, att hästen ska få i sig något farligt när den går me det i munnen och tuggar och suger?
 
Okej för jag kan oroa mig lite just för materialet, alltså om man har ett billigare bett, att hästen ska få i sig något farligt när den går me det i munnen och tuggar och suger?

Det tror jag däremot inte. Inte realitisiskt sett iaf. Okej om det är så dålig metall att man direkt ser att det "flagnar", man får "glitterkorn" på fingrarna av det, bara genom att hålla i det. Då kanske. Men iaf jag skulle aldrig stoppa det i munnen på min häst isf.
 
Det tror jag däremot inte. Inte realitisiskt sett iaf. Okej om det är så dålig metall att man direkt ser att det "flagnar", man får "glitterkorn" på fingrarna av det, bara genom att hålla i det. Då kanske. Men iaf jag skulle aldrig stoppa det i munnen på min häst isf.
Ja sånt bett har jag råkat ut för, är oftast bara guldfärgade bett som är på det viset. Inte mässing utan riktigt gul guldiga.
Ibland är det silvriga bett också men de brukar man se kring hålen för bett ringarna att det är en lite bubblig kant.
Så billiga bett ska alltid skrapas på lite innan köp ;).
 

Liknande trådar

Utrustning Samtliga dessa märken har liknande funktioner vad jag kan läsa mig till. Har tidigare använt, och använder fortfarande, Back on Track...
Svar
16
· Visningar
1 433
Senast: CFrisk
·
Utrustning Jag har ju en annan tråd där jag bett om tips på bett att prova, och i samband med det har jag såklart tillbringat mycket tid på att...
Svar
1
· Visningar
995
Senast: Equilina
·
Utrustning Jag var på en föreläsning om bett i förra veckan. Där väcktes frågan om huruvida man bör variera bett på hästen, och inte alltid rida...
2
Svar
35
· Visningar
2 862
Senast: Speedway
·
Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 093

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp