Bukefalos 28 år!

Bett, sprenger, behöver hjälp. D ringar?

Sv: Bett, sprenger, behöver hjälp. D ringar?

Kan inte hjälpa dig att svara på frågan, jag tror dock inte heller att det är tillåtet men kan inte svara säkert, vet dock att Sprenger har tagit fram ett nytt Dynamic med löpande ringar nu :idea:
 
Sv: Bett, sprenger, behöver hjälp. D ringar?

Jo, det är visst tillåtet. Länken här går till den PDF-bilaga som finns med avbildade tillåtna bett på dressyrtävlingar.

http://www2.ridsport.se/files/{D10FFF99-AADA-4FEA-A49E-B88BE13F7C09}.pdf

Här ser man klart och tydligt att det är tillåtet med fasta ringar, flera olika metaller är också tillåtet, kolla på bild 4. Nu är det inte ett så klart uttalat D-bett som visas - men just fasta ringar är tillåtet. Och flera av de avbildade.

Tillägg... ju mer jag tittar på din bild av Sprenger-bettet desto mer tveksam blir jag. Inget av de avbildade är SÅ markerat D-formade. Jag tycker att du skall ta kontakt med förbundet och få helt klart besked.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bett, sprenger, behöver hjälp. D ringar?

Jo, det är visst tillåtet. Länken här går till den PDF-bilaga som finns med avbildade tillåtna bett på dressyrtävlingar.

http://www2.ridsport.se/files/{D10FFF99-AADA-4FEA-A49E-B88BE13F7C09}.pdf

Här ser man klart och tydligt att det är tillåtet med fasta ringar, flera olika metaller är också tillåtet, kolla på bild 4. Nu är det inte ett så klart uttalat D-bett som visas - men just fasta ringar är tillåtet. Och flera av de avbildade.

Tillägg... ju mer jag tittar på din bild av Sprenger-bettet desto mer tveksam blir jag. Inget av de avbildade är SÅ markerat D-formade. Jag tycker att du skall ta kontakt med förbundet och få helt klart besked.

Jag vet att det är tillåtet med fasta ringar men jag tycker att de är mer D-ringar och jag tycker att de ser ännu mer d-ringsaktiga ut i verkligheten.
 
Sv: Bett, sprenger, behöver hjälp. D ringar?

Satt o kollade på bilderna på tr? visst är det inte tillåtet att tävla med D-ringar?

http://www.sprenger.de/hs/bilder/neuheiten/40414_88_3.gif

Fasta ringar eller D ringar på detta bettet?

Undrade precis samma sak så jag kontaktade generalagenten för sprengerbett förra veckan.

Hon visste inte riktigt vad som gällde med detta bett så hon tog kontakt med ridsportsförbundet och hon fick svaret att man inte får tävla på D-ringar och dynamic bettet med fasta ringar räknas som D-ring så du får inte tävla på det tyvärr:(

Men dom har ju kommit med lösa ringar nu.
 
Senast ändrad:
Sv: Bett, sprenger, behöver hjälp. D ringar?

inte tillåtet med d-ringar och jag tycker att det är väldigt dumt att chansa på tävling!!

sprenger har även modellen med lösa ringar dock runda där mundelen är som på ett bett med fasta ringar. svårt att förklara. (2-typ tror jag modellen kallas)
 
Sv: Bett, sprenger, behöver hjälp. D ringar?

Nej du får inte tävla på det, pollan trivdes bra på det så det var bara till att köpa samma modell fast med rörliga ringar. :p
 
Sv: Bett, sprenger, behöver hjälp. D ringar?

Fast jag vet att A Svanberg tävlade Impuls på just det bettet under Breeders i höstas...
 
Sv: Bett, sprenger, behöver hjälp. D ringar?

Såg också att hon red på det bettet på breeders...
 
Sv: Bett, sprenger, behöver hjälp. D ringar?

Förr har man fått tävla med D-ringar, om de haft max 8 cm lång "raksida".
 
Sv: Bett, sprenger, behöver hjälp. D ringar?

KL

Har vi kommit fram till om man får eller inte? :)
 
Sv: Bett, sprenger, behöver hjälp. D ringar?

Det beror nog lite på vem som är överdomare och jag har en känsla av att det är lite godtyckligt ang vem det är som rider på bettet... Tyckte mig nämligen se Okeanos på samma bett, men det kan har varit ett eggbett.

Tråkigt att de inte har gjort utformningen mer som ett vanligt eggbett.
 
Sv: Bett, sprenger, behöver hjälp. D ringar?

jag har sett det på tävling en gång. men enligt TR ska ju inte D-rings bett vara tillåtet så jag vet inte :confused:
tkr man borde få tävla på det!
 
Sv: Bett, sprenger, behöver hjälp. D ringar?

Har också för mig att jag sett Jan Brink rida okeanos på det bettet och på tullstorps hemsida har han ett sånnt men det betyder ju inget. Bara en bild.

Sen har ju (som någon nämnt tisigare) Impuls tävlats på ett sådant i Fbo.

Jag har mailat förbundet så får vi se vad de säger!
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 136
Senast: Fazeem
·
Utrustning TR II (dressyr) utelämnar mycket gällande bett kan jag tycka. Hur är det med mått? Vilka bettringar är godkända med oledat, tvådelat...
Svar
3
· Visningar
1 036
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 906
Senast: Aconite
·
Utrustning Har ni några tips till bett till känslig häst? Min häst har ett sprengerbett, dynamic med d-ringar, vilket fungerar bra men upplever att...
Svar
7
· Visningar
1 949
Senast: user19728
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp