Bukefalos 28 år!

Bett till liten hästmun

M

Myrinda

Har en arab men väldigt liten mun, ca: 10,5-11cm. Rider på tre och 2 delat, det tvådelade är ganska normaltjockt, ca: 1 cm ute vid ringarna, det tredelade är lite tunnare.
Om man drar upp hennes överläpp när hon har tvådelade bettet i munen så har hon inte framtänderna ihop. Ska dom vara det om bettet är lagom tjockt? Det tredelade har jag inte kollat.

Vet ni något bett som funkar på araber eller hästar men liten mun? Hon gapar ganska mkt också, men jag har hört att araber har något konstigt med tänderna, allstå inget farligt, men att deras tandsättning skiljer sig från andra raser. Min kompis har en korsningsponny som ser ut att ha hyffsat mkt arab i sig, hon red på accengrimma å hästen gapade väldigt mkt men efter tips om detta bytte hon till remot (som är fruktansvärt fult!) å nu rör hon inte munnen längre! :D Kanske värt å prova :laugh:

Men min största fråga är vilka bett som passar en liten mun, ska gärna vara godkända i TR.
 
Sv: Bett till liten hästmun

Jag har 2 smala 3d tränsbett från Globus, ett vanligt rostfritt och ett smalt "gult" 3d
10473776.jpg



och ett vanligt enkelledat tunnt bett i svartmetall från B****s, tror det säljs som westernbett.....
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, jag skulle behöva lite tips på vad jag kan testa för bett på min D-ponny. Han har väldigt fin och känslig mun vid uteritter och i...
Svar
2
· Visningar
770
Senast: Kristall10
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 169
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej, behöver hjälp att tänka lite! Min fyraåring går på ett oledat bett med lösa ringar och bettplattor. Har varit jättefin på det och...
Svar
7
· Visningar
1 005
Senast: ygenda
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp