Bukefalos 28 år!

Bett till unghäst

BernT

Trådstartare
Jag hittar inget bra bett till min nya unghäst så behöver lite tips :)
Hon är missnöjd med alla jag testat hitills (3-delat tränsbett och 2-delat + rakt, kombibett som är tredelat och med hack samt baucher som är tvådelat). Hon blir väldigt slängig med huvudet och svårsvängd i galoppen.

Sadeln ligger perfekt, tänderna är kollade slutet av november i samband med besiktning (fast kanske kan ha ändrats på de månader som gått?).

Hon är förvisso stark men det är jag med så behöver inte betsla upp för att få kontroll utan hon är såpass välriden att enkla bett borde funka men jag hittar verkligen inget som hon gillar.

Har funderat på hackamore men jag gillar inte att hoppa på det, tycker det är så svårt att få till bra svängar osv på det ;p

Har ni tips så släng in det :) hon är sex år om det har ngn betydelse.
 
Sv: Bett till unghäst

En tankoll av en duktig hästtandläkare är nog det jag skulle börja med. Testat med gummi/plastbett?
 
Sv: Bett till unghäst

Var en tandläkare som kollade på besiktningen och han hittade inget. Därför känns det lite onödigt. Har testat såna "hårda" gummibett men inte typ Nova/andra silikonbett.
 
Sv: Bett till unghäst

LG bridle kanske? Lite mer likt vanligt bett i ridningen än hack tycker jag. Jag köpte ett sånt till min häst som de nog dragit i munnen för hon är lite missnöjd med vad jag än har. Men bettlöst fungerar utmärkt.
 
Sv: Bett till unghäst

Kl

Åkte till tandläkare med henne i måndags ändå. Hon var kalasfin i munnen och det fanns inget som kunde förklara varför hon är så arg på bettet. Hade hoppats på att de skulle hitta något faktiskt :/ känns ju lite sådär att inte ha någon aning om varför hon avskyr alla bett så.
 
Sv: Bett till unghäst

Var en tandläkare som kollade på besiktningen och han hittade inget. Därför känns det lite onödigt. Har testat såna "hårda" gummibett men inte typ Nova/andra silikonbett.
jag gillar Novabettet, använder också ett bettlöst alternativ, sk undercross .har också en sexåring som inte gillar bett .:)
 

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 069
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Jag skulle behöva tips till min starka häst, vilket bett ni tror skulle passa bäst. Jag rider vanligtvis på ett tredelat...
2
Svar
20
· Visningar
12 775
Senast: caballus
·
Utrustning Hej! Nu är det så att jag behöver tips och erfarenhet av er eftersom jag har hamnat i bettdjungeln. Jag har en ponny jag tävlar...
Svar
0
· Visningar
762
Senast: tinjan
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 589
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp