Tips på träningsglada raser?

Skriver under på det - vi har några riktigt otrevliga hanar i bekantskapskretsen (både mer utställningsavlade och bruksavlade). Jättetrevliga mot tikar (och supertkul träningshundar) men vill helst döda andra hanar. Svansson brukar gå ihop med typ alla men har blivit påhoppad av just aussiehanar.

Har även träffat några tikar som varit rätt skarpa mot andra tikar också (Aussiesar av olika linjer) så det varierar nog en hel del.

Ingen av aussiesarna skulle jag betrakta som dåliga aussiesar heller - det är liksom trevliga familje och träningshundar men tycker om andra hundar av samma kön gör dom inte.

Numera är Tonto rätt snäll faktiskt, efter att blivit klippt och vuxit upp. Osäkerheten är liksom borta och han accepterar att jag bestämmer. Han leka med våra hundar ute och sova tillsammans men skulle dom springa runt inomhus så blir det för trångt för att han inte ska triggas igång och han slåss för att ha ihjäl dom andra hundarna. Har hört att dom andra aussiehanarna som jag vet om har könsbunden aggressivitet också slåss för att verkligen döda. Finns en stackare som inte ens kan ta in sin i samma rum som en annan hane. Pratade med en BC-uppfödare på en kurs som hade haft Aussiehane innan sina BC och den skadade en annan hund så illa att den blev helt sönderbiten längs hela magen och var så fruktansvärt aggressiv. Hon sa att hon aldrig skulle våga ha en igen.

Men det finns ju såklart massor med Aussies som inte har problemen! Tror dock att det gärna sopas under mattan då det såklart inte är något man vill ha i sin hund.
 
Det är dock vanligt med Aussiehanar som slåss med andra hanar. Har fått höra mycket när jag själv berättat om min egna som har könsbunden aggressivitet. Min är snäll med tikar och småhundar. Nu är han inte extrem men det finns där och jag kan ju absolut inte ha honom med våra andra hundar inomhus hursomhelst. Verkar vara mindre hos bruksavlade men har träffat en del där ägarna är rädda för att sätta dom i grupp osv.
Jag har enbart upplevt det bland aussies som inte är avlade med fullt fokus på arbete. Värst har mitt-emellan-linjerna varit.
 
Jag har Västgötaspets. Det är otrolig variation i rasen, men att hitta en väl meriterad hund i annat än utställning är, inte så lätt. Enligt min erfarenhet så är de antingen lugna, sävliga familjehundar, eller sportigare hundar som alltid är på alerten. Min hund hade klarat det du tänker dig, men ska jag vara ärlig kan du göra det lättare för dig genom att köpa annan ras. Jag är riktigt nöjd med min, skäller inte, massa träningsvilja, fint byggd och verkligen rastypisk, men jag tvivlar på om det blir någon mer västgöte i framtiden, om jag inte tar valpar efter min (men först måste vi ut och tävla samt göra bph och hälsotester, så vi får se). De (inte alla dock) är lite av en schäfer light variant, kanske därför du fastnat för de? Vet flera som haft schäfer och sedan skaffat västgöte, eller vice versa.
46E8F52D-A46E-4825-88BB-7548FEA01AB7.jpeg
 
Jag har enbart upplevt det bland aussies som inte är avlade med fullt fokus på arbete. Värst har mitt-emellan-linjerna varit.

Har träffat hundar från linjer med både fullt fokus på arbete, mellan-linjer och utställning. Minst hos de med fullt fokus på arbete med det förekommer helt klart.
 
Har träffat hundar från linjer med både fullt fokus på arbete, mellan-linjer och utställning. Minst hos de med fullt fokus på arbete med det förekommer helt klart.
Inte bland de renodlade arbetsaussiesarna jag tränat och tävlat med eller känner på andra vis. Har väl haft tur då.

Då kan jag bara hoppas på att uppfödare inte avlar på såna hundar och att valpköpare ställer krav på att hundarna inte ska ha den sortens problem. Jag skulle aldrig köpa aussie från en släkt som har problem med andra hundar, oavsett kön eller ras.
 
Inte bland de renodlade arbetsaussiesarna jag tränat och tävlat med eller känner på andra vis. Har väl haft tur då.

Då kan jag bara hoppas på att uppfödare inte avlar på såna hundar och att valpköpare ställer krav på att hundarna inte ska ha den sortens problem. Jag skulle aldrig köpa aussie från en släkt som har problem med andra hundar, oavsett kön eller ras.

Folk chansar såklart med allt inom aveln. Tyvärr.

Men hursomhelst så har jag träffat aggressiva aussies ur arbetslinjer.
 
Tråkigt, med tanke på att det till och med står i rasstandarden att de inte ska vara grälsjuka :/

Verkligen. Hade en i min lydnadsgrupp där ägaren hade ångest varje gång det var en annan hanhund på planen om hon tränade något med hunden och den var lös eftersom att den gett sig på andra hanar i sin ungdom. Tyckte så synd om henne. Den var arbetsavlad. Tontos pappa var ju tydligen sur som fan men det fick jag inte reda på förens senare när Tontos uppfödare hade honom hemma på prov då den skulle säljas och det visade sig att han var dum. Men det var ju amerikanska utställningslinjer. Tontos mamma har väl mest arbetslinjer i sig men är ganska skarp, så kombinationen slog väl dåligt så jag fick en skarp, osäker och hanhundsaggressiv hund :p Fattade inte bättre då så får skylla mig själv.
 
Verkligen. Hade en i min lydnadsgrupp där ägaren hade ångest varje gång det var en annan hanhund på planen om hon tränade något med hunden och den var lös eftersom att den gett sig på andra hanar i sin ungdom. Tyckte så synd om henne. Den var arbetsavlad. Tontos pappa var ju tydligen sur som fan men det fick jag inte reda på förens senare när Tontos uppfödare hade honom hemma på prov då den skulle säljas och det visade sig att han var dum. Men det var ju amerikanska utställningslinjer. Tontos mamma har väl mest arbetslinjer i sig men är ganska skarp, så kombinationen slog väl dåligt så jag fick en skarp, osäker och hanhundsaggressiv hund :p Fattade inte bättre då så får skylla mig själv.
Fy så tråkigt! Tycker verkligen det är konstigt att uppfödare inte bryr sig mer om sånt, och att de inte är öppna med att deras hundar inte följer rasens förväntade mentalitet. Jag som nybörjare hade aldrig kommit på att fråga om hundaggression, oavsett kön, just eftersom att rasen beskrivs som sällan grälsjuk.
 
Fy så tråkigt! Tycker verkligen det är konstigt att uppfödare inte bryr sig mer om sånt, och att de inte är öppna med att deras hundar inte följer rasens förväntade mentalitet. Jag som nybörjare hade aldrig kommit på att fråga om hundaggression, oavsett kön, just eftersom att rasen beskrivs som sällan grälsjuk.

Tontos pappa flög ju till och med på tikarna som min uppfödare hade när dom inte löpte och hon hade den på prov. Vilket hon inte fått reda på innan liksom. :meh: Vaktade en utställningsavlad tik på tyå fem månader över en natt som anföll mina vuxna hundar pga att den hade så mycket resursförsvar (den vaktade mig mot mina andra hundar.) Så tyvärr så har jag mycket dåliga erfarenheter av grälsjuka Aussies. :down:
 
Jag har Västgötaspets. Det är otrolig variation i rasen, men att hitta en väl meriterad hund i annat än utställning är, inte så lätt. Enligt min erfarenhet så är de antingen lugna, sävliga familjehundar, eller sportigare hundar som alltid är på alerten. Min hund hade klarat det du tänker dig, men ska jag vara ärlig kan du göra det lättare för dig genom att köpa annan ras. Jag är riktigt nöjd med min, skäller inte, massa träningsvilja, fint byggd och verkligen rastypisk, men jag tvivlar på om det blir någon mer västgöte i framtiden, om jag inte tar valpar efter min (men först måste vi ut och tävla samt göra bph och hälsotester, så vi får se). De (inte alla dock) är lite av en schäfer light variant, kanske därför du fastnat för de? Vet flera som haft schäfer och sedan skaffat västgöte, eller vice versa.
Visa bifogad fil 39344
Jag har den sävliga familjehundsvarianten. Hade bara hört om de träningsvilliga, så blev mäkta överraskad av att min har noll träningsintresse. Skaffade collie att träna med, väldigt nöjd.
 
Tontos pappa flög ju till och med på tikarna som min uppfödare hade när dom inte löpte och hon hade den på prov. Vilket hon inte fått reda på innan liksom. :meh: Vaktade en utställningsavlad tik på tyå fem månader över en natt som anföll mina vuxna hundar pga att den hade så mycket resursförsvar (den vaktade mig mot mina andra hundar.) Så tyvärr så har jag mycket dåliga erfarenheter av grälsjuka Aussies. :down:
Herregud. Aldrig hört talas om sånt i nån av mina tikars släkt, där lever som sagt majoriteten med andra hundar av olika kön och alla är intakta vad jag vet.

Men nu ska jag inte kapa tråden mer :p Men de som letar aussie får väl kanske tänka då på att ställa såna frågor. Men de ska verkligen inte vara bråkiga.
 
Nu flikar jag in och avbryter lite kanske, men jag vill bara rekommendera en underskattad ras. Jag blev, lite ofrivilligt, ägare till en amerikansk cocker för många år sedan. Jag hade alltid tänkt att vill man verkligen kommunicera och jobba med en hund så måste det va en brukshundsras. Men icke. Nu blev vi visserligen inget tävlingsekipage eller proffs, jag var inte så ambitiös och motiverad. Men en mer praktisk, tillgänglig och användbar hund får man leta efter. Vi körde rallylydnad och sök, vi sprang och cyklade. Jag kunde ha honom lös mitt i stan, lämna honom utanför kiosken okopplad och han va väldigt behändig att ha med på buss och tåg. Samtidigt som dom är väldigt villiga att jobba och va till lags så klättrar dom inte på väggarna om man slappar en helg. Dom är uthålliga och starka trots sin storlek. Och väldigt lojala. Kanske inte supersmart jämt, men det gör dom kanske på sätt och vis lättare att hantera och dressera. Pälsen rakade jag av ett par ggr om året.

Tyvärr är han i hundhimlen sen några år tillbaka. Idag har jag två scandinavian hounds, som också är väldigt allround och trevliga, men om en cocker orkat dra som dom hade jag nog stannat kvar vid den rasen.
 
Så du har också haft schäfer? Vad skulle du säga är de största skillnaderna mellan schäfer och beauceron? Vad skulle du säga är mindre bra med rasen generellt? Det finns väl något man hade velat förändra i alla raser ;)

Jag vet faktiskt inte när det blir aktuellt för hund. Jag har en plan typ, men om det blir redan nästa år eller 2021 vet jag inte än. Beror på olika omständigheter. Får se om det blir valp eller kanske en vuxen hund.

Jo, jag bor i Skåne :)

Jag har inte klumpat ihop med amstaff/pitbull, utan det är uppfödare och ägare av rasen Staffordshire Bullterrier som berättat om rasen i stort/sin egna hund. Men det var som sagt några år sedan jag tittade på rasen, och det kan ha ändrats.

Skulle du säga att en staffe alltid är intresserad av träning, och alltså inte behöver motiveras till det, utan det är något de själva tycker är kul?

Är dobermann könsaggressiv? Jag minns att du sa att de inte nödvändigtvis gillar andra hundar, lite "rasrasister", och att man inte kan släppa in de med andra hundar hur som helst. Men är de även könsaggressiva? Är det lika för både hanar och tikar?


Nu tänkte jag inte släppa ihop min tänkta hund med kreti och pleti oavsett, men det kan finnas en möjlighet att jag kanske vill ha två hundar någon gång, och eftersom jag inte är hanhundsfrälst... Jag ser gärna att det finns en chans att kunna ha två tikar ihop.

Hur är det med de andra raserna som kommit upp i tråden. Finns könsbunden aggressivitet och/eller att rasen är rasrasist?
Kelpie? Vet redan att de är rasrasister, men i övrigt?
Lancashire heeler?
Schäfer?
Beauceron?
Aussie?
Welsh corgi?
Osv. :p

Corgin (cardigan) är en spretig ras, och de är rasister i olika omfattning men jag upplever att de funkar bäst med andra raser dom har lagom långa ben.
 
Hos kelpie förekommer könsbunden aggressivitet men många om inte de flesta verkar inte ha det så det hindrar arbete mm.

Vet många som har kelpies av samma kön ihop hemma. Det underlättar dock massor om de kännt varandra sen den ena var valp. Jag skulle inte utgå från att det är en ras som obesvärat umgås med främmande hundar hur som helst oavsett kön. Särskilt inte andra raser.

Ingen av mina kelpiehanar har varit hanhundsaggresiva. De bråkade aldrig med varandra under 5 år. Den yngre kunde mäta sig lite med en del hanar i samma ålder men startade aldrig bråk. Den äldre som inte lever längre ogillade överlag hundar han inte kände om de inte "talade" rätt språk. Han råkade ibland i bråk med hundar som inte respekterade hans personliga space.
 
Jag vill sticka ut hakan och säga att det är jättesvårt att få information om ärftliga sjukdomar och oönskade beteenden som inte omfattas av rasklubbarnas avelsprogram. Jag tror inte att folk märker det/vänjer sig och att få tänker så analytiskt att de ser mönster. Så när du börjar närma dig din ras så får du starta en ny tråd.

PS Jag delar @Voff erfarenhet av schäfer.
 
Hos kelpie förekommer könsbunden aggressivitet men många om inte de flesta verkar inte ha det så det hindrar arbete mm.

Vet många som har kelpies av samma kön ihop hemma. Det underlättar dock massor om de kännt varandra sen den ena var valp. Jag skulle inte utgå från att det är en ras som obesvärat umgås med främmande hundar hur som helst oavsett kön. Särskilt inte andra raser.

Ingen av mina kelpiehanar har varit hanhundsaggresiva. De bråkade aldrig med varandra under 5 år. Den yngre kunde mäta sig lite med en del hanar i samma ålder men startade aldrig bråk. Den äldre som inte lever längre ogillade överlag hundar han inte kände om de inte "talade" rätt språk. Han råkade ibland i bråk med hundar som inte respekterade hans personliga space.
Jag har samma erfarenhet. Med bra språk (vilket de flesta kelpies jag träffat har haft) uppstår sällan problem och aggressionerna är i regel inte ”okontrollerbara”.
 
Ja, dobermann har mkt könsbunden aggression. Gissningsvis för att man aldrig avlat på att de ska kunna funka ihop med andra. Trodde jag sa det, ber om ursäkt om jag inte gjorde det.
Funkar dock fint att promenera eller träna med andra hanar, men skulle inte ha dem ihop med andra hanar fritt sas.
Jag vet dock att Ammos uppf sagt att det kan funka med en dobbishane o hane med annan ras - men två dobbishanar funkar typ aldrig. Förr eller senare brukar det smälla.

Tikarna är bättre, men de kan vara skarpa mot andra tikar. Tycker de flesta brukar fungera rätt bra med andra tikar dock.

Jag planerar att ha grind inne hemma när jag skaffar nästa, så de inte umgås när nr 2 blir könsmogen(fram tills dess brukar det gå fint).

Jag inser att min syn på dobermann kanske är lite snedvriden. Vår granne har nu sin andra dobermannhane och ingen av dem har visat någon agressivitet mot andra hundar. Den första kunde mopsa upp sig litegrann när han var tonåring men aldrig så att det kändes skarpt. Den de har nu, som är 18månader, är löjligt förtjust i att leka med andra hundar(och dessutom hur enkel som helst att ha lös- kan dra mot småvilt men bryter på kommando) oavsett storlek och kön. Jag brukar gå med hunden om matte inte har möjlighet och det är likadant när jag har honom(vilket inte är mer än kanske 1-2ggr/månad)- enkel att ha lös och leker gärna(däremot är han ju ganska stor så det begränsar lekkompisar ibland😉). Tilläggas kan att dessa två hundar, som båda varit väldigt enkla med andra hundar) inte kommer från samma linjer (den ena uppfödd i schweiz med mycket tyskt blod, den andra kommer från Canada med östeuropeiska/ryska linjer)
 
Jag inser att min syn på dobermann kanske är lite snedvriden. Vår granne har nu sin andra dobermannhane och ingen av dem har visat någon agressivitet mot andra hundar. Den första kunde mopsa upp sig litegrann när han var tonåring men aldrig så att det kändes skarpt. Den de har nu, som är 18månader, är löjligt förtjust i att leka med andra hundar(och dessutom hur enkel som helst att ha lös- kan dra mot småvilt men bryter på kommando) oavsett storlek och kön. Jag brukar gå med hunden om matte inte har möjlighet och det är likadant när jag har honom(vilket inte är mer än kanske 1-2ggr/månad)- enkel att ha lös och leker gärna(däremot är han ju ganska stor så det begränsar lekkompisar ibland😉). Tilläggas kan att dessa två hundar, som båda varit väldigt enkla med andra hundar) inte kommer från samma linjer (den ena uppfödd i schweiz med mycket tyskt blod, den andra kommer från Canada med östeuropeiska/ryska linjer)
Det finns ju säkert mildare individer, men det är inte direkt rastypiskt i min erfarenhet. Jag vet ett gäng som funkat med hanar av annan ras men jag hade personligen inte vågat chansa. Två dobermannhanar brukar alltid smälla - vet några som funkat ihop i flera år men som senare rykt ihop på liv och död. De reagerar fort liksom och har mycket känslor ofta. Min förre älskade alla hundar ena dagen och avskydde andra hanar dagen efter liksom. Det krävdes en enda konflikt med annan hane för att han skulle hitta de känslorna liksom.
Värst brukar de vara om ägaren är i närheten, eftersom de då slåss om resursen.

Jakten är lite olika, vissa är enkla - andra väldigt svåra (och så beror det på hur bra man tränar dem såklart ;) )
 
Jag inser att min syn på dobermann kanske är lite snedvriden. Vår granne har nu sin andra dobermannhane och ingen av dem har visat någon agressivitet mot andra hundar. Den första kunde mopsa upp sig litegrann när han var tonåring men aldrig så att det kändes skarpt. Den de har nu, som är 18månader, är löjligt förtjust i att leka med andra hundar(och dessutom hur enkel som helst att ha lös- kan dra mot småvilt men bryter på kommando) oavsett storlek och kön. Jag brukar gå med hunden om matte inte har möjlighet och det är likadant när jag har honom(vilket inte är mer än kanske 1-2ggr/månad)- enkel att ha lös och leker gärna(däremot är han ju ganska stor så det begränsar lekkompisar ibland😉). Tilläggas kan att dessa två hundar, som båda varit väldigt enkla med andra hundar) inte kommer från samma linjer (den ena uppfödd i schweiz med mycket tyskt blod, den andra kommer från Canada med östeuropeiska/ryska linjer)
Och jag som har fött upp rasen säger att du har rätt.Mina har gåt ihop med allt o alla,från liten till stor hane som tik,dock med en tumme i ögat när det varit flera hanar ,min skulle aldrig kommit på tanken att gruffa,dock svarade han upp om han blev påhoppad, tikarna har aldrig varit ett problem,inte ens när familjen bestod av 3 dobbistikar,en hane,2 lh collietikar och en pinnetik.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 110
Senast: Bulldoozer
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 254
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 480
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 894
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp