Bukefalos 28 år!

D

Dragonfruit_

MIn och syrrans häst går så otroligt bra på phelham i gummi, men han är inte ett dugg stark eller så och behöver inte ett sånt skarpt bett. Har ni nåt bett att tipsa om som är mindre skarpt än pelham men ska ha lite hävstångsverkan?
 
Han kanske är som Pinky? Hon blir också hemskt lugn och nöjd när man sätter ett sånt bett i munnen på henne. MEN, hon är inte på något vis besvärlig att hålla eller så, så enda anledningen till att använda en pelhamstång är för att HON trivs med det. :) Förmodligen gillar hon det för att det är lite tyngd i det, och att skänklarna och kinnkedjan stabiliserar. Hon trivs t.ex. mycket bättre med det klumpiga, tredelade muffbettet från Hööks (STOR mittdel...)än det lättare, "skramligare" Globusbettet med rörliga ringar.

Använder ni delta? Ta i så fall bort det och rid med dubbla tyglar, så kan ni strunta i att använda hävstången när det inte behövs. Eller använd bara en tygel, i "bridongringen".
 
Ja vi använder delta... Vi får ta och testa med två tyglag, fast han går ju bra med delta med förstås..
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 036
Senast: villhöver
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 370
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 316
Senast: Badger
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 946

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp