Bukefalos 28 år!

Bettfråga

Noteca

Trådstartare
Måste fråga, vad är stora ringen på stångbettet till för? Typ på detta bett:

http://www.hooks.se/Assets/ProductImages/Medium/500496/500496_01.jpg

Är det om man vill sätta tygeln där istället för längst ut på skänkeln och få mindre hävstång?

Och sen, är det "fel" att sätta ett sånt här bett på en häst som håller på att skolas om från engelskt? Min häst gillar generellt sett inte bett, och hatar strama tyglar, jag upplever att jag får ta i henne mer med ett tränsbett än med detta bett, med detta bett kan jag ge små små signaler som hon lyssnar omedelbart på istället för stora signaler med ett tränsbett, som hon redan ogillar från första början. Detta bett är ett av de få hon gillar och som hon verkligen suger på.
Jag har hört från flera håll att man ska inte sätta stång på hästen förns den klarar uppgiften på tränsbett. Min häst lyssnar bra på sidepull och klarar de övningarna vi gör på det, men jag vill gärna öva på dem med bett också.
 
Sv: Bettfråga

Generellt sett brukar man säga att man inte ska lägga på stång förän hästen är stabil på tränsbett men å anda sidan så är ju inte hästar och ridning en exakt vetenskap. Min förra paint gillade inte alls bett, han var extremt känslig i munnen och trivdes därför mycket bättre med stång med billy-allen (väldigt snäll mundel) mundel med hög hävstångseffekt då det inte trycker så mycket i munnen utan istället i nacken och under hakan (från curb chainen) så det är bara att prova. Tänk bara på att använda väldigt små signaler i stången om din häst inte är van och ja man kan koppla tyglar i de "stora" ringarna så blir det mer tränsbetts effekt så jag hade kört med dubbla tyglar tills hästen käns stabil på stången. Antingen två tyglar i bettet (tränsbett + stång) eller ännu hellre om hästen inte gillar bett är att ha ena tygelparet i stången och det andra i en cavason, sidepull etc. Lycka till!
 
Sv: Bettfråga

Hej och tack för svar! Stabil blir hon nog aldrig på tränsbett, kanske isf på ett med Billy Allen mundel på, eftersom hon gillar denna kopia. Hon är stabil i den bemärkelsen att hon gör som jag säger men hon joxar med bettet väldigt mycket. Det gör hon inte lika mycket med detta. Hon är till viss del van vid stång sen förr då hon hoppades på pelham och kimblewick. Sidepullet går utmärkt men jag vill kunna varva med bett. Jag ska prova att sätta tyglarna i stora ringen bara för att testa.
 
Senast ändrad:
Sv: Bettfråga

Upplever som du att hon gillar hävstångseffekten bättre då det inte påverkar munnen så mycket utan nacken och käken först, eftersom jag inte behöver ta stora tygeltag alls så påverkan hinner komma till munnen.
 
Sv: Bettfråga

Det var samma sak med min Paint, ju högre hävstångseffekt ju bättre trivdes han med betten just av den anledningen. Istället för att köpa ett Billy Allen tränsbett så tror jag nog mer på att träna lite med det du har nu och att sen skaffa ett stångbett med hög hävstångseffekt (långt mellan mundel och där du knäpper tygeln) och med en äkta Billy Allen mundel som, om din häst är som min var, hon kommer trivas ännu bättre med då den inte har den stora, klumpiga mittdelen. Och ha en sidepull eller cavason på så om det är något hon inte förstår så kan du ta i den istället för bettet så ska det gå hur bra som helst :)
 
Sv: Bettfråga

Tack för ditt svar! Då är jag inte ute på helt fel spår i mina tankar iaf! :-)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har lite undringar om era åsikter kring bettlösa träns, vilka varianter ni använder och varför? Jag har en mycket känslig...
Svar
2
· Visningar
1 639
Senast: Yrja
·
Utrustning Jag har ju en annan tråd där jag bett om tips på bett att prova, och i samband med det har jag såklart tillbringat mycket tid på att...
Svar
1
· Visningar
1 000
Senast: Equilina
·
Western Hej. Jag har ett varmblod som enligt tandläkaren helst ska gå på raka bett. Har provat ett vanligt 2 och 3-delat bett innan men han bara...
Svar
12
· Visningar
1 517
Senast: doleron
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 636
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp