Bettproblem

carriemma

Trådstartare
Tänkte höra med er hur ni tänker om mitt "problem". Jag har haft min nya häst i några månader och vi har börjat lära känna varandra och förstå hur vi funkar. Ett problem som är kvar hela vägen är bettet. Hon är vääääldigt känslig i munnen och man måste ha händer av silke om hon ska kunna slappna av och gå i form. Om jag tar lite för hårt i henne slår hon upp huvudet och blir en giraff. Hon har alltid svårt att finna ro på bettet och går gärna och slår lite med huvudet.
Till det riktiga problemet, hon är en racerponny. Vi har väldigt svårt att sakta av för hon vill springa fortare och lyssnar inte riktigt. Om jag drar i lite i bettet åker huvudet rakt upp och hon spjärnar emot helt, jag får nästan dra ner henne till trav.
Det vill verkligen inte jag, det känns dåligt och ser dåligt ut. Jag rider på vanligt tredelat men skarpare bett blir svårt för att hon är så känslig, mjukare bett blir svårt för att hon inte lyssnar. Vi ska prova med ett pessoabett med Apple mouth på och se om det funkar på den första ringen. Om någon har eller har haft samma problem så vill jag verkligen ha råd! Någon som har tips på bett jag kan prova?

Notera att det som behövs för att hon ska slå upp huvudet och sluta lyssna är lika mycket som min förra häst behövde för att kunna lägga stöd på tygeln, inte hårt alls.
 
Sv: Bettproblem

Problemet sitter förmodligen inte i munnen utan i övrig ridning. En häst som springer och inte lyssnar är inte mellan skänklarna och bjuder inte ärligt, därför får du problem i handen.
Rid mycket dressyr med fokus på att få hästen lydig och stark i sin bärighet, gör mycket övergångar där hästen måste reagera snabbt både fram och tillbaka så att du verkligen har den för hjälperna. Då kommer du få bättre känsla i handen.
 
Sv: Bettproblem

Om du vill undvika skarpare bett hade jag direkt uteslutit pessoabettet då det trots att hästen vill ta upp huvudet pga dess effekt senare tvingas ta ner huvudet av samma effekt= man maskerar endast problemet.

Nova bett kanske är något att testa? Rakt tränsbett? Tjockare tränsbett fungerar på min otroligt känsliga kille.

Lycka till
 
Sv: Bettproblem

Problemet sitter förmodligen inte i munnen utan i övrig ridning. En häst som springer och inte lyssnar är inte mellan skänklarna och bjuder inte ärligt, därför får du problem i handen.
Rid mycket dressyr med fokus på att få hästen lydig och stark i sin bärighet, gör mycket övergångar där hästen måste reagera snabbt både fram och tillbaka så att du verkligen har den för hjälperna. Då kommer du få bättre känsla i handen.
Precis det håller vi på med nu, maaassor! Jag är så dålig på att förklara men vi har en lång väg kvar så det här är vara början. Så fort jag tar i henne slår hon med huvudet och gapar, det är därför jag har tänkt prova olika bett och se om det funkar bättre då. Tack!
 
Sv: Bettproblem

Om du vill undvika skarpare bett hade jag direkt uteslutit pessoabettet då det trots att hästen vill ta upp huvudet pga dess effekt senare tvingas ta ner huvudet av samma effekt= man maskerar endast problemet.

Nova bett kanske är något att testa? Rakt tränsbett? Tjockare tränsbett fungerar på min otroligt känsliga kille.

Lycka till
Nova har jag funderat en del på och det ska jag nog prova framöver, tack så mycket!
 

Liknande trådar

Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 882
Senast: Aconite
·
Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
15 033
Senast: Milosari
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 521
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
3 842
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp