Bukefalos 28 år!

"Bieffekter" av vetekli

C

Coffeaclub

Har läst ibland att vissa har skrivit att deras hästar inte tål vetekli. då undrar jag lite hur det har visat sig. :bump:
 
Sv: "Bieffekter" av vetekli

Hur mkt vetekli fick hästen då? Har hört att vissa säger att man MAX kan ge 100g per 100 kg häst, medan en foderrådgivare sa att man utan problem kan 0,5 kg till en 500 kg´s häst under förutsättning att foderstaten i övrigt innehåller mkt kalcium. För övrigt så innehåller ju många färdigfoder ganska mkt kli. Nya Krafft Groov innehåller ju ca 40 % kli. Ger man då 2 kg så blir det ju 0,8 kg kli... :crazy:
 
Sv: "Bieffekter" av vetekli

Nja, inte riktigt. Vad jag menade med MAX 100 g per 100 kg häst var att en del menar att det är absolut det mesta man bör ge, medan foderrådgivaren menade att det inte är några problem att ge mer än så (upp till typ 1 kg) . Förstår du nu hur jag menar? ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Undrar lite med antibitmedel som man lägger på trä som hästen inte ska bita på står ju att man inte tål att få det i ögonen men hur är...
Svar
1
· Visningar
286
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 402
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
770
Senast: lillan222
·
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
Svar
6
· Visningar
931
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp