Bila med häst till Spanien?

jackietiff

Trådstartare
Hejsan!

Jag har ingen aning vart jag ska lägga den här tråden så flytta gärna isf :)

Som rubriken lyder så har jag planer att flytta till södra Spanien och vill då gärna ha med mig min häst...

Finns det någon som har erfarenhet av detta eller så? Tips/ råd?
Någon som vet ev vad det cirkus kommer kosta med allt som allt så som natt uppställning osv :)
Planen är isf att köra ner i september så inte i den värsta värmen isf!

(kommer åka med bil och hästtransport isf)

Hoppas någon har info att delge :)
 
Skicka hästen med lastbil istället. Det blir nog både billigare och mera skonsamt för hästen än att stå i en hästtransport. Så unna hästen det istället.
 
(kommer åka med bil och hästtransport isf)
Jag är lika tråkig som de andra, och säger lastbil. Det är påfrestande nog för en häst att åka stor tung luftfjädrad lastbil uppåt 400 mil, för att inte tala om en personbilskärra. Beroende på varifrån i Sverige ni kör och vart i Spanien ni skall så handlar det om >40 timmars körning med hästtransport, vilket ni rimligen behöver lägga upp över åtminstone 4-5 dagar. Jag hade i det längsta undvikit att transportera våra hästar så. För att både skona hästen och göra bilresan ner uthärdlig för er människor - titta på lastbilsfrakt med något etablerat hästtransportföretag.
 
Instämmer med övriga att givet välja att skicka hästen med lastbil ! Av väldigt många orsaker och flera nämnda redan i tråden .
 
Låt hästen åka lastbil ner och fyll släpet med allt du ska ha med. Kör ner före hästen och se till att boende för hästen är helt klart.
du kan ju försöka skicka med hästen med ngn tävlings ryttare som ska åt det hållet och sen hämta hästen vid någon lämplig plats.
Hästen åker mycket bättre i lastbil och uppstallning blir billigare.
 
Något att tänka på om man inte skickar med en godkänd transportör utan kör själv är alla regler runt en så lång transport och att olika länder gjort olika tolkningar om när t ex kompetens bevis och godkänd/ besiktigad transport krävs.
Väldigt få släp är godkända för långa transporter bl a för att det är dålig ventilation och näst intill omöjligt att reglera temperaturen i dom.
 
Låt hästen åka lastbil ner och fyll släpet med allt du ska ha med. Kör ner före hästen och se till att boende för hästen är helt klart.
du kan ju försöka skicka med hästen med ngn tävlings ryttare som ska åt det hållet och sen hämta hästen vid någon lämplig plats.
Hästen åker mycket bättre i lastbil och uppstallning blir billigare.

Det är kanske inte nödvändigt att åka före hästen. De stora transportörerna som samarbetar för långväga transporter har ofta uppsamlings- och viloplatser där hästarna får pusta lite och där de "packas om" mellan olika transportörer. Först samlas de ihop på någon plats i Sverige för vet check och alla papper. Sedan gissar jag att en häst till södra Spanien får vila på minst ett ställe till, troligen först i Holland eller Tyskland.
Kan dock vara klokt att planera för både lasthjälp hemma och mottagning på plats eftersom man inte alltid kan få en exakt tid för avfärd eller ankomst eftersom det är flera hästar som ska samordnas.
 
Det är kanske inte nödvändigt att åka före hästen. De stora transportörerna som samarbetar för långväga transporter har ofta uppsamlings- och viloplatser där hästarna får pusta lite och där de "packas om" mellan olika transportörer. Först samlas de ihop på någon plats i Sverige för vet check och alla papper. Sedan gissar jag att en häst till södra Spanien får vila på minst ett ställe till, troligen först i Holland eller Tyskland.
Kan dock vara klokt att planera för både lasthjälp hemma och mottagning på plats eftersom man inte alltid kan få en exakt tid för avfärd eller ankomst eftersom det är flera hästar som ska samordnas.
Men åker man ett par dagar före så hinner man kontrollera att det finns en box i stallet hästen ska till, man hinner ordna med foder och bekanta sig med omgivningen och stallägarna.
Att skicka ner hästen innan man själv kör känns väldigt osäkert, bättre att ha hjälp med att skicka iväg hästen från Sverige och möta hästen själv i Spanien.
 
Ett annat alternativ är att man åker med hästen i lastbilen, brukar gå att genomföra med de flesta transport firmorna.
 
Ett annat alternativ är att man åker med hästen i lastbilen, brukar gå att genomföra med de flesta transport firmorna.
Ja men man vill ju också ha med både sina och hästens alla tillhörigheter, samt att det är smidigt att ha egen bil och transporten med sig då man flyttar ;).
Många transport firmor tar heller inte med sig mer än lite av hästens egna foder i transporten. Så är nog svårt att få med sig hela bohaget till både häst och ts i höst lastbilen även om hen får åka med i lastbilen.
 
Men åker man ett par dagar före så hinner man kontrollera att det finns en box i stallet hästen ska till, man hinner ordna med foder och bekanta sig med omgivningen och stallägarna.
Att skicka ner hästen innan man själv kör känns väldigt osäkert, bättre att ha hjälp med att skicka iväg hästen från Sverige och möta hästen själv i Spanien.
Självklart behöver man ha kolla på allt på plats innan hästen kommer. Men det kan man ha löst innan, t ex ha varit nere och ordnat både sin egen och hästens bostad tidigare eller ha en bekant på platsen. Men det jag menade (tydligen otydligt) var att om man åker samtidigt från Sverige så är det inte osannolikt att man själv kommer fram före hästen eftersom den får stanna och vila på vägen. Betonar att jag skrev "kanske" ;)
Det datum man får när man bokar transport kanske inte stämmer med när transporten verkligen går/kommer. Har man då bokat plats på färja för den egna bilen kan det bli svårt att ändra i sista sekunden. Alltså bör man ha backup för både avresa och ankomst. :)
 
Ja men man vill ju också ha med både sina och hästens alla tillhörigheter, samt att det är smidigt att ha egen bil och transporten med sig då man flyttar ;).
Många transport firmor tar heller inte med sig mer än lite av hästens egna foder i transporten. Så är nog svårt att få med sig hela bohaget till både häst och ts i höst lastbilen även om hen får åka med i lastbilen.
Det går att åka med hästen om man vill ha koll på den. Vill man ha bil och transport kan man ta ner det före eller efter hästen. Sedan när det gäller flyttgods så finns det transporter för det också.
Till sist när det gäller egen bil och släp måste man sätta sig in i reglerna för hur man får ha svenskreggade fordon när man bor i andra länder. Uppfyller man kraven på att fortsätta ha dom svenska måste man tänka att de måste tas till Sverige för besiktning enligt samma regler som om dom var kvar i Sverige. Gör man inte det så får bilen körförbud med allt vad det innebär med t ex ersättning om man är med i trafikolycka till böter och klampat fordon.
 
Det går att åka med hästen om man vill ha koll på den. Vill man ha bil och transport kan man ta ner det före eller efter hästen. Sedan när det gäller flyttgods så finns det transporter för det också.
Till sist när det gäller egen bil och släp måste man sätta sig in i reglerna för hur man får ha svenskreggade fordon när man bor i andra länder. Uppfyller man kraven på att fortsätta ha dom svenska måste man tänka att de måste tas till Sverige för besiktning enligt samma regler som om dom var kvar i Sverige. Gör man inte det så får bilen körförbud med allt vad det innebär med t ex ersättning om man är med i trafikolycka till böter och klampat fordon.
 
Det är längre än man tror att ligga med bil och transport genom hela Europa i 80-90 km/h. Mycket kan hända både med hästen och bilen/transporten. Skulle aldrig utsätta mig och min häst för det.
Med transportfirmor åker hästen bekvämt, snabbt och de har alla möjliga kontakter längs vägen om något skulle hända. (veterinärer, uppstallning m.m)
 
Det går att åka med hästen om man vill ha koll på den. Vill man ha bil och transport kan man ta ner det före eller efter hästen. Sedan när det gäller flyttgods så finns det transporter för det också.
Till sist när det gäller egen bil och släp måste man sätta sig in i reglerna för hur man får ha svenskreggade fordon när man bor i andra länder. Uppfyller man kraven på att fortsätta ha dom svenska måste man tänka att de måste tas till Sverige för besiktning enligt samma regler som om dom var kvar i Sverige. Gör man inte det så får bilen körförbud med allt vad det innebär med t ex ersättning om man är med i trafikolycka till böter och klampat fordon.
Om hon bor mer än 182 dagar också måste hon regga om bilen som spansk. Inte en helt lätt eller billig procedur (gjorde min svenska bil tysk och det är ju EU-regler så bör vara samma i Spanien. Mycket pappersexercis och dyrt). Förr kunde man på vissa spanska orter där många svenskar är bofasta vintertid besikta bilen svenskt men vet inte om det går längre. Fast det faller ju om hon utvandrar hur som helst.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 321
Senast: sthu
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 995
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 339
Senast: Habina
·
Hästmänniskan vill inte klaga men tycker det är oerhört svårt att hitta en medryttarhäst :/ vet inte hur många gånger jag läst ett inlägg om en...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 579
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp