Bukefalos 28 år!

bilder på fula barfota hovar

S

Sunnan

Nu har jag äntligen fått igång mitt fotoalbum.

Om ni är intresserade av att se katastrofalt dåliga hovar, och dess väg till förbättring, gå in på

http://photo.starblvd.net/Sunnan

hovbilder.

De första bilderna är tagna 1 månad efter det att hennes skor lossnade, och tanken var inte att hon skulle bli barfota häst.

Jag har under 6 år kämpat med hovar som gått sönder, spruckit, tappskor osv, och värst har det varit på våren och i början av sommaren. Alla år har hon tappat skor, hovkvalitén har varit så dålig att sömmarna lossnat från hovväggen. Och vi har haft väldigt svårt att få skorna att fästa igen, då det inte funnits något att fästa sömmen i.

Förra våren var inget undantag, förutom att hovslagaren inte kunde komma ut på en gång. Jag försökte rapsa till kanterna på hoven och hon fick gå i en mjuk gräshage. Trots detta så fläktes hoven upp så mycket på kort tid att det inte gick att få på någon ny sko.

Jag försökte med

Hippogrips
easy glu, en sko man limmar på
davies boots
tunnare söm
olika fodermedel, olika hovmedel

men utan resultat.

Så utvägen var att ha henne barfota och lida en sommar.

Hon var på klinik där det konstaterades 1 gradig hälta på alla fyra ben, som kom från hovarna.

Och inget kunde vi göra.

Efter tips här på forumet satte jag mjuka underlägg i hennes old mac´s för att försöka lindra för sulan.

Hästen var under denna tiden förvånande oöm, glad och positiv.

Under juli och augusti månad så promenerade jag mest med henne samt lugnare ridturer med old mac´sen på i skog och på mjukt underlag.

Hon gick ute dygnet runt fram tills slutet på september då hon stallades in och återväxten av hoven stannade av något.

Hon fick en hovböld på ena bakhoven och fick vila i 2 veckor.

I slutet på oktober kom snön och jag började rida barfota.

Alla bilder är tagna innan verkning, och därför är hovarna inte helt okej.
Trakterna är något höga och ojämna.

Jag skall fota mer bilder snarast så får ni se hur hovarna ser ut nu, 8 månader efter skorna plockades bort.

:bow: till mitzi och sissu för all deras hjälp och stöd
:bow: även till cecilia augustsson för all support.

utan er hade detta ej någonsin börjat fungera så bra som det gör nu
 
Ja, her man man virkelig se forbedring av høvene! Veldig morsomt å se bilder. Ta gjerne noen rakt bakifrån også, så man bedre kan se høyden på draktene og se om de er like høye. Litt synd at bildene er tatt før verking, så ta gjerne noen etter verking også. Men dette er kanskje bilder du har mailet Cecilia og fått verkningsråd etter? På de siste bildene ser det ut til at hjørnestøttene muligens kan være i ferd med å legge seg litt over sålen, dette må du passe litt på hvis det er tilfelle. Men det er helt klart en stor forbedring! Så hold ut!
Jeg har dessverre ikke vært noe flink til å ta hovbilder av mine barfothester, men det går framover med oss også (og litt tilbake iblant når man ikke verker så ofte som man burde...;-))
 
hej!
Längesen vi hördes av!

Joo, detta är bilder som fotades innan cecilia/ sissu/ mitzi kommenterade dessa.

jag skall verka och sätta in nya bilder snart

hjørnestøttene
är detta möjligen traktarmarna??

dessa har jag isåfall verkat ned :D

och visst går det framåt?

Det jag märker tydligast är att hoven har blivit så hård, och sulan så tjock. förut sviktade sulan när jag bankade på den, nu är är den solid och fast.

Även formen på hoven är rundare och bättre

tackar ödmjukast för ditt svar

mer bilder kommer snart!

mvh/ Anita
 
Vad roligt att se det blivit sån förbättring!!!

Timons har också gjort stora framsteg, har lagt ut nya bilder på den svenska barfotagruppen :)

Har old Mac´sen gjort sitt nu? :)


Hälsningar Hanna
 
Jag rider utan tossorna nu på vintern, till maj när snön är borta får vi se...

hur pass hovarna håller.

Det är ju så himla svårt att härda hovar nu, överallt är det tjock snö

har försökt göra en grusgrop i hagne som härdning, men de sjunker bara ned i snön.

Hon har dock ett galler som hon går på flera gånger per dag.

så den som lever får se....

Jag hoppas att hon kan gå ganska så barfota i sommar, emn kommer ha old mac´sen på vid längre turer för att inte slita på hovarna i onödan.
Jga skulle tippa att det tar 1 sommar till inna hon kan gå helt barfota då hovarna har varit såpass skadade

kul att höra från dig också
det var längesen!

Hoppas att du och timon har det bra

mvh/ Anita
 
Intressanta bilder, vilken förbättring!! :D

Hoppas det kommer att gå bra!

Ser fram emot fler bilder!

Loggan
 
Har du varit inne på gruppen på yahoo?
Vi är några stycken som lagt upp bilder.
Här är adressen
http://groups.yahoo.com/group/barfotahast/

Allt är väl med oss.

Har börjat lära mig arbeta Timon från marken med långa tyglar! Hade tur att få kontakt med en tränare som passerar skåne ibland. Jättekul! H-n har också sina hästar barfota. Tyckte Timons hovar såg jättefina ut. Alltid roligt att få erkännande när man haft problem och lyckats reda ut dem :bump:

Jag använder fortfarande Marquis-bootsen när det är småsten och dyl så att han inte ska slita i onödan. Är faktiskt väldigt nöjd med dem :love:

Skönt att höra att det är fler hovar som inte växer så bra nu på vinter. Ska bli jättespännande att se vad som händer nu när det blir vår, misstänker att tillväxten kommer att ta fart rejält. Första sommaren med friska hovar som är på väg att bli ännu bättre, jag längtar!

Kul om du lägger ut ännu fler bilder!

Jag fotade Timon innan skorna drogs av fram men det var med vanlig kamera så jag har tyvärr inte framkallad de bilderna än :crazy: Men när jag gör det ska jag lägga ut dem som jämförelse.

Hälsningar Hanna
 
Nu har jag sett bilder på Timons hovar och de ser ju jättebra ut!
 
Det var så lite så :D, nu vill vi ser mer :).

En del är så duktiga på att fota och som vanligt står jag med ågren över att jag inte fotatde M:s hovar när han kom för de såg ovh var rent förj-a, när jag hämtade honom var han skodd och mätte 145 cm, efter några månader så var hästen nere på 142 cm hög :eek: men nu har jag rullar så nu skall jag börja fota lite.

Hadé!
 
Hej tjejen!

Jag är så fruktansavärt sugen att fota , så jag måste åka ner nu!

Tyvärr strejkar min hovkniv, så jag får hitta på nåt annat att använda.

Hoppas att allt är bra med dig, jag är dig evigt tacksam för allt stöd och all kunskap du delat med dig

kram
 

Liknande trådar

Hästvård Vårat sto är skodd runt om och det har hon varit i 4 år nu, innan dess gick hon som avelssto och hade bara skor fram men då reds hon...
Svar
4
· Visningar
1 222
Senast: MayGrace
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
5 809
Senast: Boj
·
Hästvård När man söker på internet efter fång och hovbensrotation så finner man oftast tråkiga historier som många gånger slutar med att hästen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 735
Senast: Korven
·
Hästvård Hej! Jag skriver här då jag inte riktigt vet vad jag ska göra längre. Min häst, en nordsvensk, hans hovar har börjat gå sönder igen...
Svar
18
· Visningar
2 427
Senast: Memphis Belle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp