Bukefalos 28 år!

Bilder på min nyinköpta gigg!

Sv: Bilder på min nyinköpta gigg!

Nä, nu har jag verkligen tröttnat...inget svar överhuvud taget :mad:

Det jag tänker börja med är smidesgrejorna...ska köpa såndär liten stålborste eller vad det heter ...som man kan sätta på borrmskinen o dra igång...
Har haft en vanlig stålborste som jag pillat lite med men det är grymt jobbigt.
Sen har jag fått rådet att tvätta av träet med vatten och mild tvål.
Vad tror ni om det?

Jag använder en vanlig bröstsele men just nu kör jag rockard. Jag köpte en begagnad ITE-bröstsele med rödbrun fodring :love:
Tyvärr behövde tjejen skakelremmarna men det var inte så dyrt att be sadelmakaren på Örebrotravet fixa ett par. Hon ska även sätta en ögla i ryggstycket så jag kan ha slagrem i fortsättningen och sen kommer jag att köpa till baksele. Sen ska hon göra ett huvudlag till mig med pann- och nosdelen fodrade med samma rödbruna färg :love:

Har förresten en fråga angående körning...hoppas det inte blir fel att det ligger i den här tråden.
Det är jättemånga i stallet som frågar om jag får galoppera när jag kör...jag har alltid tagit för givet att det är okej men jag har inte velat göra det med min ännu eftersom hon är nyligen inkörd och vi inte har någon slagrem ännu...men nu undrar jag...är det ok? :confused:
 
Sv: Bilder på min nyinköpta gigg!

Galloppera eller inte vid körning beror väl på vilken körning man ägnar sig åt!? Jag skulle inte få för mig att galloppera med trilla, eller med min gamla vagn med trähjul! Däremot med en rockard eller maratonvagn - inga problem! Det beror ju också på hästen, förstås, det kräver ju att man kan behålla kontrollen.

Har förresten nu lagt bud på giggen jag nämnde längre upp i tråden, och går och är så nervös, för jag fick inte minsta hint om hur han uppfattade summan!
Kanske vill dom ha dubbelt så mycket, eller gnuggar dom händerna, vad vet jag. Usch, och mobilnumret glömde jag lämna, så han ringer väl hem ikväll när jag är på clear-roundhoppning med dottern. Vill inte ringa och lämna numret heller, då låter jag så angelägen!
Usch, så larvig man kan bli.

Vad har du för häst som ska dra din gigg? Har en nordsvensk själv, men är lite rädd att hon inte ska gå in mellan skacklarna även om jag skaffar en giggsele. Jaja, den dagen den sorgen, ev. får jag väl ta hjälp och bygga om den lite, om det låter sig göra utan att jag förstör den. Det måste ju gå att återställa den. Kulturskatter sågar man inte i hur som helst :smirk:


Lotta
 
Sv: Bilder på min nyinköpta gigg!

Heeej!

Nä, jag kör en rockard just nu och hon vill jättegärna falla in i galoppen. Antagligen för att det går lättare då? Men hon är väldigt lätt att ta ner från galoppen.

Jag har ett halvblod med hoppblod i sig som jag hoppas kunna tävla fälttävlan med men även köra. Hon är av den smärtare typen...har en del fullblod i sig. Så hon är rätt smal.

Oh, jag hoppas du får svar snart angående vagnen!! Det är så jobbigt o vänta!
Mina föräldrar fick komma ut o kika och det är typ 2:a gången de ser min häst på hennes 2 år i livet och de är inte det minsta intresserade men de tyckte att giggen var jättefin...och då är den ändå inte iordninggjord ju :D
 
Sv: Bilder på min nyinköpta gigg!

Hej!

Jag tror inte den trilla jag har, har använts till vardaglig säckkörning!
Varför ha en hög vagn med smala hjul och vackert mönster på sidorna?
Nä den har nog använts till lite "finare" körning tex transport av saker, folk, möbler eller från och till kyrkan, vilket förekom ofta förr. Varje söndag? Oftare?
Men visst dessa vagnar förekommer också ofta, för även om man var en fattig bonde åkte man väl inte till kyrkan i lagårds kläder o med en dålig vagn. Då åkte man nog inte till kyrkan kanske...
Men i regel hade man en lite finare vagn o sele vad jag ha hört.

Det finns många trillor och i alla varianter. Det vagnar som är vanligast, som alla bönder använde, liknar troligen mer denna:
1008_1.jpg

Och en sånan är inte värd mer än runt 500-1000 kr pga att de finns gott av dom.

Det stoppade sätet ska troligen sitta fram, kommer inte ihåg varför jag bytte.

Mvh Lisa
 
Sv: Bilder på min nyinköpta gigg!

vagn vagn vagn...

Vad man än har efter hästen kallas det vagn?

Jovisst om man orkar kan man ju förklara efteråt, om nån inte förstår. Annars har en vagn altid 4 hjul enligt förr iaf.

En trilla är en vagn medan en som har två hjul är en gigg.
Det är det väl rockard som gäller om man inte vill säga kärra. Kärra har två hjul.

:p :D :p

Mvh Lisa
 
Sv: Bilder på min nyinköpta gigg!

Såg förresten ditt inlägg på VHS, synd att ingen svarar. Det kan ju vara så att de inte har så bra fart på forumet, man vill ju inte tro att de bara är ogina mot icke medlemmar och vill behålla kunskaperna för sig själva såvida man inte går deras kurs??
Kan ju kanske också bero på, att dom tröttnat på att ge råd och information utan att få minsta tack tillbaka? Liksom i den här tråden t ex?

LIA
 
Sv: Bilder på min nyinköpta gigg!

Hej Lisa!
Några rader om din vagn mm.

Vagntypen var den enklare bondens combi! Till kyrkan på söndagarna, till kvarnen för husbehovsmalning, lättare laster osv på vardagen. Därför anordningen att lätt flytta sätena av och på. För "klumpigare" körslor såsom mjölkleveranser användes vanligen en flakvagn/lastvagn, liknande den på din andra bild eller s k fjädervagn.
Man måste komma ihåg, att dom ekonomiska förutsättningarna för de flesta bönder i Sverige, inte tillät några extravaganser. Knappast hade man väl behov av det heller.

Det är som Art påpekar så, att sätena ska skiftas, men även det bakre, enklare sätet hade vanligen stoppad sittdyna och ryggdyna.


Vad man än har efter hästen kallas det vagn?
Nä, ibland heter det plog. ;)
Nästan allt som rullar och dras av häst, tycker jag man kan inlämma under epitetet "vagn". Nu dyker det säkert upp andra åsikter ur skrifterna. :o
Skulle vilja säga att kärra är beteckning på lite enklare 2-hjuling, ofta arbetskärra. För de lite exklusivare finns allehanda beteckningar, varav gigg är en.
När jag var barn, hade vi en 4-hjulig handkärra att forsla varor på från affären. Åsså finns det skottkärra.

Tittar man på 4-hjuliga vagnar, slås man av att olika beteckningar och modeller flyter ihop, att en typ kan ha helt olika namn, beroende på landsända, att dom utrikiska språken använts (och missbrukats) hej vilt osv. Det är därför ibland svårt att sätta typettikett på en vagn.
Rockard är, så vitt jag vet, en modern konstruktion som bygger på ett bilunderrede, ofta Saabens bakaxel.

Vill man speca, kanske 2-hjuling alt 4-hjuling är enklast.

LIA
 
Sv: Bilder på min nyinköpta gigg!

Där är ju en sån vagn som jag letar efter! Fast jag vill ha en med bilhjul. Tycker då inte dom är så vanliga och dom jag hittat är då inte heller så billiga. Du kan ju tipsa mej om du hittar nån!?;) Om man hittar en sån som den på bilden, är det då möjligt att byta ut hjulen mot bilhjul?
 
Sv: Bilder på min nyinköpta gigg!

Hej!

Du är ute efter en 4-hjulig vagn?
Jag ska sälja en fast den är i beov av lite renovering...

Visst jag tror inte det är så svårt att sätta bilhjul på, fast man måste nog byta ut hjulaxlarna.

Vilken bild menar du föresten?
Den här (min) eller den andra?
JPKPJQNOONDRQ.jpg


Mvh Lisa
 
Sv: Bilder på min nyinköpta gigg!

Hej LIA!

Men varför har man målat mönster på sidorna på min vagn?
En bonde som hade tråkigt? Ville piffa upp den gamla vagnen??
Asså det är inget mönster man målar på en dag (jo ok för den som är expert på området så).
Om inte scannern o kamran inte krånglade hela tiden skulle jag lagt upp en bild på just målningen!
Det är den jag hakar upp mig på!

Mvh Lisa
 
Sv: Bilder på min nyinköpta gigg!

Du har väl sett dom gamla folkvagnarna med hippie-motivlack? Eller stora jänkare med jättemålningar av monster mm?
Många målar för att det är kul, och kan man sedan visa upp sin konst för omvärlden på detta lätta sätt, är det säkert ännu roligare.

Din vagn kan ju ha målats av bondmoran, eller varför inte av barnen? Den kanske under en tid användes för något annat ändamål hos någon annan än bonden? Möjligheterna är många.
En trilla är en trilla, oavsett vad man valt att använda den till.

Du kan inte spåra den bakåt i tiden?

LIA
 
Sv: Bilder på min nyinköpta gigg!

Nej, jag menade den andra, det är en flakvagn jag är ute efter. Du har inga såna på lager med?
 
Sv: Bilder på min nyinköpta gigg!

Klart det går att byta till bilhjul, om man vill förstöra en så vacker vagn! Alltså, är hjulen bra (vilket dom är på min vagn) så skulle jag aldrig byta! Men nu kör jag nordsvensk, kommer inte ihåg vad du har för häst, Jenny.
Ljudet när man kommer på en grusväg är härligt! En riktig tidsmaskin är det. Travfolket sätter bomull i öronen på hästarna, det ramlar ur efter halva rundan - jag har en ljudkuliss med mig istället;)
Nu har jag också en med gummihjul, en nyare vagn, och den är ju bra på sitt sätt. (Jag lever inte helt i 1800-talet:D )
Bild på min gamla finns i tråden "bilder på våra körhästar".
Lotta
 
Sv: Bilder på min nyinköpta gigg!

Nej, givetvis skulle jag inte vilja byta till bilhjul på en sån fin gammal vagn som den Lia visade. Skulle ju se hemskt ut!:eek: Det var tidigare i tråden hon visade den här bilden:

http://www.uthyrning.nu/images/1008_1.jpg

Det var typ nåt sånt fast på bilhjul jag ville ha, alltså en flakvagn.:) Jag har förresten en fjording!
 
Sv: Bilder på min nyinköpta gigg!

Det är ju den jag menar!
Jag älskar min gamla flakvagn! Jag har kallat den för flakvagn, förresten, men så fick jag för mig ett tag att det är den modellen som kallas mjölkvagn, men det kanske är något annat?

index.php


Hoppas nu länken fungerar. Om vi ser lite darriga ut är det för att det var första gången jag hade henne framför vagn. Hon är körd, välkörd och mycket körd tidigare, men det var vår första tur!

Härligt med en fjording! Skulle jag ha fler hästar, och det inte skulle vara nordisar skulle fjording klart finnas med på listan! Lika allsidiga som nordsvenskar, och kallblod är det ju!

Jag köpte min vagn för 800 kr. Ska hålla ögonen öppna om jag ser någon. Farsan har tjatat att jag ska byta till gummihjul, men eftersom den är i så bra skick vill jag inte byta. Hade däremot hjulen varit slut (som de så ofta är) så hade det varit en helt annan sak.

Lotta
 
Sv: Bilder på min nyinköpta gigg!

Jaha, jag trodde du menade den andra vagnen med målningarna på!:o Så du rycker det är att förstöra en sån vagn om man sätter bilhjul på.. Ja, kanske det, men jag tycker det verkar så hårt och skramligt och halkigt med järnhjul. Annars är det precis en sån vagn du har som jag letar efter, så det vore jättesnällt av dig att hålla utkik efter en till mig med! :bow:

P.S. Javisst är fjordingar underbara, jag har tre stycken nu! Dom är alldeles lagom stora hästar för mej, det blir bara för högt att ramla av annars!:p Men nordsvenskar är en annan favorit, iallafall att titta på. Dom är så fantastiskt fina, blev alldeles betagen av alla hingstar i hingsttråden om kallblod häromdagen!:love:
 
Sv: Bilder på min nyinköpta gigg!

Den tråden måste jag kolla!
Har inte varit in på något annat än körning på sistone! Eftersom jag dammsuger blocket, hästnet och annonserna här efter trilla och/eller gigg, till bra pris och rätt nära, så hinner jag bara med detta och så forumet på nordsvensk.com
Där samlas vi som har nordisar, men även en del andra som har kallblod, eller dom som bara är förtjusta i nordsvenskar i största allmänhet. En del som har kallblodstravare har också hittat dit.

Idag blev det ingen körning. Det behövs brodd, och hovis kommer i början av veckan. Skulle förstås satt i blindbrodd innan, nu är det för sent att brodda, skorna slitna så att brodden skulle gå igenom och ge tryck på hoven :(

Red en sväng istället, och höll mig där det var grusväg. Vi har ingen snö, men kraftig rimfrost.

Lotta
 
Sv: Bilder på min nyinköpta gigg!

LIA skrev:
Kan ju kanske också bero på, att dom tröttnat på att ge råd och information utan att få minsta tack tillbaka? Liksom i den här tråden t ex?

LIA


Hur menar du?

Har jag inte varit tillräckligt tacksam?:confused:
Jag är jättetacksam för att jag får tips o så. Men jag tänkte inte direkt på o tacka eftersom det mest varit diskussioner... men det kanske man borde göra...men iaf TACK :)

Tyvärr blir det inget av det för jag har precis fått avliva min söta lilla vovve och jag orkar inte engagera mig i ett sånt projekt...så jag säljer av så kan någon annan få användning av den, eller jag hoppas jag gör det, om nån vill köpa...jag har ju rockarden att köra med så länge...
 
Sv: Bilder på min nyinköpta gigg!

Hittade din gamle tråd om din gigg o blev lite glad för att jag nog vet saker om den (som du säkert redan vet med tanke på trådens ålder...:p)

Jo, det är en Gigg från Waggeryds vagnfabrik, det bör finnas en liten skylt där bak som ser ut såhär:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 784
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 954
Senast: Görel
·
Juridik & Ekonomi För några veckor sedan köpte jag en hästtransport, ett Ifor Williams 1,5-hästars, årsmodell -14. Köpte den från ett dödsbo, en kvinna...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 772
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 675
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp