Bukefalos 28 år!

Biologisk mångfald vs klippt gräsmatta

AbCdE

Trådstartare
Jag fick upp ett minne från FB, nu har jag ägt mitt nya hus i två år. Bilden är från 2 år sedan. Jag skulle vilja att trädgården vore en blomsteräng, men det är den inte… Grannen bredvid klipper sin minutiöst så om jag inte oxå gör det ser min tomt väldigt slarvig ut.
Har läst på lite och det är inte helt enkelt att få den bli en blomsteräng, gräva gropar, så, vänta till nästa år osv.
Någon som har lite input i mina funderingar?
250AFEA9-E659-4F39-8E88-4B2AA35CAC79.jpeg
 
Jag fick upp ett minne från FB, nu har jag ägt mitt nya hus i två år. Bilden är från 2 år sedan. Jag skulle vilja att trädgården vore en blomsteräng, men det är den inte… Grannen bredvid klipper sin minutiöst så om jag inte oxå gör det ser min tomt väldigt slarvig ut.
Har läst på lite och det är inte helt enkelt att få den bli en blomsteräng, gräva gropar, så, vänta till nästa år osv.
Någon som har lite input i mina funderingar? Visa bifogad fil 117807
Det behöver ju inte vara allt eller inget. Det går ju att spara några 'öar" i gräset som får växa sig långa, och/eller där du sår in fler arter, och så klipper du resten. Kontrasten kan bli fin, och gör att det ser skött ut. Och det går ju ha allt från mest klippt och små öar till bara några klippta gångar.
Jag skulle placerat "öarna" runt träden, eller iaf ändå tagit bort gräset runt trädstammarna. Mer lättskött att inte behöva klippa inpå träden och träden mår inte bra av att ha gräsmatta ända in på stammarna :)

Man få en del fina resultat bara av att sluta gödsla och låta det växa + slå/klippa och ta bort klippet, dvs det finns ofta betydligt fler arter än man tror, även utan att så in något mer.
 
Ta en liten del i taget och omvandla till äng. På så sätt blir det inte så mycket jobb på en gång och grannen hinner vänja sig.
Jo, det är inte bara grannen, min ocd likaså :nailbiting:
Vad menar du med lite i taget? Kan du tipsa om var jag kan läsa om detta?
 
Det behöver ju inte vara allt eller inget. Det går ju att spara några 'öar" i gräset som får växa sig långa, och/eller där du sår in fler arter, och så klipper du resten. Kontrasten kan bli fin, och gör att det ser skött ut. Och det går ju ha allt från mest klippt och små öar till bara några klippta gångar.
Jag skulle placerat "öarna" runt träden, eller iaf ändå tagit bort gräset runt trädstammarna. Mer lättskött att inte behöva klippa inpå träden och träden mår inte bra av att ha gräsmatta ända in på stammarna :)

Man få en del fina resultat bara av att sluta gödsla och låta det växa + slå/klippa och ta bort klippet, dvs det finns ofta betydligt fler arter än man tror, även utan att så in något mer.
Åh vilken superbra idé! Det är jättejobbigt att klippa runt träden :wtf:
 
Två exempel på hur jag gjort runt mina träd. Runt det första har jag en näva 'rozanne' och runt det bakre trädet har jag daggkåpa. Runt flera andra träd har jag funkia. :) jag har även vårblommande lökar i form av påsklilja och pärlhyacint runt flera träd.
Screenshot_2023-04-30-10-20-58-33_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
 
Jag har sett flera som gjort så att de har lite tvärt emot @Unafraid, de har som en äng med gångar i och små kortklippta, öppna ytor för tex trädgårdsmöbler och så. Men då har deras "äng" varit full av blommor (sådana som insekter gillar) och det har sett otroligt fint ut. Att bara låta vanligt gräs växa sig jättelångt i hopp om att skapa en liten "äng" blir nog sällan speciellt bra. Det finns inte så mycket där för insekter att äta, ser lätt slarvigt ut osv.
 
När min man klipper gräsmattan (nåja mossmattan) brukar han lämna små öar kring blommor som han tycker är fina. "Blommor" är nästan alltid "ogräs" av något slag (veronika av olika slag, förgätmigej, prästkragar mm) . Men ser fint ut och insekterna gillar det.
 
Du kan ju behöva så frön för att få en ”äng”, inte alltid bara att låta befintligt gräs växa. Finns fröblandningar att köpa om man inte är så ambitiös att man orkar samla frön från närområdet. :)
En video som kanske kan vara till hjälp:
 
Jag hade gjort öar av rabatter med lättskötta perenner, buskar och små träd. Gärna såna som tål torka bra (om man inte råkar ha det fuktigt) så man slipper vattna dem hela sommaren! Och på så sätt skapat rum i trädgården.
 
Jag har sett flera som gjort så att de har lite tvärt emot @Unafraid, de har som en äng med gångar i och små kortklippta, öppna ytor för tex trädgårdsmöbler och så. Men då har deras "äng" varit full av blommor (sådana som insekter gillar) och det har sett otroligt fint ut. Att bara låta vanligt gräs växa sig jättelångt i hopp om att skapa en liten "äng" blir nog sällan speciellt bra. Det finns inte så mycket där för insekter att äta, ser lätt slarvigt ut osv.
Det går ju inte över en natt såklart,långt gräs är inte automatiskt= äng, men fortfarande bättre för tex biologisk mångfald än klippt gräs.
Och alla platser/ståndorter/jordmåner lämpar sig just inte heller för äng. Men man kan komma ganska långt med att slå/klippa 1-2 gånger per år och ta bort allt klipp efter, samt absolut inte gödsla. Då magrar man konsekvent ut genom att ta bort allt som kan tillföra näring. En äng är näringsfattig.
 
Jag tänker att jag ska börja med att fixa något runt träden och sen när jag klipper lämna öar där det kommer upp blommor.

Förra året var det fullt med vitsippor vid denhär tiden men inte iår. Kanske kommer snart, vinter var ju lite längre iår.
 
Tillägger att vi gör just så i vår trädgård. Knappt hälften av vår trädgård är gammal åker och var så fram till ~80-talet, sen har den fått växa vilt. Sen vi köpte huset slår vi med lie 1-2 gånger per säsong och tar bort allt växtmaterial efter att det har fått fröa av sig.

För varje år blir det mindre gräs och mer av annat. Inte traditionella ängsväxter alltid, det är trots allt fortfarande ganska näringsrikt, men mycket roligare än bara långt gräs. I år kanske jag gör några jordblottor och sår in något, vi får se. :)
 
Jag fick upp ett minne från FB, nu har jag ägt mitt nya hus i två år. Bilden är från 2 år sedan. Jag skulle vilja att trädgården vore en blomsteräng, men det är den inte… Grannen bredvid klipper sin minutiöst så om jag inte oxå gör det ser min tomt väldigt slarvig ut.
Har läst på lite och det är inte helt enkelt att få den bli en blomsteräng, gräva gropar, så, vänta till nästa år osv.
Någon som har lite input i mina funderingar? Visa bifogad fil 117807
Det kommer att se skruffsigt ut ett tag typ 2-3 år. Det man kan göra för att öka på själva processen med att göra marken mindre näringsrik är att slå två gånger per år och ta bort höet/det slagna ganska snabbt efter att det slagits. Ofta låter man det ligga för länge = för mycket näring går tillbaka till marken. Man slår då som om det varit en vallåker och du ska ta två höskördar. En gång vid midsommar och en gång i augusti. Slår man tidigt gynnar man lågväxande ängsväxter och slår man sent gynnar man högväxande ängsväxter. Så slår man två gånger ett tag borde man kunna få en fin blandning.

För grannen och ocdn kan det hjälpa att klippa en ram runt ängen och kanske klippa lite gångar och sittytor. Då ser det mer ordnat ut.

Ett tips är också att samla frön från växter du vill ha i din äng och hiva ut det, billigt och smidigt sätt. Det kan ta ett par år innan man ser dom i sin egen äng men de brukar dyka upp :).
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 986
Samhälle Jag tittade med stort intresse på första avsnittet av detta program om ett samhälle på Nordjylland som valt att bruka gemensamma krafter...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 762
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp