Bukefalos 28 år!

Bling på nosgrimman?

Lorelie

Trådstartare
Får man tävla dressyr med det här tränset? I TR står det väl något i stil med att nosgrimman får vara i enbart läder, men menas det med själva nosgrimman (finns ju med rep över nosen tex) eller är det bokstavligt talat så man inte får ha stenar på den heller?

2DSC_8511.jpg
 
Sv: Bling på nosgrimman?

Inget bling eller liknande tillåtet på nosgrimman. Den ska vara helt i läder.
 
Sv: Bling på nosgrimman?

Kl

Men om blinget är i läder? Tex en silverrand i läder på nosgrimman?
 
Sv: Bling på nosgrimman?

Ah, tänkte mig att det var utsmyckning det med, på sitt sätt. Men silverfärgad fodring borde man alltså få ha - i teorin iaf? :)
 
Sv: Bling på nosgrimman?

Det är ju egentligen lite konstigt, vad spelar det för roll om det är någon utsmyckning på?

Nosgrimman på bilden tycker jag väl egentligen inte är så snygg, men den sitter bra på hästen och han trivs med den, tycker det är huvudsaken (och så går den att knäppa till o med i näst yttersta hålet, ett helt hål till godo :D det brukar fattas ett antal cm på de flesta jag testat...:banghead:)

Får man ha remontnosgrimma med spännen på ovansidan?
 
Sv: Bling på nosgrimman?

Ja spännen uppepå får man ha. I somras var jag med på en tävling där en ryttare tilläts av öd att rida med en fullblingad nosgrimma. Motivationen var att TR inte var tillräckligt specifikt på den punkten.
 
Senast ändrad:
Sv: Bling på nosgrimman?

Jag hade tävlat med den, har sett blingade nosgrimmor på tävling (lokalt) och olika former av foder, eller typ silver/guldpipings osv. Tror inte de skulle kunna motivera att du inte skulle få rida med den, ev så kan man ju ta med en extra nosgrimma i transporten och ha ifall någon suris kommer och gnäller. Det står ju att man måste ha sporrar också, jag rider alltid utan och har inte blivit tillsagd :) Men beror väl lite på hur noga de är, jag tycker hela TR består av en massa fjanterier så jag gör gärna lite tvärt emot :p
 
Sv: Bling på nosgrimman?

I teorin borde man ju kunna ha tex en röd nosgrimma, eller? Läder är ju färgat även om det är svart eller brunt liksom.
 
Sv: Bling på nosgrimman?

Jag hade tävlat med den, har sett blingade nosgrimmor på tävling (lokalt) och olika former av foder, eller typ silver/guldpipings osv. Tror inte de skulle kunna motivera att du inte skulle få rida med den, ev så kan man ju ta med en extra nosgrimma i transporten och ha ifall någon suris kommer och gnäller. Det står ju att man måste ha sporrar också, jag rider alltid utan och har inte blivit tillsagd :) Men beror väl lite på hur noga de är, jag tycker hela TR består av en massa fjanterier så jag gör gärna lite tvärt emot :p

Nej man måste inte alls rida med sporrar :)

Tillägg 2013
Följande gällande text har fallit bort ur TR II 2013

Mom 221

Ryttarens utrustning

Sporre med rund hård plastkula och sporre utan hals/utskjutande del är tillåtet.
Sporrar får ej vara konstruerade så att de kan såra eller sarga hästen.
Vid inbjudnings-, lokal och regional tävling samt vid framridning behöver sporrar ej
bäras. Sporrskydd, bestående av en tunn gummifodring på sporrens skänkel, är tillåten.

Uppdaterad 20130207
 
Sv: Bling på nosgrimman?

Var nog ett tag sedan jag tittade haha :) Hur som så tycker jag att man borde få rida med valfri sadel/barbacka, utan nosgrimma osv.
 
Sv: Bling på nosgrimman?

Jag är benägen att hålla med dig om att vissa regler är fåniga.
Vet dock att även domare har missat sporr-regeln (iaf förra året) och då kan det vara bra att kunna hänvisa till TR att dem har fel :D
 

Liknande trådar

Dressyr Det är ganska få topphästar som går ute i stora hagar med kompisar. De finns absolut men är verkligen inte vanligt. Är inte helt med på...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 591
Dressyr I dressyr-TR står det ju såhär om huvudlagets utformning: Tolkar jag det rätt att man inte får ha någon utsmyckning/bling på...
Svar
2
· Visningar
923
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 463
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 787
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp