Bukefalos 28 år!

Blir fixerad av godiset.

minponny

Trådstartare
Hej.
Jag ska börja med trickträning av min häst. Jag har tränat honom i några dagar nu med godis och han är väldigt intelligent och positiv. Men, han kan liksom inte koncentrera sig på något annat än godiset. Han kan inte tänka klart utan vill bara åt det och blir alldeles fnysig och nosig och vill bara följa efter mig för att få mer. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, har ni några tips?
 
Sv: Blir fixerad av godiset.

Sluta ge honom godis!

Tycker inte att man ska fostra hästar med godis över huvud taget utan de ska uppskatta en klapp eller ett berömmande ord lika mycket.

Har själv en f d ridskolehäst som jag vant av vid godis och som nu är nöjd med mattes berömmande ord, så det går att omskola dem.
 
Sv: Blir fixerad av godiset.

Håller med Görel, sluta ge godis!!

För att kunna använda godis som belöning krävs ett stort mått av respekt och samförstånd, annars blir det lätt som du beskriver. Och det blir bara värre om du inte sätter stopp nu, det är jättetrist att ha en häst som tigger hela tiden och som kanske buffar omkull någon en vacker dag.

Ta hjälp av någon som är duktig på trickträning, och prova något som inte innebär ständigt godismatande. Vet inte hur en klicker funkar på en sådan häst, det kanske någon annan kan svara på?

Min häst är uppfödd utan godis, och hon är precis lika lycklig för det. ;)
 
Sv: Blir fixerad av godiset.

Tänker på hur jobbigt det måste bli när man rider eller tömkör med en häst som måste ha godis som belöning. Ska man stanna den i tömmarna och gå fram och stoppa godis i munnen på den eller ge den när man sitter på? Har sett såna hästar som fått godis under ridning och som är fixerade vid att vända på huvudet hela tiden och söka godis från ryttaren istället för att fokusera sig på ridningen.
 
Sv: Blir fixerad av godiset.

Jag håller också på med lite trickträning. Jag ger godis ibland, i vissa trick, framförallt i början när jag lär in det. Men jag försöker ändå att ha det så att hon gör det för att hon vill, inte för att hon får godis. Därför ger jag inte alltid godis, utan ibland.
Ja, det här med respekt är viktigt! Har du ett bra ledarskap och en bra relation till din häst? Se till så att du har det innan du börjar ge godis som belöning. Och om hästen blir tiggig, pausa "trickträningen" och gör klart för vem som är ledare.

Görel: Det kan faktiskt funka bra att ge godis ibland som "belöning", utan att hästen ständigt VILL HA MER och börjar tigga.
Men oj, att ge godis när man tömkör och rider har jag aldrig varit med om, men det verkar ju väldigt osmart... :o Fast nu var det ju inte så i detta fallet i alla fall. :d
 
Sv: Blir fixerad av godiset.

Inlärning med positiv förstärkning betyder inte att hästen sedan förväntar sig godis vid alla tillfällen. Den lär sig att "denna gång är det DEN sortens träning" och för att underlätta så var i början på samma plats du ska träna in kommando och inled gärna med någon slags "ritual".

Jag rekommenderar (starkt) att ha med handledare i början för att få in tajmingen ordentligt. Annars blir det svårt för hästen att haja exakt vad det var som han gjorde rätt och det blir hur fel som helst. Sök i trådarna på klicker. Finns massa bra tips. Finna många här på forumet som är jätteduktiga också.
 
Sv: Blir fixerad av godiset.

Visst kan vissa det, men eftersom TS häst inte verkar tillhöra den sortens häst utan mer som min egen som tigger i flera dagar efter att hon fått godis så är nog inte godis rätt för den hästen.
 
Sv: Blir fixerad av godiset.

Precis, vissa kan. Det har du rätt i. Det gäller ju människan också, och för den att kunna hålla det på rätt nivå!
 
Sv: Blir fixerad av godiset.

Jag säger likadant som de andra: Sluta ge godis.

I alla fall ett tag. Ska man ge godis till sin häst så måste man vara mycket medveten om varför och hur man ska ge godis. Jag har klickertränat hästar med mycket gott resultat, då lär de sig fort men tigger inte. Min nuvarande häst använder jag godis till, som positiv betingning. Det är på min tränares inrådan, jag skulle inte göra det annars, och han har lärt mig hur jag ska göra. Min häst skulle aldrig drömma om att tigga.
 
Sv: Blir fixerad av godiset.

Tack för alla svar! :)
Hästen är en väldigt nervös och undergiven valack och är inte alls förtjust i människor(väldigt snäll, men rädd helt enkelt).
Klickerträning låter intressant. Men klickar man inte in dem med godis då, eller hur funkar det?
 
Sv: Blir fixerad av godiset.

det finns många bra övningar att göra för att stärka er kommunikation, höjja hans själförtroende och träna ledarskap. Sök ex på Hempfling, eller Parrelli, seven games. Jag har inte provat klicker just pga att jag ej vill ge godis.

Viktigt bara med en sån häst att man gör rätt o går lugnt fram så man inte skrämmer den istället.
 
Sv: Blir fixerad av godiset.

Hej.
Jag ska börja med trickträning av min häst. Jag har tränat honom i några dagar nu med godis och han är väldigt intelligent och positiv. Men, han kan liksom inte koncentrera sig på något annat än godiset. Han kan inte tänka klart utan vill bara åt det och blir alldeles fnysig och nosig och vill bara följa efter mig för att få mer. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, har ni några tips?

jag har sagt det förut, o säger det igen. positiv förstärkning med godis är inget man bara börjar med. det, som vilken annan träningsmetod som helst, kan bli otroligt fel. det kan inte läras enkom genom forum eller genom böcker, även om man kan få mycket hjälp och ideér därifrån. har sett det gå fel alltför många gånger.

sluta ge hästen godis,TA KONTAKT MED NÅGON KLICKERTRÄNARE, och läs massor av litteratur på ämnet. det finns massor av duktiga intruktörer. EXPERIMENTERA INTE SJÄLV PÅ NÅGOT DU INTE KAN!

klickerträning behöver inte ske med godis, det kan vara kli på manken, ens tunds vila eller vad som hästen uppskattar. Dock är det vanligast med godis. Gör amn det rätt från början kommer man inte ha en tiggande häst, oavsett vilken sorts häst man har.
 
Senast ändrad:
Sv: Blir fixerad av godiset.

Tänker på hur jobbigt det måste bli när man rider eller tömkör med en häst som måste ha godis som belöning. Ska man stanna den i tömmarna och gå fram och stoppa godis i munnen på den eller ge den när man sitter på? Har sett såna hästar som fått godis under ridning och som är fixerade vid att vända på huvudet hela tiden och söka godis från ryttaren istället för att fokusera sig på ridningen.

utan att kapa tråden, men om man tränar efter operant inlärning är målet att inte ge godis, men man använder godiset som en förstärkare. allteftersom beteendet befästs plockar man bort godiset och behåller bara en muntlig förstärkare, som man allteftersom kan plocka bort, kvar har du kommandot och beteendet. ingen skillnad mot annan inlärning mer än att man väljer att tillföra en belöning istället för att enbart plocka bort ett tryck. och ja, man kan stanna o ge hästen godiset, jag tränar min unghäst operant med tömkrningen. inga problem. När jag säger den inlärda förstärkaren stannar hon och väntar tills jag kommit fram. sen går jag bak i position igen och vi fortsätter. När ett nytt beteende ska läras in akn det bli mycket beröm men allteftersom blir det mindre och mindre. funkar toppen, de lär ooootroligt fort och man skapar nyfikna och intresserade hästar,och jag har minsann inga hästar som vänder på huvudet i tid o otid :) De vet att det inte blir godis förrän jag säger den inlärda förstärkaren. Inga olater, mer än att de är duktiga på att lära sig saker, på gott och ont. :)

operant i korthet... :)
 
Senast ändrad:
Sv: Blir fixerad av godiset.

kl

Har faktiskt bara för ngn dag sen börjat klicka in min häst.
Men han fattade genast och förknippade klickljudet med morotsbit.
Jag började med "böja bort".
Alltså när han böjde bort huvudet klick+morot. Efter ett par ggr la jag in kommandot "Böj Höger". På det ska vi jobba vidare imorrn.
Han försökte börja böka i godisfickan meen då mota jag bort honom och efter ngn gång fattade han att det va godis vid "böj + klick". Alltså ingen mening med att böka runt på matte:p

Jag kommer dock inte avända mig av klicker vid ridning lr vid NH hantering av min häst utan enbart som "lek". Tanken är att träna in lite trix så han får aktivera hjärnan nu när han inte rids kontinuerligt pga underlaget.

Jag är ganska säker på att han kommer att förstå skillnaden när vi klickar och vid den vanliga träningen där det aldrig är beröm genom godis.
Sen är min tanke att trappa ner godiset,dock vill jag nu att han ska förknippa klicket med "Jippiiiii"
 
Sv: Blir fixerad av godiset.

Bara ett litet tips - det är bra att välja praktiska kommandon först. För dotterns pålle blev det "stå fint" (i balans med huvudet rakt fram). Väldans praktiskt!
 
Sv: Blir fixerad av godiset.

kl

Har faktiskt bara för ngn dag sen börjat klicka in min häst.
Men han fattade genast och förknippade klickljudet med morotsbit.
Jag började med "böja bort".
Alltså när han böjde bort huvudet klick+morot. Efter ett par ggr la jag in kommandot "Böj Höger". På det ska vi jobba vidare imorrn.
Han försökte börja böka i godisfickan meen då mota jag bort honom och efter ngn gång fattade han att det va godis vid "böj + klick". Alltså ingen mening med att böka runt på matte:p

Jag kommer dock inte avända mig av klicker vid ridning lr vid NH hantering av min häst utan enbart som "lek". Tanken är att träna in lite trix så han får aktivera hjärnan nu när han inte rids kontinuerligt pga underlaget.

Jag är ganska säker på att han kommer att förstå skillnaden när vi klickar och vid den vanliga träningen där det aldrig är beröm genom godis.
Sen är min tanke att trappa ner godiset,dock vill jag nu att han ska förknippa klicket med "Jippiiiii"

ett bra första.trick är att lära dom att du står i sadelläge med handen på manken och de ska titta framåt. helt omöjligt att tigga då :) då behöver man aldrig lära dom att inte tigga, det kommer naturligt. dessutom blir det lättare att sitta upp om man ahr en häst som gärna går iväg.
 
Sv: Blir fixerad av godiset.

Ungefär som du beskriver det vande jag av min f d ridskolehäst med godis. Idag vet hon att "rätt" och "duktig häst" har samma värde som godis.
Har idag en häst som lyder så gott som alla röstkommandon.

Hennes avkommor har jag inte lärt att människor kan ha mat i händerna, och det har jag varit rätt stolt över. Fick dem att lära sig olika saker ändå. Mycket berodde givetvis på att de såg sin mamma med mig, men de snappade olika kommandon av sig själva så de behövde aldrig förstärkning.
 
Sv: Blir fixerad av godiset.

kl



Jag kommer dock inte avända mig av klicker vid ridning lr vid NH hantering av min häst utan enbart som "lek". Tanken är att träna in lite trix så han får aktivera hjärnan nu när han inte rids kontinuerligt pga underlaget.

Jag är ganska säker på att han kommer att förstå skillnaden när vi klickar och vid den vanliga träningen där det aldrig är beröm genom godis.
Sen är min tanke att trappa ner godiset,dock vill jag nu att han ska förknippa klicket med "Jippiiiii"

Jag tror det kan bli svårt, för det är ju klickandet dom kopplar till godis.
 

Liknande trådar

Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 372
Senast: mily
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 592
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej, jag ska börja rida fei med min ponny nu om ca en månad. Jag inser själv att jag måste rida mer och inte bara kan åka runt och...
Svar
4
· Visningar
987
Senast: Amanda_F
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp