Bukefalos 28 år!

Blir tokig på detta ben...

Sv: Blir tokig på detta ben...

Om det skulle vara ärrvävnad, då är det jänt svullet och varmt hela tiden eller?

Hon går ute på bete dygnet runt nu, lite svårt att ha henne lindad då. Men om hon står inne någon natt så brukar jag linda med BoT.
Har även börjat massera med Arnika 1-2 ggr/dag vilket verkar fungera bra. Gissar det får igång blodcirkulationen?

För hon är alltid bättre efter motion osså.
Red ett lite längre pass igår med mkt trav och galopp. Några timmar efter var hon kanonfin i benet. Stod inne inatt pga dåligt väder, olindad. Svullen och varm imorse.
Efter att ha varit ute ett par timmar i hagen i regnet var benet helt rent och fint igen.
 
Senast ändrad:
Sv: Blir tokig på detta ben...

Intressant & höra att det är fler som har likande problem. Låter ju som något liknande som min Queen har ja.

Kanske ska skriva en uppdatering.

Jag rider henne som vanligt nu så länge hon ej blir sämre av det. benet ser alltid bättre ut efter motion och är bättre då det varit kallt och regningt ute. Dock har det varit + 25 grader och SOL i flera veckor nu tills idag och benet har mestadels sett bra ut.

Hon har kvar småsåren på hela baksidan benet och det är även där hon är varm vilket hon är mest hela tiden mer eller mindre. Någon speciell svullnad är det inte att tala om, lite ibland kanske.
Blir sämre i bent då jag tvättat/smörjt och rört vid såren, men det bruakr gå ner snabbt igen.

Fick sista Cortisontabletterna för 1 vecka sedan och är sedan dess medicinfri.
 
Senast ändrad:
Sv: Blir tokig på detta ben...

Det hon såg på ul var en svulland ovanpå senorna, en vätskefyllnad. Lymfvätska? Men hon sa att den hade inget med senorna att göra.

Hur går det med din kille?
 
Sv: Blir tokig på detta ben...

Det låter väl bra om det blir bättre vid ridning och utevistelse iallafall.
Min veterinär sa att svullnaden i benen ofta kan bli mer eller mindre kronisk efter att de haft lymfangit. Det beror på att genomströmningen i benen blir sämre med anledning av att lymfkörtlarna är..."irriterade"(?).

Han sa även att man ska hålla igång som vanligt och ha den ute mycket, eftersom genomströmningen i benen då ökar. Hästen kan ju tycka det är lite obehagligt när benen är svullna, även om de inte är halta.

Det låter kanske som en förklaring till det du beskriver, att det blivit kroniskt?
 
Sv: Blir tokig på detta ben...

Ja, jag kör på som vanligt med motion och utevistelse iom att benet alltid blir bättre efter det. Blir sämre då hon stått inne.

Antar att det finns risk att det blivit kroniskt iom den kraftiga inflammationen/lymfangiten hon fick och att den varit så svår att få bukt med.

Hon har haft lymfangit flera ggr förrut, men det har inte alls varit såhär svårbekämpat. Det har gett med sig efter max 1 vecka med jodopax/alsolomslag.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
991
Senast: Sirap
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
2 016
Senast: ll.96
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 967
Senast: mily
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 638
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Valp 2025
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp