Bukefalos 28 år!

Blocketpaket?

Centaur

Trådstartare
Vad har ni för erfarenhet av att sälja/skicka saker med Blocketpaket? Jag vet hur det funkar rent teoretisk, men är det verkligen säkert för mig som säljare?
 
Vad har ni för erfarenhet av att sälja/skicka saker med Blocketpaket? Jag vet hur det funkar rent teoretisk, men är det verkligen säkert för mig som säljare?
Jag har använt mig av det för att det är billigt men varan har alltid varit betald innan. Beloppet som köparen skall betala har då varit satt till noll kr.

Så nej i sin ursprungsform tycker jag inte det är förmånligt för säljaren.
 
Nej det är inte hundra säkert. Men det är inget som involverar att skicka en sak.

Om köparen returnerar och varan som kommer tillbaka inte är i skick säljaren godkänner uppstår en tvist. Som får lösas i domstol. Som säljare har du en skadad vara som minskat i värde. Köparen har sina pengar låsta.

Samma sak om köparen returnerar en tegelsten istället. Som säljare har du varken pengar eller sak. Som köpare har du saken (och en stämning på halsen...)

Men det är betydligt säkrare för säljare än köpare i alla fall.
 
Ja, är ju rädd att det ska bli massa strul... Vill helst ha betalt i förskott. Samtidigt förstår jag att köparen vill prova och också känna sig säker på att hon får varan.

Finns det några andra sätt? Hur brukar ni göra? :)
 
Ja, är ju rädd att det ska bli massa strul... Vill helst ha betalt i förskott. Samtidigt förstår jag att köparen vill prova och också känna sig säker på att hon får varan.

Finns det några andra sätt? Hur brukar ni göra? :)

Den enda kompromiss som finns om man bor långt från varandra är tyvärr blocketpaketet. Alt om du har någon vän som bor där köparen bor och som kan agera ombud.
 
Hur är det med Klarna, kan det vara bättre? Dvs att jag lägger upp den på Tradera med Klarna som betalningssätt och så får köparen klicka hem den därifrån?

Jag har sålt saker på Tradera med Klarna tidigare och då har det iaf funkat bra. Det blir inget öppet köp men det kanske känns tryggare för köparen att betala in till Klarna via Tradera istället för direkt till mitt konto?
 
För mig som köpare känns det tryggt. Att man inte betalar en massa pengar och får en tegelsten istället..
Har köpt sadlar på det sättet, och då handlar det ju om rätt mycket pengar.

Jag tänker som säljare borde det vara rätt tryggt? Eftersom pengar låses och det skiter sig för båda om man inte följer det man kommit överens om.
 
Har bara köpt via blocketpaket och det har ju känts bra. Som säljare lite skeptisk en tvist i domstol om låsta pengar låter segt och dyrt?
 
Jag hittade några inlägg här och på andra forum från säljare som fått tillbaka skadade varor så tror inte jag vågar skicka på det sättet. Verkar som en bra grej för köpare men dåligt för säljare.
 
Jag hittade några inlägg här och på andra forum från säljare som fått tillbaka skadade varor så tror inte jag vågar skicka på det sättet. Verkar som en bra grej för köpare men dåligt för säljare.

Det är inte så bra för köpare heller faktiskt. Om jag returnerar, så kan säljaren dra på att hämta ut paketet upp till 30 dagar. Mina pengar är låsta under tiden. Jävligt opraktiskt om det var de pengarna man hade till en sadel och behöver de för att kunna beställa en annan t ex.

Blocketpaketet är bättre i teorin än i praktiken, men det är ändå ett jäkla lyft mot om det alternativet inte alls fanns.
 
Har bara köpt via blocketpaket och det har ju känts bra. Som säljare lite skeptisk en tvist i domstol om låsta pengar låter segt och dyrt?

Det är det, det blir en civilrättslig fråga om man inte kommer överens. Blocket håller pengarna tills säljare och köpare är överens om vem de ska betalas ut till, om de inte är det så får tvisten lösas i domstol och sen när det finns en dom/förlikning betalar blocket ut efter den. Nu går nog få tvister dit, man förlikas innan just för det tar tid och är dyrt. Men det är något många inte tänker på, att man kan hamna i limbo där blocket har pengarna och den ena personen har saken/den trasiga saken.
 
Det är det, det blir en civilrättslig fråga om man inte kommer överens. Blocket håller pengarna tills säljare och köpare är överens om vem de ska betalas ut till, om de inte är det så får tvisten lösas i domstol och sen när det finns en dom/förlikning betalar blocket ut efter den. Nu går nog få tvister dit, man förlikas innan just för det tar tid och är dyrt. Men det är något många inte tänker på, att man kan hamna i limbo där blocket har pengarna och den ena personen har saken/den trasiga saken.

Ja det känns tyvärr inte som det är värt riskerna. Kommer nog erbjuda tradera+klarna och om det inte passar så får jag invänta annan köpare som går med på det eller bor närmare. Orkar inte med en massa strul.
 
Ja, är ju rädd att det ska bli massa strul... Vill helst ha betalt i förskott. Samtidigt förstår jag att köparen vill prova och också känna sig säker på att hon får varan.

Finns det några andra sätt? Hur brukar ni göra? :)
Jag sålde en pryl för 2000 kr för ett tag sen.
Jag pratade med killen, bestämde mig för att han va pålitlig, (jag är en grym människokännare ;) :cool:) skickade paketet och efter att han fått det, skickade han pengarna i ett rekommenderat brev.

Tyvärr finns inga helsäkra sätt att sälja om ni inte möts face to face.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag läser om Blocketpaket med köpskydd och det känns ju tryggt, men är det det? Finns det nått kryphål som sätter mig som köpare på...
Svar
0
· Visningar
216
Senast: MissFideli
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobilmodeller tänkte sälja min gamla via swappie. Är det någon som har erfarenhet av dem?
Svar
2
· Visningar
312
Senast: Philosophia
·
Fritid Eftersom postnord sen några år tillbaka lagt ned sin postförskottstjänst för privatpersoner så funderar jag nu på vad det finns för...
Svar
5
· Visningar
1 933
Senast: kolblakkur
·
Kläder & Bli fin Vill börja med att säga att jag kommer inte handla från Shein. Var och en gör som den vill men det är inte syftet med tråden. Dock får...
Svar
15
· Visningar
1 117
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp