Bukefalos 28 år!

blodprov, halskoll

sandrafors

Trådstartare
Vi har sjuka hästar i stallen runt omkring, två har snorat lite med ett stänk av blod (ett tillfälle var) och en annan ligger högre i puls och går inte ner lika snabbt till vilopuls som förväntat. Även gjort prestation i lopp under förväntan för typ 2 veckor sedan.
Inga hästar har hostat eller haft feber. Men något verkar det ju vara när tre hästar inte är i skick!

De "sjuka" hästarna står i andra stall på samma gård som min.
Min häst har visat bra form och ska debutera för 2014 nästa vecka, det jag undrar är om man ska våga starta när sjuka hästar finns i närheten och om halskoll och blodprov visar hästens status med säkerhet?

Alltså, om min häst verkar fortsatt frisk, inget syns i hals eller blodprov och inga i "mitt" stall visar symptom, kan man vara hyfsat säker på att hästen då bör vara frisk?

Vågar jag lita på dessa kontroller? :/ Visst, hade kunnat vänta men det är en perfekt proposition och det finns inget passande lopp inom närmsta tiden.

Har ni varit med om många hästar som är sjuka trots inga symptom och u.a på blodprov och halskoll?
 

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 804
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 247
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 744
Senast: Lhas
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 618

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp