Blommor och rabatter

Ainon

Trådstartare
Nu med den antågande sommaren precis runt hörnet vill vi trädgårsintresserade såklart ha inspriration inför de timtals pulande i rabatter och land.

Era favoriter bland perenner och ettåriga efterlyses. Minst en av vardera ska uppges ;)




Själv har jag snöat in på kryddväxter då jag planerar att skapa en liten köksträdgård i mor mins trädgård (tyvärr saknar man en själv) i sommar, planerar för fullt växter och placering.
Så måste tänka ut mina favoriter ett slag så att det inte bara blir kryddor :D
 
Sv: Blommor och rabatter

I min 30-metersrabatt har jag satt perenner med rejälva mellanrum; Trädgårdsvallmo, pioner, aklejor, temynta, riddarsporre, löjtnantshjärta osv. Och nån liljelök också, men jag är inte förtjust i växter som drar skadeinsekter så liljorna är få.
Mellan perennerna är det tomt och där sår jag i 1-åriga blommor varje år. Så att jag kan variera mig. Ettåringarna täcker upp alla hål i rabatten under sommaren så att de kan hjälpa mig att hålla ogräset i schack. När säsongen är slut kan jag dra upp alltihop och kasta ut skruttet i skogen (där de kan få sprida sig ifall det är fröande ettåringar).
Bland ettåringarna gillar jag solrosor och ringblommorna bäst! Och de ettåriga vallmosorterna som ser konstiga ut och blåklint!


Kryddland och örter var mitt första projket, som nu är på väg att städas bort. Jag ska behålla ett land med kryddörter, men resten åker ut på trädgårdskyrkogården i skogen, där jag brukar plantera bort växter som jag inte lyckats få att självdö.
Gräslök vill jag inte vara utan, oregano, dragon är bra i maten, libbstickan får stå mot ormar och salvian för sina vackra blommor. Timjan är jättegott, men min sprider sig så och det växer in klöver och gräs titt som tätt. Nu var det dags att rensa den igen, men då gav jag mig på den med tändaren istället :o Kan hända att den mesta dog, men den är ju lätt att få att ta sig igen. Någon som vet hur man kan hålla timjanmattan utan gräs och klöver utan att behöva gräva upp den och gallra???
Eller någon som vet om man faktiskt kan använda isop till något? Annars får den också flytta ut i skogen.


Vill du ha lite blommor, men mest kryddor så varför inte mixa? En bakre "häck" av solrosor, busksolrosor eller några lite lägre. Ringblommor är ju faktiskt inte bara vackra utan också ätliga, doftar gott och är välgörande. Kanongott med ringblommeblad på en morotskaka!!!
Sen kan du blanda in lämpliga blommor bland dina kryddväxter. Kryddorna blommar ju inte hela sommaren och det kan ju vara vackert med en färgklick när örterna inte blommar.
Längst fram i landet, bland timjan och sånt som drar bin och humlor, passar det utmärkt med lite jordgubbsplantor som blir ordentligt pollenerade när du redan lockat dit bina med örterna! :idea:
Jag har mitt jordgubbsland granne med mitt kryddland nu och vilken skillnad från då det låg längre bort!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp