Bo i norra Örebro län

Helt OK ställe, men på tok för mycket pengar för det läget!

Och jag får väl erkänna att jag har noll koll på just det området eftersom jag inte har letat där tidigare. Jag får väl kolla lite på vad motsvarande hus på motsvarande tomter går på. Tomten är ju rätt stor med sina dryga 6000 kvadrat.

Det där med priser tycker jag är svårt, då jag tycker det är svårt att få kläm på det med tanke på att jag letat över så stora delar av Sverige.
 
Och jag får väl erkänna att jag har noll koll på just det området eftersom jag inte har letat där tidigare. Jag får väl kolla lite på vad motsvarande hus på motsvarande tomter går på. Tomten är ju rätt stor med sina dryga 6000 kvadrat.

Det där med priser tycker jag är svårt, då jag tycker det är svårt att få kläm på det med tanke på att jag letat över så stora delar av Sverige.

För dom pengarna får du även hyfsade hus i Västmanland, finns flertalet ute som ligger under 750 000:-

Finns nog flertalet hus även längre neråt landet för samma pengar! Hade inte betalat dom pengarna för det huset du ska titta på. Ligger för ensligt för min del.
 
Jag tycker inte det verkar som något överpris? Inte om det är i bra skick. Finns t.om. fiber inkopplat! Sen är väl trädgården och odlingsmöjligheterna väldigt viktiga för dig @Magiana? Fungerar kaminerna?
Köp ett hus som du vill ha, inte ett som buke tycker du ska ha ;) Går alltid att sälja om du nu inte skulle trivas.
 
För dom pengarna får du även hyfsade hus i Västmanland, finns flertalet ute som ligger under 750 000:-

Finns nog flertalet hus även längre neråt landet för samma pengar! Hade inte betalat dom pengarna för det huset du ska titta på. Ligger för ensligt för min del.

Fast jag vill ju egentligen inte alls bo i Västmanland, eller Örebro heller för den delen. Jag har letat hus sedan i maj-juni, varit på några visningar i juli när jag hade semester och tid att åka runt.

Min stora knäckfråga är internet. Jag måste ha ett bra internet. Det är ett krav som inte går att kompromissa med alls. Trådlöst internet litar jag inte på och jag vill heller inte vara helt beroende av en enda leverantör (Net 1) som visst kan leverera trådlöst internet där andra inte har täckning.

Efter att ha tittat på det ena huset efter det andra och kollat med Telia om vilket internet det går att koppla in för ett antal hus, så är det jäkla hopplöst att hitta ett hus med vettigt internet. Det är många hus (typ +95%) av de hus jag varit intresserad av som fallit av den anledningen.

Det här huset är faktiskt det första jag hittat som dels har bra internet och som helt faller mig i smaken. Stor tomt. Inga grannar helt i knät utan en bit ifrån. Växthus. Och så har jag en förkärlek för hustypen. Det här huset är heller inte sönderrenoverat på något fult sätt. Jag kommer inte bli tvungen att göra en total make over av huset utan det blir småfix och löpande renovering som med alla hus.

Men om jag skulle bli tvungen att sälja så vill jag förstås inte förlora pengar på den affären, så inköpspriset har mest betydelse ur den synvinkeln.
 
Jag tycker inte det verkar som något överpris? Inte om det är i bra skick. Finns t.om. fiber inkopplat! Sen är väl trädgården och odlingsmöjligheterna väldigt viktiga för dig @Magiana? Fungerar kaminerna?
Köp ett hus som du vill ha, inte ett som buke tycker du ska ha ;) Går alltid att sälja om du nu inte skulle trivas.
Nu handlade det ju inte om vad buke tycker, jag delade med mig av min personliga åsikt (är själv husspekulant då jag vill byta).Det mesta går att sälja om priset är marknadsanpassat, annars sitter man med skägget i brevlådan.
 
Åk och titta och känn in hur det kan tänkas att leva där. Det viktiga är att du trivs med läget och huset! Känns det bra så ska du slå till!
 
Jag kollade upp några andra fastigheter i samma område som är i ungefär samma storlek, d.v.s. 80-100 kvadrat för huset och minst 6000 kvm tomt.

Det fanns bara en ute till försäljning i närheten med motsvarande storlek: http://www.hemnet.se/bostad/villa-3rum-aspa-lindesbergs-kommun-aspa-564-7245599 Den går loss för 995 000 kr. Dyr i drift. Uppenbara renoveringsbehov.

Sedan kollade jag sålda objekt.

Den här http://www.hemnet.se/salda/villa-4rum-silverhagen-lindesbergs-kommun-lupinvagen-3-366483 som geografiskt ligger väldigt nära och har väldigt lika areauppgifter på hus och tomt, gick för 750 000.

Närmare Kopparberg hittade jag http://www.hemnet.se/salda/villa-4rum-kopparberg-ljusnarsbergs-kommun-stockbacken-214-428299 och den gick för 520 000 vilket är 20 000 mer än utrop. Större tomt på över 10 000 kvm men mer ut på vischan.

I närheten av Nora fann jag http://www.hemnet.se/salda/villa-5rum-sverige-hammarby-515-319885 och den gick för 1 000 000. Den var dyr i driftkostnad.

Nu går det ju inte att se hur de sålda husen såg ut, men jag får ändå en känsla av att huset är rätt prissatt.
 
Senast ändrad:
dels har bra internet och som helt faller mig i smaken. Stor tomt. Inga grannar helt i knät utan en bit ifrån. Växthus. Och så har jag en förkärlek för hustypen. Det här huset är heller inte sönderrenoverat på något fult sätt.
... och lagom storlek och kamin att elda i. Förstår att fiber och växthus passar dig bra. Vad roligt.
 
... och lagom storlek och kamin att elda i. Förstår att fiber och växthus passar dig bra. Vad roligt.

Den känns lite stor men så sitter jag ju i dagsläget inklämd på 24 kvm plus sovloft. Men jag kan säkert vänja mig :D .

Kan tipsa om att vi har väl utbyggd fiber i Värmland :up:. Om du inte gillar huset alltså!

Synd att det är så få som skriver i annonserna att det finns fiber. Men jag hittade 4 i Värmland och det är 2 fler än i Örebro för samma sökkriterier. I hela Sverige hittar jag 16 stycken.

Utan begränsande kriterier hittar jag drygt 2200 fastigheter i Sverige som har fiber. En stor majoritet har för liten tomt.
 
Den känns lite stor men så sitter jag ju i dagsläget inklämd på 24 kvm plus sovloft. Men jag kan säkert vänja mig :D .



Synd att det är så få som skriver i annonserna att det finns fiber. Men jag hittade 4 i Värmland och det är 2 fler än i Örebro för samma sökkriterier. I hela Sverige hittar jag 16 stycken.

Utan begränsande kriterier hittar jag drygt 2200 fastigheter i Sverige som har fiber. En stor majoritet har för liten tomt.

Det finns flera till salu bara i min "lilla by".
 
Jo, det förstod jag. Fiber är dock inte allt här i livet ;) Lite utrymme för lek vill jag också ha. :p
Jag tycker huset är helt ljuvligt. (med undantag av furuhelvetet i hallen ;) ) Tomten är ju dessutom jättestor. Jag har 2000 och det är lite i minsta laget men så bor jag utan angränsande grannar så jag kan breda ut mig lite ändå....

Jag hade nog varit seriöst intresserad om jag varit i din sits.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag funderar på att köpa ett hus som ligger mellan Nybro och Mönsterås. Via hitta.se såg jag att det finns ett antal ridklubbar i...
Svar
15
· Visningar
2 445
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp