Bockande häst??

S

StallFlickan

Någon som har ett bra tips?? Har en ponny som bockar och sparkar väldigt mycket men inte jämt utan bara när man rider ut mest på hemvägen. Jag vill ju kunna rida ut utan att flyga av. De ä inga små bockningar å sparkar utan rejäla. Han har inte ont eller något utan de ä av ren glädje han har stått väldigt länge (nästan hela vintern) så nu ha ja börjat rida igång efter en liten skada som han är helt frisk ifrån nu (brukar inte bocka så när han rids regelbundet) på banan går de super bra att rida bockar å så lite i galoppen bara :p

Nån som har nå bra tips??
 
Om det är pga överskottsenergi så skulle jag börja med att longera lite i grimma innan du rider så att han för möjlighet att göra sig av med lite av all energi.
Sen när du rider så tänk på att hela tiden vara uppmärksam och ha en stadig balans i sitsen. Öva mycket på tempoväxlingar när du är ute och rider så att han är uppmärksam på dina hjälper. Försök att göra volter (om utrymme finns) i galoppen och hela tiden ge honom en uppgift.
 
Longera tror jag inte hjälper han bockar iallafall. Men ja kan prova me volter fast ja skrittar ju bara hemmåt nu annars går de me en jävlans fart. :p
 
hm..ja det kan ju iofs kanske hjälpa att longera lite om du vill ha bort lite överskottsenergi. Men annars tycker jag att du ska fortsätta skritta på hemvägen. Rider en häst som kan få för sig lite samma saker..hm..men när dom har kommit på att dom inte får springa hemåt ändå brukar det gå bra. Annars försök att inte rida och vända utan rid runt om du har nån möjlighet, det brukar oftast funka bättre. Annars trava och flytta...gör tempoväxlingar, många avbrott till skritt tills han lyssnar...hoppas det går bra :)
 
Ut och galoppera! Det är det enda som funkat på min fd. foderhäst som var en riktig bockmaskin :smirk:
 
Han bockar å så även om man skrittar travar eller galopperar.

Tänkte att man kan ju låta han galoppera av sej i någon rätt så lång uppförsbacke då blir de svårt att bocka :p
 
När jag red in min nuvarande häst (hon är 8 idag och jättesnäll) så bockade och busade hon ganska mycket. Jag gjorde då samma sak som jag gör på marken när hon gör något hon inte skall-dvs säger FY! Inga ryck i tygeln eller annan obehaglig tillrättavisning och klappa och beröm sen när hon går snällt. Hästarna vill ju gärna vara tilllags och detta fungerade somsagt jättebra på min "lilla "tjej! :)
 
är det en ponny eller häst??? om det är en ponny finns det en gyllende regel.. Galoppera aldrig hemåt....
 
jag har oxå en häst som bockar när jag rider ut. gör h*n det när ni är fler lr både när du rider med andra och när du rider sj?
Min häst bockar när han kommer för långt efter om man har setat o hållit på honom... rider man med normalt avstånd så gör han inte nått... bara om han har överskottenergi kanske då... men inte annars... prova o rida i röven på nån annan så får du se hur d blir...
 
Håller med suisyola - håll i tyglarna och driv på. Betyder skärp dig och jobba, inte busa!
 
det låter lätt att göra så, hålla i tyglarna och driva :crazy: Det funkar på de flesta, men min häst blir så ivrig då så då går vi nästan omkull... Jag vet inte vad man ska göra med henne faktiskt. Skritt går bra, ej trav och INTE galopp! Inte ens på banan... Det är jättesvårt att hålla ihop henne när hon blir galen sådär!:confused:
 
hoppas att problemet löser sig... kan den får för mycket mat så att den är pigg? eller bråkar den bara??..
 
Har inte varit inne på ett tag! Travkäk,uppkäk, har ni kollat på trav? hästarna har en rem som går uppifrån öronen, sitter i ett extra slags huvudlag=käkremmen fästes i selen och håller upp huvudet på hästen, På travhästar är det inte för att dom inte ska bocka naturligtvis, men på en ridhäst får det ju den funktionen, då den inte får ner huvudet pga remmen. Kolla in hästarna på V75 i morgon. Kolla även in börjes hemsida på travtillbehör, huvudlag; /www.borjes-tingsryd.se
 
JO, det kan nog vara så... Har dragit ner på käket och försöker longera, men det är svårt... Jag tror inte det är av elakhet heller, hon tycker nog bara att det är skoj typ... Men visst f*n är det svårt att hålla sig kvar?? :D
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 147
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 944
Senast: Stereo
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 458
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
438
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp