Bodelning - göra det snällt eller rättvist?

@Ceta och @mariposa

Ni har fullständigt rätt i det ni skriver! Jag lär ju aldrig kunna lita på han igen. Har han aldrig kunnat prata/diskutera något under 4år, varför skulle han göra det nu eller i framtiden?...

Jag ska på lägenhetsvisning nästa vecka! :banana:
Ligger egentligen inte där jag vill att det ska ligga. Men jag ska kolla!
Tackar jag ja, så vet jag iallafall "hur mycket" jag kan ta! Och jag kanske får en känsla om detta ska bli såhär eller inte.

1,5 rum à 45kvm med uteplats känns jävligt bra för mig! Tänk att få inreda och välja villa möbler jag själv vill! :up::nailbiting:
Enda tråkiga är att det är inflyttningsdatum i juli. Alltså måste jag flytta alla grejer till mamma, sen till nya boendet.. Blir bara matt av tanken,
 
@MadicDomino Gött med lägenhetsvisning! Du klarar detta :) Förstår att det blir meckigt att flytta till mamma först, men det kommer vara så värt att lämna honom och lägenheten ni har nu. Om det inte känns så direkt så kommer det göra det med lite distans! KRAM!
 
En varning: Gör inte bodelning!!! Min mamma och pappa skillde sig för 4 år sen dem håller fortfarande på och har skulder på hur mkt pengar som helst. min mamma fick också betala min pappas advokat för han sket i att betala, för de va soldarisk betalning.. nu ligger hon med skulder upp över öronen för hon gjorde en bodelning
 
Bodelning = fördela bohag, tillgångar och skulder

Gemensamma skulder delas solidariskt på
Enskilda skulder är var och en ansvarig för
Bohag fördelas efter enskild egendom till var och en och gemensamma prylar delas upp efter vad man kommer överens om
 
En varning: Gör inte bodelning!!! Min mamma och pappa skillde sig för 4 år sen dem håller fortfarande på och har skulder på hur mkt pengar som helst. min mamma fick också betala min pappas advokat för han sket i att betala, för de va soldarisk betalning.. nu ligger hon med skulder upp över öronen för hon gjorde en bodelning

Som tidigare skribenter sagt så gör man alltid en bodelning när man separerar. Oftast går det utan problem, folk flyttar ju isär stup i kvarten utan att det blir mer än tjafs över tv:n. Ibland kan man behöva hjälp utifrån och då kan man använda sig av en bodelningsförrättare, en sådan är dock inte den ena partens ombud utan är neutral sett till de som ska separera. Om dina föräldrar skaffat egna ombud har de tydligen dragit det ett steg längre. Jag undrar dock hur det kom sig att din mamma fick betala din pappas ombud? Har svårt att se hur det skulle kunna bli ett solidariskt betalningsansvar i en bodelningstvist.
 
Dem fick gå till rättegång. för min pappa hela tiden skicka in nya grejer. sen betala han inte sin del till bodelaren, vilket min mamma gjorde. så hon blev skyldig att betala hans del också för han ej hade tillgångar. sen fick hon betala runt 30.000 extra på hans del för han inte betala de heller + sin egen. bodelaren sa först de skulle kosta 5000.. bara för han skicka nytt hela tiden så tog de tid och priset gick upp till 30.. helt sjukt hon fick betala men annars hade HON hamnat hos kronofogden. hon har nu skickat att han ska betala henne och han ÖVERKLAGAR.. så blir väll rättegång snart igen.. sjukt system.
 
Dem fick gå till rättegång. för min pappa hela tiden skicka in nya grejer. sen betala han inte sin del till bodelaren, vilket min mamma gjorde. så hon blev skyldig att betala hans del också för han ej hade tillgångar. sen fick hon betala runt 30.000 extra på hans del för han inte betala de heller + sin egen. bodelaren sa först de skulle kosta 5000.. bara för han skicka nytt hela tiden så tog de tid och priset gick upp till 30.. helt sjukt hon fick betala men annars hade HON hamnat hos kronofogden. hon har nu skickat att han ska betala henne och han ÖVERKLAGAR.. så blir väll rättegång snart igen.. sjukt system.

Ja, anlitar man någon för att utföra en tjänst måste man ju betala. Det är absolut något att fundera på innan man anlitar en bodelningsförrättare, eller ger sig in i en tvist i rättegång, att det kan bli väldigt dyrt. Att man är solidariskt betalningsansvarig för en bodelningsförrättare ska man få information om när man ansöker om en sådan hos tingsrätten, fick inte din mamma det?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp