Bukefalos 28 år!

Böckmann, Christ, Cheval?

carriemma

Trådstartare
Transporttråd igen, lite frågor om Böckmann...
Jag funderar lite på Böckmann transporter, är dom prisvärda? Är det några saker som gör dom bättre än andra transporter eller sämre?

Sen är jag väldigt intresserad av att få veta mer om skillnaderna mellan modellerna Master och Duo r. Hur är det med sadelkammare och insida av transporterna? Bilder på utsidan hittar man överallt men att skaffa en uppfattning om insidan är däremot lite svårare. :confused:

Åsikter om Christ och Cheval önskas också då de är av intresse de med.

Om ni inte har så mycket att säga om Böckmann får ni gärna komma med tips på andra släp, det ska vara ett tvåhästars med sadelkammare, bra säkerhetslösningar och i bra kvalité! Alla tips mottages gärna!:)
 
När jag var ute ch leta nytt släp var jag iof lite begränsad då jag skulle ha ett släp med platta framtill så jag kunde få med mig min maratonvagn.
Dom 2 släp som hade sånt tillvettigt pris var bara cheval eller böckmann.

Jag hade ur och et var en hel del sånna här släp på en körtävling jag va och kikade på,, passad på och gick fram och frågade om man fick känna och klämma och titta lite på släpen=)
Frågade ägarna vad de tyckte om sitt köp osv,

Böckmann tycker jag är snyggare vill man ha sadelkammare upplevde jag att böckmann var trängre mellan frambom och sadelkammarens vägg än på cheval.

Annars är släpen lika tycker jag.
Cheval har kombiram som standard och böckmann har de som tillval.
Rullgardinen på bägge är urusla gillar de inte alls, stora hål som de snöar och regnar in genom, och man måste hoppa upp ta tag i gardinen och hästarna kan bli superrädda o de inte är beredda, så köp hård överlucka. är mitt råd.

Jag hade bestämt mig för en böckmann och höll på att spara ihop till en, när ett begagnat cheval dök upp som jag fick billigt men de var en del fix med släpet då.
Är nöjd md släpet nyare modell har panikbommar om man känner att man vill ha de.

Jag skulle sats på en böckmann om man ska köpa nytt.... bara för den är snyggare:D
 
Jag har precis köpt mig ett Böckmann Comfort. Jag är väldigt nöjd hitills. Comfort är lika stor som DuoR men i glasfiber istället för plywood. Det är lite trångt vid sadelkammaren men jag känner ändå att jag får plats att tränsa i transporten även fast hästen står på den sidan som sadelkammaren är. Hästen åker väldigt bra. Den är väldigt stadig och den känns knappt bakom bilen. Panikbommar och det är lätt att öppna och stänga bommarna vid ur och ilastning, både fram och bak. Jag ville inte ha en massa sprintar och liknande utan det ska gå snabbt och lätt. Tycker exempelvis bojs dörrar är på tok för krångliga.

Böckmann Master har jag varit inne i på mässa och det är betydligt rymligare framtill. Det blir inte lika trångt med sadelkammaren.

Jag hade aldrig köpt ett Christ eller Cheval. Hört otroligt mycket negativt om dessa, mest att de inte håller och att Christ är skrangliga.
 
Vi hade ett Cheval för flera år sedan, nu köpte vi ett Böckmann i höstas. Jag tycker att Böckmann är mer prisvärt, känns mer rejält och stabilt för pengarna.
Rullgardinen är perfekt, smidigt med ett litet nät så man kan få mycket bättre luftinsläpp utan att behöva ha så "öppet" som det blir med hård lucka. Förresten sitter väl Böckmanns lucka i taket = man kan inte köra med den uppe? Jag vill kunna köra så öppet som möjligt om det blir varmt. Skulle jag ha hård lucka vill jag ha en som fälls ner på rampen.
Tycker att det är för trångt med sadelkammare, men det tycker jag nog med alla släp, kan tänka mig att någon modell större är bättre, vi har Duo.
Bra med ventilationslösningar, vi beställde extra matta för att skydda golvet, standardmattan är rätt tunn.
Det fanns en annan bra tråd om Böckmann ganska nyligt, kolla in den.
 
Jag är väldigt emot att köpa importsläp när det finns bra svenska.
Tycker för bra om mina hästar för att köra dem i Vv eller Christ.
Böckmann är för trång och ranglig i lösningarna för min smak
 
Tack så jättemycket för alla tips, både Christ och Cheval är nu strukna från listan. Jag tänkte bara att eftersom många har dom så borde dom vara bra och dessutom är dom snygga men när jag började kolla upp dom har jag inte hört så mycket bra om dom så det blir inget sånt.
Nu är jag inne på en Böckmann master, verkar superbra och har hittat ett begagnat till bra pris. Är det någon som kan förklara lite hur det är på insidan, bra säkerhetslösningar, hur är sadelkammaren inredd, hur är mellanväggen, vad kan man välja mellan att öppna i ventilation både åkandes och stillastående?
Om det inte blir Böckmann har jag lite funderingar på Thule och Boj, med sadelkammare. Åsikter om dom?
 
Om man köper ett begagnat så beror det ju på vad de som köpte det nytt har valt för tillägg osv.
Vi köpte Böckmann i höstas, då har de en säkerhetslösning på bommarna som Cheval mfl, en ögla på utsidan som man skruvar på så att fästet lossnar. Dessutom tycker jag att lösningen på insidan också minskar risken att bommen fastnar om hästen skulle gå under bommen och sitta fast där.
I fram sitter bommarna på mellanväggen i små öglor, det är lätt att fastna med grimman i den övre öglan om man har bommen lågt, upptäckte vi ;)
Standard mellanvägg var en mjuk som sitter fast typ halvvägs ner.
Sidofönster och mjuk gardin var standard, rullgardinen har en nätdel, så man kan ha "öppet" där bak utan att ha helt öppet. Det gillar jag. Vi valde taklucka som extra. Hård lucka fäster i taket och den kan man inte köra med öppen.

Jag tycker egentligen bättre om Boj, men för dyr om man skulle köpa ny, vilket vi ville. Tyckte också att det var svårt att få till bra ventilation + skramliga dörrar som är rätt bökiga att stänga/öppna.
 
Det låter ju rätt bra säkerhetsmässigt, särskilt med öglorna utanpå. Jag har sett en häst komma under bakbommen med ryggen vid urlastning och det tog lång tid innan dom fick loss hästen, riktigt otäckt, så det känns ju bra! Förhoppningsvis slipper jag ha användning för säkerhetslösningarna då mina hästar står som ljus i transporten men vi kommer troligtvis börja köra stora unghästar och inte bara snälla ponnyer i nya transporten så då är det bra att vara på den säkra sidan, man vet ju aldrig vad dom små fröna kan hitta på ;)

Vi har bara haft transport med lucka innan och inte gardin, tycker du att den funkar bra? Vi har varit lite skeptiska till det innan men köper man begagnat kan man inte välja på samma sätt som med ny... Och sadelkammaren, hur ser den ut inuti? Har försökt googla bilder men inte fått riktigt grepp om den ändå :)
 
Jag tyckte inte gardin funkade alls, som sagt stora hål gadinen täcker inte hela hålet och strålkastarna på tex långtradare går rakt in i släpet
Samt att man får ett högt ljud i släpet.
Även om e gick så skulle jag aldrig i livet köra med en lucka nere med en häst i de blir för dragit helt enkelt. om vi människor så kan även hästar å nackspärr av att åka med "nerveva" ruta!

Nya släp har oftast öppningsbara fönster och taklucka och ventilatinshål i luckan min cheval har otroligt bra luftflöde inne i släpet. Aldrig varmt där inne när jag öppnat och gått in efter en färd med häst i.

Jag tycker cheval är ett bra släp för den peng man betala, stabilt släp fattar nite var folk får att e är rangligt.
Har försökt skaka sönder släpet men nä de går inte.
Har slängt mig inne i släpet mot väggarna som om jag vore en galen häst.. men nä inga väggar rasar samman eller ranglar och låter.
Enda sr rangligt är dörrarna till skötardörren och in till sadelkammaren. men du får inte upp dörrarna hur mkt du än rycker och sliter.
Jag lyckades iaf inte. Problemet löser man lätt genom att lämna in och få bättre lås bara.

Stabilt släp efter vägen både med och utan häst i tack vare Pullman systemet

Så vill man ha ett bra släp utan onödiga lyxiga kruiduller så r böckmann och cheval och Christ superbra släp.
Vill man köpa svenskt och stödja svensk företag och därmed också betala 30-50 tusen mer bara för att det är svenskt så gör man de
Jag tycker inte de är värt de men de är ju vad jag tycker, andra får ju tycka vad de vill och lägga sina pengar på precis vad de vill.

Sen är de ju massa tycke och smak och erfarenhet.. jag har bara haft otur med Bojsläp och gillar dom inte alls... hade jag däremot träffat på bra släp från dom hade jag säkert haft en annan uppfattning av släpet.
men nu har jag inte de och skulle inte köpa ett bojsläp ens om de närmast var gratis.

Thule har jag bra erfarenheter av inge som krånglat vad jag vet av de vänner som har ett sånt. min kompis har ett
THULE Excellent fint släp verkligen bra släp för riktigt stora hästar.
Och gott om utrymme framtill att stå och tränsa och fixa till hästen. stor sadelkammare med smart funktion att man hakar fast dörren med ett band så den inte slår igen.
Nått jag kan sakna på min cheval.. men jag fixar en på egen hand.. man har ju inte tummen mitt i handen i alla fall
problemet är priset tycker jag på tok för dyr.. såå bra är inte släpet för de priset.
Men bra snyggt är de..
 
Asså jag köpte ert sprillans nytt christ förra året, 2014. Ligger helt extremt bra på vägen, alla hästar älskar det. Hel lucka och bra golv osv. Inget att anmärka :up:
 
Transporttråd igen, lite frågor om Böckmann...
Jag funderar lite på Böckmann transporter, är dom prisvärda? Är det några saker som gör dom bättre än andra transporter eller sämre?

Sen är jag väldigt intresserad av att få veta mer om skillnaderna mellan modellerna Master och Duo r. Hur är det med sadelkammare och insida av transporterna? Bilder på utsidan hittar man överallt men att skaffa en uppfattning om insidan är däremot lite svårare. :confused:

Åsikter om Christ och Cheval önskas också då de är av intresse de med.

Om ni inte har så mycket att säga om Böckmann får ni gärna komma med tips på andra släp, det ska vara ett tvåhästars med sadelkammare, bra säkerhetslösningar och i bra kvalité! Alla tips mottages gärna!:)

Jag har personligen bara testat Cheval (Det som heter Gold First idag?) av dessa tre, men har en ganska bestämd uppfattning om det släpet. (Har sett ett Christ från insidan, utan häst. ;))

Mycket släp med smart inredning och funktion för lite pengar, om man är beredd på lite småproblem som att krokarna till rullgardinen håller max en sommar innan de torkat sönder och att dämparna till luckan knäcktes efter ett par användningar för att de var för hårt åtdragna osv. Krokarna är superlätt fixat, och använder man step up-en så är luckan inget problem. (ÅF löser det dessutom, det är ju ett tillverkningsfel.) Jag skulle kunna leva med detta om jag skaffade ett eget, och nu vet jag ju dessutom att såna fel kan uppstå.:)

Detta gäller om man har en snäll häst... :cool:

Har man en stökig häst som röjer, går över bommen eller är svår att lasta och lasta ur bör man nog skaffa något rejälare med smidigare lösningar. (T.ex Ume.)

*Säkerhetsbommarna fungerar knappt. Inte ens med 600 kg nordishingst hängande på frambommen faller den ner efter att man lossat den utifrån. Inte någon av de 4-5 gånger han gjort den manövern...

*Han har även med en enkel manöver krökt hingstgallret ordentligt.

*Lösningen att kroka i bommarna i en ögla och låsa dem med en traktorsprint är både bökig och klen när det kommer till hästar som har bråttom ut.
Min har åkt ut under bommen och satt sig på rampen med bommen bakom manken, man är inte kaxig när man står bakom hästen och pillar med en liten sprint som kilat fast sig. När hon gjorde lika i Umesläpet var det bara att snabbt öppna bommen och låta henne ramla ut. :up:

När det gällde herr'n som går över frambommen insåg vi att vi inte vågade binda ner honom i själva bommen, för om han går upp så håller inte den klena sprinten i värsta fall.
Det är heller inte så lätt att stänga snabbt bakom en halvhärjig häst.
Mååånga billiga och halvbilliga släp som har den låsningen på bommarna, varför?? :banghead:

Men i det stora hela ändå ett prisvärt släp, om man har en hyfsat uppfostrad häst.
Gillar verkligen step up, och att man enkelt tar ur inredningen.
 
Jag har nu bestämt mig för ett Böckmann och det känns bra, då kommer direkt nya frågor ;) Är duo r modellen bra? Är den likadan som comfort förutom att den är i plyfa istället för glasfiber? Är den prisvärd och bra eller ska man satsa på en master när man ändå köper? Det är begagnat jag letar efter så utbudet är inte alltid så pålitligt men har hittat en duo r som känns intressant :)
 
Jag har nu bestämt mig för ett Böckmann och det känns bra, då kommer direkt nya frågor ;) Är duo r modellen bra? Är den likadan som comfort förutom att den är i plyfa istället för glasfiber? Är den prisvärd och bra eller ska man satsa på en master när man ändå köper? Det är begagnat jag letar efter så utbudet är inte alltid så pålitligt men har hittat en duo r som känns intressant :)
Duo R och comfort är samma modell men i plyfa respektive glasfiber. Jag har ju en comfort men hade nog lika gärna kunnat välja en Duo R. Mastern är betydligt rymligare framtill, men för mig som oftast bara kör en häst (dock en klump på 180 cm) så räcker det med utrymmet. Hästen har gått om plats. Blir bara lite trångt vid sadelkammaren när man ska tränsa, eftersom jag kör hästen på den sidan. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej, Vi har en cheval liberte 2002xl som läcker in vatten vid skötardörr och dörr till sadelkammaren. Har tätat med silikon i hörnen i...
Svar
1
· Visningar
823
Senast: RolandL
·
Utrustning Behöver tips och ideér då jag har en häst som hoppar över bommen i transporten. använder halsrem som jag binder längre ner men sist slet...
Svar
2
· Visningar
773
Senast: Mia_R
·
Utrustning Hej! Jag har idag ett Thule horseliner släp. Måste köpa nytt inom en två års period iaf och läser allt jag kan men hittar inget jag vill...
2
Svar
24
· Visningar
2 490
Senast: Blandrastik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp