Böckmann Duo Western! Hästtransport!

Seabaz

Trådstartare
Jag skriver här och jag hoppas tråden får ligga kvar här...

Är det någon som har ett Böckmann Western-modellen? Den med inbyggd lite extra stor sadelkammare med utdragbara sadelhängare special för att få in 1-2 westernsadlar? (Men med lite reducerad plats för hästen i vagnen)??

Jag är intresserad av detta släpet men undrar lite om det, jag har pratat med återförsäljare men dom förgyller ju varenda centimeter om dom tror sig kunna få sålt ett släp!

Det jag undrar:

När man lastar hästen på vänster sida (samma sida som sadelkammaren), kommer man emellan frambomen och sadelkammaren själv då? För jag kan inte skicka in min häst i släpet (än :devil: )

Sedan undrar jag om det är innerbelysning i släpet och hur ventilationen är? Finns det en lucka i taket eller använder man de skjutbara fönstrena?

Och ni som har erfarenhet nu av westernmodellen, upplever ni att hästarna åker trängre än normalt? Märks det?
Jag har en liten häst, ca 155 cm så det borde inte vara några problem för oss....
 
Sv: Böckmann Duo Western! Hästtransport!

det jag undrade också är om man verkligen får in en westernsadel också :devil:
 
Sv: Böckmann Duo Western! Hästtransport!

Jag är 100% säker på att det finns innerbelysning i alla fall, det har alla nya släp vad jag vet. Ventilatinen på Böckmann brukar vara OK.
 
Sv: Böckmann Duo Western! Hästtransport!

måste putta upp denna tråd lite. Går o funderar på detta släp. Någon som har erfarenhet av det?????
 
Sv: Böckmann Duo Western! Hästtransport!

måste putta upp denna tråd lite. Går o funderar på detta släp. Någon som har erfarenhet av det?????

Nej men jag har numer ett Böckmann Megamaster wcf som jag är SÅ nöjd med. Man får med lätthet med sig två hästar, mat och utrustning för en lång tävlingshelg utan att kompromissa! Mitt böckmann är iallafall mycket stabilt, ljust, välventilerat och bra med utrymme för djuren. http://www.bockmanncenter.se/HTGaMegamaster.asp
 
Sv: Böckmann Duo Western! Hästtransport!

Jag köpte en Thiel Dominus :D

Den finns också special western edition men jag provade med min westernsadel (modell stor sadel) i den vanliga modellen i sadelkammaren och den gick in utan problem. :)
 
Jag har ett! Köpte mitt på Eurohorse 2012 och är supernöjd, har inte haft ett enda problem mer än en trasig lampa sen jag köpte det.

Sadelkammaren räcker gott och väl till att få med sig utrustning nog för två hästar. Hästarna åker gärna i det och brukar trava upp i det när jag lastar. Har jag hingstgallret i är det trångt mellan sadelkammaren och hästen på vä sida men utan gallret är det helt okay.

Såhär i efterhand hade jag hellre haft lucka än rullgardin dock men det är år andra sidan det enda jag inte gillar med släpet :D
 
Letade efter bild men har tydligen inga kvar på datorn.

Gillar inte rullgardinen mest för att kardborren på den där man kan fästa upp så det blir luftning är helt kass, min går inte att rulla upp längre för kardborren är för dålig redan. Sen är det rätt meckigt att klättra upp och dra ner den varje gång. Man blir smutsig som fasen för baksidan på släpet är alltid smutsigt av grus osv..

Så när jag byter in detta blir det ett med lucka istället! Känns som att det borde bli tystare inne i släpet med? Inte för att jag upplever det bullrigt nu heller iofs..
 
Letade efter bild men har tydligen inga kvar på datorn.

Gillar inte rullgardinen mest för att kardborren på den där man kan fästa upp så det blir luftning är helt kass, min går inte att rulla upp längre för kardborren är för dålig redan. Sen är det rätt meckigt att klättra upp och dra ner den varje gång. Man blir smutsig som fasen för baksidan på släpet är alltid smutsigt av grus osv..

Så när jag byter in detta blir det ett med lucka istället! Känns som att det borde bli tystare inne i släpet med? Inte för att jag upplever det bullrigt nu heller iofs..

Har du tänkt att byta in din?
 
Har du tänkt att byta in din?

Ja det är väl tanken, lite beroende på vad man får i inbyte osv. Fick så jäkla bra i inbyte för mitt gamla Böckmann från -89 så det var rena förtjänsten att köpa nytt ;) Plus att det var mässpris på det nya så jag fick bland annat med sparkskydd, prisskillnaden mellan vanligt Duo C och Western plus svart tak på köpet. Det ska besiktigas första gången nästa år och det vore rätt skönt med ett nytt igen. Problemfritt ägande liksom!
 
Blir det inte varmt med svart tak? Skulle vilja ha det för att det är så snyggt men är orolig för värmen.
 
Blir det inte varmt med svart tak? Skulle vilja ha det för att det är så snyggt men är orolig för värmen.

Nej det tycker jag inte! Mina hästar står aldrig i släpet ex på tävling så i just den situationen när det skulle kunna bli varmt har jag ingen erfarenhet av. När man kör blir det absolut inte varmt! På sommaren kör jag med fönstren öppna och flärpen uppe på gardinen. Har aldrig upplevt dem varma när man kör..
 
Jag har ett sånt släp och är nöjd med det. Kör inte så jättemycket dock.

Sadelkammaren är tillräckligt stor för två westernsadlar. Ibland måste jag fippla lite med låset till utsvängningsmekanismen för sadlarna, men generellt tycker jag sadelkammaren är bra. Det är inte jättemycket plats att ta sig ut under bommen där fram om man går in i släpet på sadelkammarsidan. Jag brukar undvika att gå in där och istället gå in på dörrsidan om det skulle behövas.

Mina (små) hästar har mycket plats på längden även om modellen är kortare än standardversionen. Hästarna är i D-ponny-storlek.

Jag åker i stort sett alltid med öppet där bak så jag har inte reflekterat över att rullgardinen kanske är dålig. Jag har typ silvergrått tak, så kan heller inte svara på om svart tak blir varmt. Själva släpet är mörkgrått, men det kanske alla är...
 
Ja det är väl tanken, lite beroende på vad man får i inbyte osv. Fick så jäkla bra i inbyte för mitt gamla Böckmann från -89 så det var rena förtjänsten att köpa nytt ;) Plus att det var mässpris på det nya så jag fick bland annat med sparkskydd, prisskillnaden mellan vanligt Duo C och Western plus svart tak på köpet. Det ska besiktigas första gången nästa år och det vore rätt skönt med ett nytt igen. Problemfritt ägande liksom!
du vet väl att du kan lämna in släpet och byta till lucka?

Jag har gardin på min cheval och lik som du gillar jag inte alls gardinen och jag har mi inlämnad nu och fixar hård överlucka.. 3500 totalt=)
 
Jag har ett sånt släp och är nöjd med det. Kör inte så jättemycket dock.

Sadelkammaren är tillräckligt stor för två westernsadlar. Ibland måste jag fippla lite med låset till utsvängningsmekanismen för sadlarna, men generellt tycker jag sadelkammaren är bra. Det är inte jättemycket plats att ta sig ut under bommen där fram om man går in i släpet på sadelkammarsidan. Jag brukar undvika att gå in där och istället gå in på dörrsidan om det skulle behövas.

Mina (små) hästar har mycket plats på längden även om modellen är kortare än standardversionen. Hästarna är i D-ponny-storlek.

Jag åker i stort sett alltid med öppet där bak så jag har inte reflekterat över att rullgardinen kanske är dålig. Jag har typ silvergrått tak, så kan heller inte svara på om svart tak blir varmt. Själva släpet är mörkgrått, men det kanske alla är...

Har du en skötardörr även på sadelkammarsidan? Har du bild på den?
 
Har du en skötardörr även på sadelkammarsidan? Har du bild på den?
Oj jättesent svar, men iaf:

Nej, jag har bara dörr på motsatta sidan (dörren på ena sidan går till sadelkammaren och på andra sidan in i transporten). Jag var lite otydlig, menade att jag undviker att gå in på sadelkammarsidan bakifrån (alltså med hästen eller så).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp