Bukefalos 28 år!

"Böld" under magen?

Z

zasso

Någon som har en aning om vad detta kan vara, har erfarenhet? Vet. säger att dom kan ta prover men eftersom hästen inte visar ömhet så är det nog ändå inte så mycket att göra.. Är lika stor som en handflata, strax bakom "sadelgjordsstaden". Sitter på båda sidor om magen. Känns inte vätskefylld utan fast. Ömmar alltså ej. Hästen är en skimmel. Dom jag hittills pratat med säger att det inte är något att göra åt, skulle vilja höra fler åsikter.
 
Sv: "Böld" under magen?

Hej!

Jag hoppas att det inte är allvarligt.

För några år sedan fick mitt fullblod en böld under magen precis framför sadelgjorden.
Prover togs och det visade sig vara en av de mest aggressivaste tumörerna. Som tur var gick den att operera bort. Men det visade sig att alla modertrådar inte var borta (gick ej heller inte att ta bort).
Fick då frågan om vet fick ta min häst i forskningssyfte... (då han sa att hästen troligtvis var full med cancer i hela magen..)

Som tur var sa jag nej :) Det har idag gått sex år och hästen mår hur bra som helst.

Om jag var som du skulle jag ta ett prov på den så du får visshet..

Lycka till!!
 
Sv: "Böld" under magen?

Finns det inte nåt som heter skimmel-cancer!!??:confused:
Såg ett sto för länge sen(skimmel)som var helt fylld av knölar på kroppen....Hon hade skimmel-cancer sa ägaren iallafall:(
Hoppas din häst blir bra o det inte ä allvarligt!!
 
Sv: "Böld" under magen?

Jag har en treåring (rödbrun) som har haft flera stycken såna där knölar, vet inte om det är samma, men hon får som en hård knöl, känns ungefär som en fettknöl, fast mycket större, helt oöm. På henne har dom i alla fall försvunnit (men dykt upp på ett annat ställe ibland). Det verkar i alla fall bli färre av dom, just nu finns där bara en. Har dock tagit många månader innan dom där knölarna har försvunnit. Konstigt är det i alla fall.
 
Sv: "Böld" under magen?

Tack för era svar! Det är precis så, att det känns som en fettknöl. Men vad vet man?? Får nog ta att övervaga om det blir prov iaf.
 
Sv: "Böld" under magen?

Intresssant, upptäckte igårkväll en svullnad, stor som en ägghalva, hård, känns ej vätskefylld, men jag upplever att hon ömmar, den sitter precis där sadelgjorden går, höger sida precis där bröstkorgen går ner och börjar att gå under hästen, precis i böjen.Blir givetvis orolig, har kontaktat veterinär, vilken kommer mitt i veckan. Det jag funderar på är om det kan ha med foderstatsförändringatt göra, hon har fått mer protein de sista veckorna.Känns det igen ? Glad för kommentar.
 
Sv: "Böld" under magen?

Någon som har en aning om vad detta kan vara, har erfarenhet? Vet. säger att dom kan ta prover men eftersom hästen inte visar ömhet så är det nog ändå inte så mycket att göra.. Är lika stor som en handflata, strax bakom "sadelgjordsstaden". Sitter på båda sidor om magen. Känns inte vätskefylld utan fast. Ömmar alltså ej. Hästen är en skimmel. Dom jag hittills pratat med säger att det inte är något att göra åt, skulle vilja höra fler åsikter.

Magmuskel?
 
Sv: "Böld" under magen?

Min valack fick en knöl mellan frambenen, stor som en tennisboll. Åkte till klinik och det visade sig vara en hygrom. Som en "lårkaka" fylld med blod, troligen från en spark. Så vet. öppnanade upp och tömde och satte in dreneringsrör och penecillin. Blev bra efter 2 besök hos vet. Vet inte om det är samma sak. Men de han hade var också ganska hårt även fast det var mkt blod.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag fick reda på att jag har en liten hörselnedsättning på ena örat redan för 25-30 år sedan, beskedet kom då som en överraskning. Jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 672
Senast: hastflicka
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 224
Senast: LiviaFilippa
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 060
Senast: Viva
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 993
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp