Börja jogga med hund

CA

Trådstartare
Jag hade tänkt att ta med hunden ut när jag joggar, hon är nu 8 månader, ganska grov är det för tidigt?
 
Sv: Börja jogga med hund

Hunden bör vara röntgad på höfter och ev armbågar innan man börjar motionera hårdare och 8 månader låter ganska ungt...
 
Sv: Börja jogga med hund

Jag brukar tänka att hunden ska hålla i 15 år, oavsett storlek (jo, jag har faktiskt en labbe som är 14 :) ) . Meningen med det är att hunden får aldrig slitas onormalt, men den måste ockås få chans att utveckla en normal kropp, det gör den inte om den koppelmotioneras en timme om dagen och sen dagen den har friröntgas (brukar vara vid 18 månader) kopplas lös och får dra riktiga repor...

Om du inte har en väldigt tung och "ostyrig" hund så hade jag provat korta rundor först. Med ostyrig menar jag "lealös" som vi säger i Skåne, obalanserad. Det brukar alla större unghundar vara ett tag innan allt har stabiliserats, en sån hund ska ta det rätt lugnt.

Låt hunden vara hund, men inget marathon.

//E
 
Sv: Börja jogga med hund

Jag har också stora hundar som börjat jogga med husse ganska tidigt, den ena blir 14 i augusti och den andra blir 6 nu i maj....jag tycker nog man kan börja jogga lätt med dom vid 8 mån ålder och vara observant på dom ändå....speciellt om dom kan vara lösa och inte kontrollerade av ett koppel....hundar KAN springa....och motion är bra för hållbarheten
 
Sv: Börja jogga med hund

okej, men om jag håller henne kopplad så har jag ju kontroll på hur mkt hon springer, är då det bättre att mjukstarta på det sättet? Sen det är inga långa rundor att tala om utan om man ska ta hela rundan är det cirka 7-8 kilometer, men om jag tar halva och sen vänder blir det cirka 5 kilometer, sen joggar jag inte hela tiden då jag har så taskiga knäen efter ett tag, men det blir väll cirka 4 km jogg och 1 km gå då, är det lagom? Och i ganska normal takt inget spurtspring.
 
Sv: Börja jogga med hund

Så länge din hund travar så behöver du inte oroa dig över farten. Tänk dock lite på underlaget, asfalt är ju inte det bästa.

Prova, de behöver röra på sig ändå.

//E
 
Sv: Börja jogga med hund

Om din hund inte är av extrem ras, dvs väldigt stor eller/och tung så tycker jag att det är okej att jogga med hunden vid 8 månader.

Det som är viktigt är att hunden får bygga upp sin kondition. När du börjar med hunden så springer den först rundor på ca 2,5 km ett par tre ggr i veckan. Först när den har gjort det ett par veckor tar du med den på hela rundan.

Det är bättre att hunden springer lös än kopplad. Det sliter mer på hunden att springa kopplad än lös pga monotonin när den är kopplad.
 
Sv: Börja jogga med hund

hon är en rottisblandras, är det okej att jogga med henne ändå?
 
Sv: Börja jogga med hund

Det beror på hur tung hon är... Som sagt, om hon är vinglig fortfarande och hennes ben inte riktigt hänger med, så ska du inte springa med henne.

Vad är det mer än rotta?? det finns smäckrare varianter av R också ju

//E
 
Sv: Börja jogga med hund

Jag skulle nog ta och jogga kortare rundor än 5 km i början. Hon har ju ganska tunga raser i sig.

Med våran hund började vi springa väldigt tidigt med och hon älskade det, men i efter hand förstår man hur fel det var. Tack och lov har hon inte fått några skador av det ännu i alla fall.
 
Sv: Börja jogga med hund

_moa_ skrev:
Jag skulle nog ta och jogga kortare rundor än 5 km i början. Hon har ju ganska tunga raser i sig.

Med våran hund började vi springa väldigt tidigt med och hon älskade det, men i efter hand förstår man hur fel det var. Tack och lov har hon inte fått några skador av det ännu i alla fall.

ja jag med :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Behöver hjälp i att välja. Söker en liten hund, har en jaktlabbe idag på fem år och letar hund nr 2 som ska bli ”dottern” på 7 års hund...
Svar
15
· Visningar
1 379
Senast: Sofie.S
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 655
Senast: Kraxa
·
Hundhälsa Hej. Min hund äter brit care sen han kom hem för 6 månader sen och magen mår bra, avföringen är lagom fast och fin men han bajsar ca...
Svar
7
· Visningar
530
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Jag och ska semestra i Sverige i år och det med tält. Det blir premiär för mig men det finns säkert flera vana campare här :). Jag har...
Svar
7
· Visningar
614
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp