Börja träna äldre galopphäst

Kingsland89

Trådstartare
Om man äger en äldre ex galoppör som inte gått löp på säg ca 4 år, får man börja träna och starta den igen trots lång tid emellan? Det förutsätter såklart att man har amatörtränarlicens, men säg att man i praktiken har det och vill börja träna just denna hästen.

Får man även, med samma häst, tävla i exempelvis fälttävlan vid sidan om?

Tacksam för svar :)
 
Ja det får du, hästen måste dock göra ett kvallopp igen om den inte startat senaste året tror jag.
 
Händer det att nästan 10 åriga hästar kvalar för löp igen? Rätt ovanligt kan jag tänka mig, men händer det i praktiken?
 
Om hästen är i träning och inte startat på över ett år måste den gå ett kvallöp innan den kan starta igen.

Har du haft hästen som endast ridhäst sen den togs ur träning och nu har du planer på att sätta den i träning igen är mitt tips att kolla över vad din häst försäkring säger om det - om du har någon. :)
 
Så dumt, skicka iväg stoet på betäckning nu så får nog leta yngre förmåga när jag fixat min amatörtränarlicens. Hade varit skönt att börja med en häst man känner sen länge och som startat innan :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 126
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag har bestämt mig för att köpa ett fullblod på 4 år från galoppen (om hon går igenom vet.bess) . Hon har tävlats fram till augusti det...
Svar
14
· Visningar
2 497
Senast: Blåabär
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 697
Senast: Gunnar
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp