Magsår eller kolik?

Ray

Trådstartare
Behöver lite input!
Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol och lite för tjockt täcke.
Första gången tog vi bara av täcket och allt verkade bra.
Häromdagen hände samma sak. Tog av täcket, allt verkar bra. Visade dock fler symptom vid intag i samband med att han åt sin mash. Blev orolig och la sig ner. Ut på promenad och ville mest äta gräs. Bra med ljud i magen. Eftersom hästen har en historia med magsår började jag misstänka det och gav en sparad spruta gastrogard. Tog in honom i boxen efter 30 min. Allt som vanligt.
För säkerhetsskull har jag fortsatt med gastrogard i några dagar och allt har varit bra. Har så jag kan ge det i två veckor men vet inte riktigt hur jag ska tänka.
Är det rimligt att gastrogard på icke fastande mage kan göra så stor skillnad eller kan det ha varit en mindre gaskolik som hade släppt av sig själv?

Vad hade ni tänkt?
 
Någon form av kolik var det väl men om den var orsakad av magsår eller inte är förstås svårt att säga. Jag hade inte tänkt magsår i första hand, utan snarare att detta kanske är något som kommer när hästen börjar beta det första, kort gräset. Kanske får i sig en massa annat skräp då typ jord/sand?
 
Någon form av kolik var det väl men om den var orsakad av magsår eller inte är förstås svårt att säga. Jag hade inte tänkt magsår i första hand, utan snarare att detta kanske är något som kommer när hästen börjar beta det första, kort gräset. Kanske får i sig en massa annat skräp då typ jord/sand?
En rimlig sak är att han var ute och betade riktigt kraftigt vårgräs dagen innan och det kan tydligen ge lite gaskolik om hästen är känslig.
Men det var så skumt att det gick över efter Gastrogard? När vi hade magsår gick det ju inte över pang bom direkt så rimligen var det en tillfällighet?
 
En rimlig sak är att han var ute och betade riktigt kraftigt vårgräs dagen innan och det kan tydligen ge lite gaskolik om hästen är känslig.
Men det var så skumt att det gick över efter Gastrogard? När vi hade magsår gick det ju inte över pang bom direkt så rimligen var det en tillfällighet?
Ja, det skulle nog jag ha sett som en tillfällighet. Vid kolik en gång per år, precis den tid när gräset börjat komma, hade inte jag gissat på magsår i alla fall. :) Säker kan man förstås aldrig vara, men för mig känns det långsökt.
 
Eftersom jag läst inlägg av dig tidigare @Ray ang magsår som varit nyttiga så svarar jag här. Jag funderade över just magsår/kolik/fång för min hästs del två kvällar förra veckan. Veterinären jag ringde den andra dagen trodde minst på kolik och ville att han skulle äta grovfoder (hen frågade inte men jag vet att jag har väldigt lågt socker). Jag fick inga utvecklade svar ang magsår annat än det vanliga sur vid sadling osv. Hen var på väg till ett akutfall annars hade jag velat få min häst kollad.

Det enda (förutom höjd Prascenddos från 1 till 1.5 tablett två dagar innan första händelsen) jag kunnat utläsa har varit för lite gräs i hagen. Min häst är otroligt tydlig med många saker som stör honom, det skulle inte förvåna mig ett dugg om han skulle känna av en mindre irritation i slemhinnorna eller allmänt att det inte känns normalt/bra. Har ni märk skillnad i beteende och symptom när ni behövt fasta inför undersökning (för visst har ni gjort det?) eller medicinering?

Min häst är van vid hyfsat fri tillgång och går på lösdrift med gräs året runt men förra veckan velade jag som fasen på om jag skulle öppna en hösilagebal till eller inte eftersom de bara ätit 4 kg/dygn det senaste (han har en väldigt liten kompis) och han behöver gå ner i vikt. Beslutade mig till slut för att inte göra det och jag undrar om det inte bara var för lite TS under tre dagar (det blev kallt på nätterna så gräset växte inte så mycket).

Han hade inga "vanliga" tecken på kolik men han är också väldigt introvert och har bara haft en mycket lätt släng av kolik en gång i livet då han ätit alldeles för mycket gräs, men då syntes de vanliga tecknen. Nu trodde jag första dagen att han hade ont i hovarna pga kalla nätter, bara ätit gräs och marken blivit torr och hård. Av någon anledning (jag trodde ju hovarna) släppte det då han fick på sig boots och gick ut igen. Var sitt vanliga jag igen. Sedan var det samma symptom kvällen efter trots bootsen på (samma uppsättning som tar honom igenom frusen lera utan problem vintertid), då ringde jag vet. Eftersom hen rådde honom att äta och stå mjukt men min magkänsla sa magont mer i magsäcksregionen/mer något som störde precis bakom framdelenisch så fick han en skopa lusernhack stående kvar på stallgången. När han tuggat i sig den var han sitt normala jag igen, och stampade ner olika hovar flera gånger när han flyttade sig/hovarna kratsades osv och vände normalt igen så jag personligen strök ändå fång. Gav lite mer lusernhack och öppnade en bal hösilage och han har varit normal sedan dess.

Symptomen var främst smärtuttryck, ovillig att vända, lite ovillig att röra sig, väldigt stilla (typiskt honom), ingen puls (men jag är dålig på att känna det), inte överdrivet varma hovar, ingen temp, magljud men även det är jag dålig på att veta vad som är normalt, hållningen tyckte jag mer tydde på att han ville dra upp/hålla framdelen still blev bara lite uppdragen bak när han skulle vända, kunde stå med benen i alla olika positioner både fram och bak det var med att han inte ville stå rakt upp och ner på benen och faktiskt stå.

Förlåt för romanen 😅 Jag kan själv ha problem till och från från magsäcksregionen och typ diafragman/muskler kring när jag blir för hungrig/stressad och jag fick liksom den känslan i hela kroppen.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
När vi fastat inför undersökning var ponnyn sjövild och superhungrig. Fick ha kedja och använda den. Men han fick ju gastrogard samtidigt så tror inte det gav honom några större men så att säga. Men absolut inte slö!
Däremot vet jag att ökad dos Prascend kan göra dom slöa en period och lite sådär nedstämda?
Har en ponny som precis fick höjd dos och har innan vi höjde haft problem med lite ömma hovar som inte är fång.
Så jag hade nog kopplat det till PPID och medicinering.
Men vår PPID ponny har också magsår till och från och blir då ovillig att röra sig men är pigg när hon kommer igång. Travar med kortare steg fram- liksom lite låst där.
 
När vi fastat inför undersökning var ponnyn sjövild och superhungrig. Fick ha kedja och använda den. Men han fick ju gastrogard samtidigt så tror inte det gav honom några större men så att säga. Men absolut inte slö!
Däremot vet jag att ökad dos Prascend kan göra dom slöa en period och lite sådär nedstämda?
Har en ponny som precis fick höjd dos och har innan vi höjde haft problem med lite ömma hovar som inte är fång.
Så jag hade nog kopplat det till PPID och medicinering.
Men vår PPID ponny har också magsår till och från och blir då ovillig att röra sig men är pigg när hon kommer igång. Travar med kortare steg fram- liksom lite låst där.

Inte nedtämd i dessa två fallen utan tydligt pain face och ovillig till rörelse pga smärta när det släppt sitt vanliga nyfikna och rörliga jag. Mer känslan som dina sista två meningar!

Ang PPIDn och medicineringen är det en sådan sak jag försöker läsa av med har inte riktigt sett något tydligt samband ännu, han påverkas också av så många olika saker 😅 Men dessa två sakerna kommer ändå som du säger läggas på listan "kan det berott på ändrad dos?". Min veterinär svarade senare att jag kunde sänka dosen igen och trappa upp långsammare om jag trodde det var ett konstigt symptom de kan få men då hade han redan fått nästa nya dos så jag har fortsatt med den nya eftersom han sedan verkat må som vanligt.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Jag har ju förstått att retningar i magslemhinnan kan komma och gå och det kan säkert vara så att hästen kan känna av något som sedan snabbt klingar av- om det är av lindrig art.
Kan det ju på människor också.
 
Behöver lite input!
Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol och lite för tjockt täcke.
Första gången tog vi bara av täcket och allt verkade bra.
Häromdagen hände samma sak. Tog av täcket, allt verkar bra. Visade dock fler symptom vid intag i samband med att han åt sin mash. Blev orolig och la sig ner. Ut på promenad och ville mest äta gräs. Bra med ljud i magen. Eftersom hästen har en historia med magsår började jag misstänka det och gav en sparad spruta gastrogard. Tog in honom i boxen efter 30 min. Allt som vanligt.
För säkerhetsskull har jag fortsatt med gastrogard i några dagar och allt har varit bra. Har så jag kan ge det i två veckor men vet inte riktigt hur jag ska tänka.
Är det rimligt att gastrogard på icke fastande mage kan göra så stor skillnad eller kan det ha varit en mindre gaskolik som hade släppt av sig själv?

Vad hade ni tänkt?
Hästar kan få värmeslag..
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 574
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 524
Senast: emma-vsm
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
809
Senast: Habina
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 394
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp